May 2024 05 / يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کرونا یا بنزین؟ کدامیک گردشگری را فلج کرد؟
کد خبر: ۳۲۶۲۳۴
۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۲
0
در حالی که این روزها و با گرانی بنزین گردشگری ایران حال خوشی ندارد؛ ویروس کرونا هم به مثابه تیر خلاص بر پیکر بی‌جان این صنعت بود. صنعتی که به واسطه عدم حمایت و برنامه مدون دولت به اندازه کافی آسیب دیده بود که دیگر توان مقابله با زیان‌های کرونا را نداشته باشد!

به گزارش خبرنگار پول نیوز، سال گذشته و در ایام نوروز وقوع سیل عظیم در استان های مختلف کشور، در کنار آسیب هایی که به جان و خانه و کاشانه مردم زد، آسیب بزرگی نیز به صنعت گردشگری ایران وارد کرد. حال با نزدیک شدن به پایان سال و شروع تعطیلات نوروزی و در شرایطی که تمام فعالان گردشگری ازجمله هتلداران و آژانس داران خود را آماده کرده بودند تا ضرر سال گذشته را جبران کنند، ورود این مهمان ناخوانده، ویروس کرونا به کشور همه برنامه ریزی ها را به هم ریخت.

در حالی که فعالان حوزه گردشگری زمان و هزینه زیادی برای سفرهای نوروزی صرف کردند تا نوروز فرابرسد و به بخشی از برنامه‌های میانه‌ای که دارند جامه عمل بپوشانند اما؛ در حال حاضر به نظر نمی‌رسد که قائله  کرونا به این زودی به پایان برسد.

فعالان بخش گردشگری در این مدت تبلیغات بسیاری انجام داده و در نمایشگاه‌ها بسیار هزینه کردند تا با آمدن نوروز هزینه‌های خود را جبران کنند اما اکنون مشتریان خود را ازدست‌داده و تمام پس‌اندازشان از بین رفته است. زیرا پس از ۱۵ فروردین معمولاً گردشگری داخلی و بین‌شهری تا خردادماه نداریم و تا ابتدای تابستان مسافری نیست یعنی به معنای واقعی ۵ ماه تعطیلی برای صنعت گردشگری.

شرایط حاکم بر جامعه موجب اضطراب و نگرانی مردم شده است تا مردم جانب احتیاط را رعایت کرده و تورهای مسافرتی خود را لغو کنند.

بعد از شیوع ویروس کرونا تحلیل‌های متفاوتی از دلایل بروز، نحوه پیشگیری و درمان این ویروس منتشر شد اما آنچه بیش از همه توجه تحلیلگران را به خود جلب کرد تأثیرات این شیوع بر اقتصاد جهانی بود.

حال با توجه به بحرانی که در اقتصاد ایران به دلیل تحریم و بی عرضگی برخی مسئولان، وجود دارد، توجه به صنعت گردشگری به عنوان جایگزین و یک جبران برای اقتصاد ضعیف ایران می توانست مثمر ثمر واقع شود اما؛ اتفاقات چند ماهه اخیر همه چیز را به هم ریخت.

ابتدا گران شدن یک شبه و نابهنگام بنزین که مردم را در شوکی عظیم فرو برد و زمانی که خواستند برای رفت و آمد و سفرهای خود برنامه ریزی کنند هرچه دودوتا کردند 4 تا در نیامد و نتوانستند نقشه ای برای نوروز و تعطیلات خود بکشند. قطع 10 روزه اینترنت باعث افت 50 درصدی فروش استارتاپ‌های آنلاین گردشگری شد. بعد از آن، صنعت گردشگری کشورمان، سقوط هواپیمای اوکراینی و رمز پویا را تجربه کرد و حالا با نزدیک شدن به تعطیلات و تکاپوی عید و رفت و آمد خرید نوروزی، این ویروس از راه رسید و دوباره مردم را با استرس و نگرانی مواجه کرد، هرچه گرانی بنزین نتوانسته بود رفت و آمد مردم را کم کند این ویروس مردم را خانه نشین کرد و به نوعی تیر خلاص را بر صنعت گردشگری ایران زد. نتیجه این آسیب را می توان از لغو 60 درصدی تورهای مسافرتی برای ایام نوروز فهمید.

فشاری که به جامعه هتل‌داران و اصناف فعال در حوزه گردشگری وارد می‌شود تا اندازه‌ای باعث شده که بین این فعالان بخش خصوصی و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تنش به‌وجود آید.

معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی طی بخشنامه‌ای به ادارات‌کل استان‌های کشور اعلام کرده است که: چنانچه از اول اسفند سال جاری تا اطلاع ثانوی، گردشگری درخواست انصراف از سفر کند، تمام تاسیسات گردشگری و دفاتر خدمات مسافرتی بدون جریمه‌ای باید نسبت به استرداد وجوه دریافتی از گردشگران اقدام کنند؛ رعایت حقوق مردم و حفظ امنیت و آرامش روانی جامعه به ویژه گردشگران، همواره در زمره اولویت‌های اصلی صنعت گردشگری بوده و خوشبختانه فعالان این صنعت و مدیران تاسیسات گردشگری با رعایت اخلاق حرفه‌ای، رضایت‌مندی مسافران و گردشگران را بر سایر ملزومات رجحان می‌دهند.

معاون گردشگری در ادامه این بخشنامه، فرآیند لغو بلیت‌های سفر را تابع قوانین و مقررات ابلاغی از سوی دستگاه‌ ذیربط (وزارت راه و شهرسازی) اعلام و تاکید می کند: با توجه به امکان نداشتن پیش‌بینی دامنه تبعات وآثار شرایط موجود، لازم است فعالان و مدیران تاسیسات گردشگری از ایجاد هرگونه تعهد الزام‌آور برای سفرهای نوروزی هموطنان خودداری کرده ضمن اطلاع‌رسانی و توجیه دقیق شرایط حاکم در مبدا و مقصد سفر، تمهیدات لازم را برای اعمال هرگونه لغو احتمالی و باز پس‌گرداندن وجوه گردشگران در قراردادهای کاری خود با ارائه کنندگان خدمات گردشگری در داخل و خارج از کشور، مدنظر قرار دهند.

وزیر راه و شهرسازی نیز با صدور ابلاغیه‌ای اعلام کرد: اگر مسافران از ترس ابتلا به ویروس کرونا، بلیت قطار یا هواپیما را لغو کنند، شرکتهای ریلی و هواپیمایی حق دریافت خسارت کنسلی ندارند.

اما جامعه هتل‌داران و ایرلاین‌ها زیر بار این بخشنامه‌ها نمی‌روند؛ برخی از شرکت‌های فعال در حوزه استارتاپی فروش بلیت اعلام کرده‌اند که ما با توجه به ابلاغیه وزارت میراث فرهنگی پول خرید بلیت را به مسافران پرداخت می‌کنیم اما ایرلاین‌ها پول‌های پرداختی را به ما عودت نمی‌دهند! همین موضوع بیشتر فشار را بر استارتاپ‌های فروش بلیط متمرکز کرده است. در تورهای خارجی هم که شرایط بسیار متفاوت است چرا که با کارگزاران خارجی طرف هستیم که تابع ابلاغیه‌های نهادهای داخلی نیستند.

حال این روزها، حال‌وهوای گردشگری دربیشتر کشورهایی که به نوعی با ویروس جدید کرونا درگیرهستند مانند دیگر حوزه ها حسابی کساد شده تا شاید به نوعی بتوانند با شیوع این بیماری واگیر دار مقابله کنند از این رو باید چشم انتظار ماند که این میهمان ناخوانده نامبارک چه زمانی تصمیم ترک کشور را دارد تا به دنبال آن مجددا امنیت، سلامت و رونق گردشگری را در کشور شاهد باشیم.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: