April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۳۰۰۹۸
۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۰
0
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه پس از شیوع کرونا، کارگران با تلاش فراوان، مانع توقف چرخ‌های تولید شدند و به ویژه با تولید دارو، ماسک، مواد ضد عفونی و مواد غذایی نقش ارزنده‌ای در مقابله با این ویروس منحوس داشتند، گفت: کارفرمایان هم در این مدت، از کارگران حمایت کردند و در اجرای محدودیت‌های اتخاذ شده برای مهار کرونا همراهی مناسبی داشتند که جای قدردانی دارد.
به گزارش پول نیوز، محمد شریعتمداری که در  نشست «کارگر، تشکل ها و گفت و گوی اجتماعی»  به صورت ویدئو کنفرانسی با نمایندگان تشکل های کارگری و کارفرمایی ۳۱ استان گفت و گو می کرد، با تبریک «روز کارگر» افزود: همه می دانند، پیامدهای اقتصادی کرونا ، بیشترین فشار را به کسانی وارد کرد که درآمد ثابت ندارند یا درآمدهای پایینی دارند . همچنین افراد فاقد در آمد رسمی یا  کار رسمی ندارند مانند دستفروشان یا کارگران روزمزدی ، به علت قرنطینه و برخی محدودیت های ضدکرونایی ایجاد شده ، نتوانسته کار و درآمدی داشته باشند. 
 
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با یادآوری «تقویت یکپارچگی ملی» پس از شیوع کرونا به تلاش ها و اقدامات دولت و نهادهای انقلابی برای افزایش خدمت رسانی به مردم اشاره کرد و گفت: همه نهادها از جمله سپاه و بسیج و همه نیروهای مسلح، کنار دولت قرار گرفتند و در عرصه های گوناگون کمک و مساعدت به نیازمندان، همراهی  گسترده و ارزشمندی داشتند و دارند که باید هم زمان با تشکر از آنان ، خدمات شان را  به مردم اطلاع رسانی کرد.

شریعتمداری ادامه داد: دولت هم به عنوان قوه مجریه، مرجع اصلی، وظیفه حمایت های بزرگتر را برعهده داشت و کوشید تا فشارهای اقتصادی به مردم را کاهش دهد. بطور مثال ۲۵ هزار میلیارد تومان برای پرداخت وام قرض الحسنه به ۷۶ میلیون نفر دریافت کننده یارانه تخصیص یافت  که وام  ۱۷ میلیون و ۷۰۰ هزار خانوار  به حساب آنان واریز شده و تا آخر همین هفته نیز خانوارهای باقیمانده، وام یک میلیون تومانی خود را دریافت خواهند کرد».
وی تصریح کرد: البته معدود افرادی،کارت یارانه ندارند اما  نیازمند هستند که برای کمک به این گروه نیز هماهنگی لازم با کمیته امداد و بهزیستی انجام شد.
او ادامه داد: علاوه بر این، تعدادی از افراد جامعه نیز در  کمیته امداد ، بنیاد مستضعفان ، ستاد اجرایی و  نهادهای بیمه‌ای فاقد هرگونه پرونده یا اطلاعاتی بودند و حتی در هیچ یک از ۴۶ بانک اطلاعاتی پایگاه رفاه ایرانیان هیچ نشانی از آنان وجود نداشت که بخشی ها از این ها هم  پس از معرفی به نهادهای حمایتی ، بسته های حمایتی دولت را دریافت کردند ».

شریعتمداری در بخش دیگری درباره جزئیات عملکرد ضدکرونایی  وزارتخانه خود گفت: امکانات سازمان تامین اجتماعی برای مقابله با کرونا در خدمت ملت ایران قرار گرفت و بیش از ۱۵ هزار بیمار در این مراکز  بستری و درمان شدند که کار بزرگی است.
وی افزود: همچنین با هدف صیانت از اشتغال موجود در واحدهایی که از موضوع کرونا آسیب دیدند و یا به دلیل محدودیت های قرنطینه ای رو به تعطیلی رفتند، سه میلیون و ۲۷۰ هزار نفر دارای  کد بیمه ای معین در سازمان تامین اجتماعی شناسایی شدند ، که با کمک  سازمان تامین اجتماعی رسته های شغلی آنان تفکیک شد تا اگر لیست پرداخت بیمه ای آنان در دی و بهمن ماه تا پایان اسفندماه نیز حفظ شده و تعدیل نیرو نداشته اند، بتوانند به ازای هر کارگر شاغل در مجموعه خود از تسهیلات ۱۲ میلیون تومانی  ارزان‌قیمت و با نرخ  ۱۲ درصد بهره‌مند شوند. البته رقم تسهیلات پرداختی به مشاغلی که براساس دستور ضدکرونایی دولت تعطیل اجباری شده اند ، ۱۶ میلیون تومان به ازای هر کارگر شاغل خواهد بود.
شریعتمداری همچنین به روند تعیین حداقل دستمزد سال ۹۹ پرداخت و گفت: موضوع تعیین دستمزد طی این سال ها فراز و فرودهای بسیاری داشته است. دولت جزیی  از مردم است و جدای از آنان نیست. این موضوع که  امروز کارگر با حداقل دستمزد مورد تقاضای خود هم نمی‌تواند زندگی عزتمند برای خود فراهم کند و ناچار است چند جا کار کند تا معیشت خانواده خود را تامین کند ، واقعیتی است که ما  با گوشت و پوست خود درک می کنیم.
او ادامه داد: ما دلسوز و  علاقه‌مند به جامعه کارگری هستیم. بحث تعیین حداقل سبد معیشت خانوار کارگری برای اولین بار در این دولت مطرح شد . من خود را خادم جامعه کار و تولید در کشور می دانم و به این خدمت افتخار می کنم. دلیل منطقی ندارد که دولت درصدد ستیز و مقابله با کارگرانی باشد که بار عظیم عرضه تولید بر عهده آنها است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: امسال با همکاری و مشارکت کارگران و کارفرمایان ، رقم حداقل سبد معیشت مورد بررسی قرار گرفت و به رقم ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسیدیم ، این درحالی است که سال قبل این عدد ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بود . من به عنوان وزیر کار وقتی می توانم بگویم وقتی از وضعیت راضی هستم که حداقل مزد کارگران  هم ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان باشد تا آنان در تامین معاش مشکل جدی نداشته باشند، در غیر این صورت، ما احساس رضایت نخواهیم داشت.
وی با طرح این پرسش که «آیا شورای عالی کار، سال گذشته می توانست ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان دستمزد را تعیین کند که نکرد؟ آیا می‌توانستیم امسال حداقل دستمزد را به ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان برسانیم که نرساندیم؟» تاکید کرد: همین نمایندگان کارگران و کارفرمایان اذعان  داشتند که به دلیل شرایط اقتصادی کشور، تعیین این ارقام «مطلوب»، شدنی نیست بنابراین مذاکرات طولانی کارگران، کارفرمایان و دولت برای رسیدن به عدد معقول ادامه یافت.
شریعتمداری گفت: همزمان با مذاکرات شورای عالی کار، دولت، پیشنهاد حداقل دستمزد ۱۵ درصدی کارکنان دولت را به مجلس محترم ارائه کرد تا حداقل حقوق کارکنان دولت به  ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان ارتقا یابد.  اما برخی نمایندگان مجلس تاکید داشتند حداقل دریافتی  کارکنان دولت  کمتر از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان نباشد. البته با درج عنوانی به نام «تفاوت تطبیق » و نه در آیتم های مزدی ثابت که ماندگار است.  یعنی اگر  سال بعد ، خداوند اولادی به یک کارمند دولت داد به علت افزایش حق اولاد ، رقم تفاوت تطبیق کاهش می یابد و حقوق  او بالا نمی رود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: