May 2024 19 / يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
سکوت عجیب نهادهای ناظر و تاخت و تاز خودروسازان؛
کد خبر: ۳۲۴۶۰۸
۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۳
0
پول نیوز - نیمه اول بهمن ماه امسال، اعداد و ارقامی روی جدول قیمت خودرو نمایش داده شده که برای هیچ کس باورکردنی نیست و در این شرایط، سکوت ناظران و سازمان حمایت و افزایش نجومی قیمت خودروها مردم را شوکه کرده است.

به گزارش خبرنگار پول نیوز، قیمت ها در بازار خودرو بی محابا در حال تاخت و تاز هستند و بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت برخی مدل‌های پرفروش خودرو تنها در هفته‌ای که گذشت بین ۵ تا سی میلیون تومان افزایش یافته است.

خودرو‌های موجود در بازار، افزایش قیمت عجیب و غریبی را پشت سر گذاشته‌اند و خریداران را در شوک عجیبی فرو برده اند. پراید در این مدت شش میلیون و محصولات ایران خودرو عموما ۱۰ میلیون تومان افزایش قیمت پیدا کرده‌اند این در حالی است که چینی سازها نیز از قافله عقب نیفتاده و محصولات خود را (کرمان موتور) تا ۲۶ میلیون تومان گران شده‌اند.

در این شرایط، مشخص نیست که کدام مرجع، پاسخگوی سوال مردم است به خصوص در روزهای منتهی به پایان سال که مسلما نیاز مردم در خرید کالا از جمله خودرو افزایش پیدا می کند و در این وضعیت، بازار رها شده و کسی هم حاضر به پاسخگویی نیست.

سوال اصلی اینجاست که وزارت صنعت در کجا سیر و گشت میکند که وضعیت بازار را نمی بیند و یا می بیند و به دلایلی سکوت میکند و همچنین سازمان حمایت که گویا به نهادی تشریفاتی تبدیل شده چرا تمایلی به حوزه نظارت بر بازار خودرو ندارد و این موضوع را به بخش های دیگری پاس می دهد؟

این سکوت در شرایطی ادامه دارد که اول بهمن‌ماه پراید صندوق‌دار حدود ۵۴ میلیون تومان قیمت داشت و در این مدت حدود شش میلیون تومان گران شده و به کانال ۶۰ میلیونی رسیده و باید توجه داشته باشید که نرخ مصوب پراید ۳۷ میلیون تومان اعلام شده که حدود ۲۲ میلیون کمتر از قیمت روز بازار است. پراید هاچ‌بک در این مدت پنج میلیون و ۸۰۰ هزار تومان افزایش قیمت پیدا کرده و از ۵۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان در اول بهمن به ۶۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در نیمه ماه رسیده است.
 
بیشتر بخوانید:
 
 
 

بررسی قیمت محصولات ایران خودرو نیز در دو هفته اخیر نیز نشان می‌دهد در اغلب موارد شاهد افزایش ۱۰ میلیون تومانی قیمت محصولات این شرکت در بازار بوده‌ایم. البته افزایش قیمت پژو ۲۰۰۸ در این مدت بسیار چشمگیرتر بود این محصول در دو هفته اخیر ۳۳ میلیون تومان افزایش قیمت پیدا کرده است.
اول بهمن ماه پژو ۲۰۰۸ در بازار ۳۹۳ میلیون تومان بود و امروز قیمت این خودرو به ۴۲۶ میلیون تومان رسیده است. این درحالی است که نرخ مصوب پژو ۲۰۰۸ تنها ۱۱۵ میلیون تومان بوده اما در شرایط فعلی این محصول در بازار چهار برابر قیمت مصوب خرید و فروش می‌شود.
 
فایل‌های اعلامی برای فروش خودروی پژو ۴۰۵ از افزایش ۷ میلیون تومانی قیمت پیشنهادی این خودرو خبر می دهد. این در حالی است که در ابتدای هفته قیمت این خودرو ۸۷ میلیون تومان اعلام شد اما؛ دیروز قیمت در فایل‌های اعلامی به ۹۴ میلیون تومان رسیده است. این وضعیت در خودروی پژو پارس بغرنج‌تر است. میزان افزایش قیمت این خودرو ۱۱ میلیون تومان برآورد می‌شود. قیمت این خودرو از ۱۱۰ میلیون تومان به ۱۲۱ میلیون تومان رسیده است.
 
حال قیمت‌ها در شرایطی بالا می‌رود که خبری از مشتری نیست. برخی گزارش ها نیز از خرید و فروش‌های صوری در بازار با هدف جا انداختن قیمت‌های جدید دلالت دارد و به این ترتیب مشتری واقعی در بازار وجود ندارد.

فعالان بازار معتقدند در حال حاضر مصرف‌کننده واقعی وجود ندارد و بخش مهمی از کسانی که حتی در شرایط کنونی خودرو پیش‌خرید می‌کنند نیز کسانی هستند که قصد دارند خودروهایشان را بفروشند.

در حالی که وزیر صنعت، معدن و تجارت پیش تر وعده افزایش تولید و کاهش قیمت ها را داده بود اما؛ تاخت و تاز قیمت ها در بازار بی مشتری هنوز ادامه دارد و اگر همین روند ادامه پیدا کند رکود حاکم بر بازار افزایش یافته و عواقب آن بزرگ‌ترین صنعت غیر نفتی ایران را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.
برچسب ها: بازار ، خودرو ، قیمت ، فروش ، محصولات
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: