May 2024 19 / يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
برنامه‌های تحولی سطح با قدرت و قوت در دستور کار قرار گرفت
کد خبر: ۴۱۳۱۹۰
۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۰
0
بانک توسعه تعاون برنامه‌های تحولی سطح را با قدرت و قوت در دستور کار قرار داد و بر تقویت فعالیت های ارزی تاکید کرد.

آینده نگری بانک توسعه تعاون با تقویت فعالیت‌های ارزی

باید بپذیریم که در سخت‌ترین شرایط اقتصادی قرار داریم. محدودیت‌های اعمال شده در حوزه‌های گوناگون، بحران بزرگی را رقم زده و امکان پیش پا افتاده‌ترین معاملات تجاری، سخت است و حتی در برخی از موارد اجرایی نمی‌شود. یکی از مهمترین مباحث، نقل و انتقالات ارزی است. با وجود اهمیتی که ارز در داخل و خارج ایجاد می‌کند، به جای آنکه ارز تسهیلگر باشد، چالش آفرین شده است. جابجایی ارزی به اندازه‌ای مساله دار است که برای آنکه بتوانیم معاملات ارزی را انجام بدهیم، باید با چند دست واسطه و قبول هزینه‌های سنگین جابجایی موفق به انجام این مهم شویم.

نقش آفرینی بانک‌ها

از آنجا که هر نوع جابجایی پول در عرصه داخلی و ارزی، نیاز به یک واسطه مطمئن دارد، نظام بانکی در این زمینه نقش بسزایی دارد. اگرچه بنگاه‌های اقتصادی دیگری همچون صرافی‌ها در نقل و انتقال ارز نقش بسزایی دارند، اما هیچ مرکز پولی و مالی به اندازه بانک‌ها اطمینان آفرین نیست. متاسفانه بانک‌ها به ویژه آن‌ها که به نوعی دولتی محسوب می‌شوند، با چالش زیادی در این زمینه رو به رو هستند. با این وصف دست از تلاش برنمی دارند و با تمام توان و قوت در این زمینه فعالیت می‌کنند. البته شرایط به همین صورت نمی‌ماند و بانک‌ها باید خودشان را برای روزی آماده نگه دارند که تحریم‌ها برداشته شده و معاملات تجاری به حالت معمولی بازگشته است.

ارتقای سطح فعالیت ارزی

یکی از مهمترین بانک‌هایی که در تمامی عرصه‌ها بخوبی وارد شده و البته نقش موثری داشته، بانک توسعه تعاون است. این بانک در تمامی عرصه‌ها از تعاون تا تولید و بخش خصوصی بخوبی وارد شده و جایگاه ویژه‌ای دارد و اکنون نیز گام‌های بلندی در عرصه فعالیت‌های ارزی برداشته و بر می‌دارد به نوعی که شورای سیاست گذاری ارزی در بانک توسعه تعاون تشکیل شده و جلسات مستمری را برای سیاستگذاری برگزار می‌کند. در این رابطه رییس هیات مدیره بانک توسعه تعاون در تازه‌ترین جلسه شورای سیاست گذاری ارزی گفت: برنامه‌های تحولی بانک گام به گام در حال اجراست و ضرورت دارد بانک در همه ابعاد و جوانب تحول را ایجاد نماید. سیدباقر فتاحی با تاکید بر اینکه ارز از حوزه‌های راهبردی و مهم بخش پولی و بانکی کشور و از موضوعات اصلی اقتصاد کلان است گفت: فعالیت ارزی علاوه بر این که یکی از حوزه‌های مهم عملیات بانکی است، در سطح کلان نیز از مولفه‌های مهم اقتصاد محسوب می‌شود.

برنامه منسجم ارزی

نکته مهم که باعث موفقیت بیشتر می‌شود، برنامه ریزی و حرکت بر اساس برنامه‌هایی است که از قبل تعیین شده، در این رابه رییس هیات مدیره بانک توسعه تعاون با اعلام اینکه دولت در حوزه ارزی برنامه‌های منسجمی را به اجرا می‌گذارد گفت: بانک توسعه تعاون به عنوان نهاد مالی بخش تعاون نیز برای توسعه فعالیت‌های ارزی، برنامه‌ها و تدابیر متنوعی ترتیب داده است.

افزایش شعب ارزی

از آنجا که ارز یک مقوله حساس و البته تخصصی است، باید ارتباط مناسبی بین فعالان ارزی و بانک ایجاد شود که برای تحقق این مهم، باید مراکز، دفاتر یا شعبی ایجاد شود که پاسخگوی سوالات متقاضیان ارزی و انجام امور آنان باشد. به همین دلیل رییس هیات مدیره بانک توسعه تعاون از افزایش تعداد شعب و واحد‌های ارزی بانک توسعه تعاون خبر داد و گفت: بانک توسعه تعاون بعد از یک دوره فعالیت حجیم در حوزه ارز، نیاز داشت تا انسجام و انضباط بیشتری در این حوزه ایجاد نماید، لذا در این دوره گسترش فعالیت ارزی با تحکیم زیرساخت‌های مورد نیاز و آموزش‌های جامع و کامل کارکنان حوزه ارزی در حال انجام است.

بیشتر بخوانید:

نقش راهبردی در حوزه ارز

هر بنگاه اقتصادی با توجه به سیاستگذاری ها، جایگاه خود را در هر عرصه تعریف می‌کند و بر اساس سیاستگذاری‌ها گام برمی دارد. بانک توسعه تعاون نیز در زمینه ارز سیاستگذاری‌های جدی دارد به همین دلیل فتاحی با تاکید بر اینکه بانک توسعه تعاون در تلاش است تا نقش راهبردی خود را در سطح بین الملل و حوزه ارز ایفا نماید گفت: در دوره اخیر تقویت فعالیت پیام رسان‌های مالی و تقویت اتاق تسویه از مهمترین مباحث ایران با کشور‌های همسایه برای تسهیل مبادلات مالی بوده است.

اهمیت آموزش

از آنجا که حوزه ارز یک حوزه تخصصی است و چالش‌های خاص خودش را دارد، لازم است کسانی که در این زمینه خدمات می‌دهند، تسلط کافی نسبت به حوزه ارزی داشته باشند. به همین دلیل رییس هیات مدیره بانک توسعه تعاون از توجه به آموزش‌های ارزی خبر داد و گفت: بانک توسعه تعاون دو دوره آموزش ارزی همکاران برای سال جاری را پیشنهاد داده که دوره غیر حضوری در خرداد ماه و دوره حضوری در مهر ماه برگزار می‌شود.

امکان تسویه ریالی

یکی از مباحثی که سالهاست از سوی سیاستگذاران مطرح و البته با قدرت پیگیری می‌شود، دلار زدایی است. بی شک اگر بتوانیم نقش دلار در نقل و انتقالات را به کمترین سطح ممکن کاهش دهیم، موفقیت‌های چشمگیری نصیب می‌کند. مهمتر آنکه در بسیاری موارد تبدیل ریال به دلار بویژه برای تولیدکنندگان از اهمیت وافری برخوردار است که لازم است تمهیداتی در این زمینه فراهم شود، به همین دلیل فتاحی گفت: بانک توسعه تعاون موظف است تا پرداخت اقساط و تسویه بهنگام تسهیلات مرتبط با عاملیت خود در قرارداد‌های صندوق توسعه ملی را پیگیری کند؛ لذا امکان تسویه ریالی برای شرکت‌های فاقد ارز حاصل از صادرات در حال فراهم سازی بوده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: