کد خبر: ۳۳۰۴۴۶
۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۱
0
وزیر نیرو گفت: ۷۶ درصد از ظرفیت ۵۱ میلیارد متر مکعبی پشت سدها و مخازن آبی کشور امسال آبگیری شده‌ که سرمایه ارزشمندی است.
به گزارش پول نیوز، «رضا اردکانیان» روز سه شنبه در جمع خبرنگاران در اراک افزود: سهم خالی کنونی ظرفیت سدها و مخازن ذخیره آب کشور به‌منظور کنترل سیلاب‌ها است.
وی ادامه داد: بیش از ۵۰ تالاب عمده کشور از جمله تالاب بین المللی هامون بر اثر بارش‌های سال آبی جاری سیرآب شده و  شرایط مناسبی دارند.
وزیر نیرو میانگین بارش‌ها در کشور را ۳۰۰ میلی متر عنوان کرد و گفت: حجم بارش‌ نسبت به متوسط ۵۰ سال گذشته ۳۵ درصد افزایش یافته است و در قیاس با  مدت مشابه سال گذشته هفت درصد کاهش دارد.
اردکانیان با یادآوری جاری شدن سیلاب، سال گذشته در برخی از استان‌های کشور خاطرنشان کرد: لایروبی و مهندسی رودخانه‌ها با تامین اعتبار و همکاری‌ بین بخشی انجام شده و به همین منظور سیلاب زمستان سال گذشته و بهار امسال خسارت‌های کمتر و منفعت بیشتری در پی داشت.
وی ادامه داد: ۱۸ واحد نیروگاهی با بیش از سه هزار مگاوات ظرفیت نصب شده و حدود ۴۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در قالب ۵۹ طرح نیروگاهی در کشور به بهره‌برداری رسیده‌است.
وزیر نیرو خاطرنشان کرد: ۲ هزار کیلومتر خط انتقال و پست‌های توزیع و فوق توزیع برای تامین برق مورد نیاز مردم و جلوگیری از خاموشی‌ها در کشور راه‌اندازی شده‌است.
اردکانیان، افزایش بازدهی و کاهش تلفات در نیروگاه‌ها و شبکه‌های توزیع برق را برنامه‌ اولویت‌دار وزارت نیرو در راستای اجرای طرح صفر، ۹۹ عنوان کرد و افزود: با همکاری این وزارتخانه و مردم و بدون کوچکترین وقفه در تولید کشور به صفر رسانی خاموشی برق دنبال می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: وزارت نیرو با افزایش عرضه انرژی به واحدهای تولیدی و حفظ آسایش و امنیت خاطر مردم در نظر دارد اوج بار در تابستان امسال را کاهش داده و با  بهبود تولید و مدیریت مصرف، ضمن تامین برق داخل به تعهدات خود در صادرات نیز عمل کند.
وزیر نیرو در بخش دیگری از سخنانش گفت: ۲۵ طرح بزرگ آب، برق و فاضلاب با اعتباری بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد تومان در استان مرکزی در حال انجام است.
اردکانیان افزود: سه طرح برق ۶۳ به ۲۲ کیلوولت در ساوه و خمین، طرح‌های توسعه شبکه، ۲ نیروگاه برقی آبی کوچک امروز در استان مرکزی به بهره‌برداری رسید که آثار مطلوبی در خدمات انرژی خواهد داشت.
وی ادامه داد: بیش از ۲۵ درصد از کل ظرفیت نیروگاه‌های آبی و برقی کوچک، انرژی‌های پاک و تجدید پذیر کشور در استان مرکزی نصب شده و این استان در این حوزه در صدر کشور قرار دارد.
وزیر نیرو بهره برداری از طرح آبرسانی به شهر جدید امیر کبیر برای تامین آب مورد نیاز پنج هزار نفر  و آغاز عملیات اجرایی پست ۴۵۳ کیلوولت ناحیه صنعتی زرندیه که نقش مهمی در تامین انرژی و توسعه صنعت در شهرستان‌های ساوه، زرندیه و مامونیه برعهده دارد را از دیگر طرح‌های اجرا شده در استان مرکزی دانست.
اردکانیان خاطرنشان کرد: ارزش طرح‌های بهره‌برداری شده  امروز با همکاری شرکت‌های مختلف وزارت نیرو و بخش خصوصی در استان مرکزی  حدود ۳۵۰ میلیارد تومان است.
وزیر نیرو ادامه داد: ایران اسلامی در منطقه‌ای خشک قرار گرفته و تنها بخش کوچکی از کشور دارای  اقلیم پربارش است و نمی‌توان از بقیه این سرزمین صرف نظر کرد.
اردکانیان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: با شیوع ویروس کرونا در کشور تنها ۲۰ درصد هزینه آب و برق  کشور وصول شده  و با توجه به اینکه شرکت‌های آب و برق اتکای چندانی به بودجه دولت ندارند این نگرانی وجود دارد که در عرضه محصولات خود برخی از نقاط کشور با مشکل مواجه شوند.
وزیر نیرو گفت: شیوع ویروس کرونا در کشور عده‌ای از مردم را با مشکل مواجه کرده که مهلت‌هایی برای پرداخت هزنیه آب و برق برای آنان تعیین شده و امید می‌رود بقیه برای سرپا ماندن شرکت‌های این وزارتخانه نسبت به پرداخت هزینه‌های خود اقدام کنند.
اردکانیان از افزایش ۱۲ تا ۱۵ درصدی مصرف آب در کشور خبر داد و گفت: مصرف آب در برخی مناطق کشور امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته تا ۴۰ درصد افزایش یافت که امید است با همکاری و صرفه جویی زمینه کاهش مصرف در کشور فراهم شود.
وی  با یادآوری پرداخت هزاران میلیارد ریال از بدهی این وزارتخانه در ۲ سال اخیر افزود: بخشی از این بدهی‌ها ناشی از واگذاری‌ها، بخشی خرید برق و اجرای طرح‌ها بوده‌است.
اردکانیان ادامه داد: سازکار مناسبی در قانون بودجه امسال  پیش بینی شده و تسویه بدهی‌های این وزارتخانه بیش از سال‌های ۹۷ و ۹۸ در دستور کار قرار دارد.
وی یادآورشد: میزان افزایش تعرفه آب و برق از ۲ سال گذشته با تاکید ریاست جمهوری و تصویب هیات وزیران هفت درصد بوده که این رقم نسبت به افزایش‌های مرسوم در کشور پایین تر است.
وزیر نیرو گفت:افزایش تعرفه امسال نیز مانند ۲ سال گذشته اجرایی شده و طی این سال‌ها بیش از هزینه تمام شده تولید آب و برق به تعرفه ها افزوده نشده است.
اردکانیان با یادآوری پرداخت پاداش به افرادی که الگوی مصرف را رعایت می کنند افزود: ۲۰۰ میلیارد تومان پاداش به صنایع بزرگی که برای خاموشی صفر در تابستان سال ۹۸ همکاری لازم را با صنعت برق کشور داشته اند پرداخت شده است.
وزیر نیرو خاطر نشان کرد: ۱۰۶ میلیارد تومان پاداش نیز در این مدت به بخش خانگی و افرادی که کمتر از الگوی مصرفی برق مصرف کردند پرداخت شد.
اردکانیان گفت:  میزان افزایش تعرفه برای افرادی که به هر دلیلی بیش از الگوی مصرفی، برق مصرف می‌کنند بر اساس مصوبه هیات وزیران ۱۶ درصد بوده و این مهم با هدف تشویق این افراد برای صرفه جویی در انرژی انجام می‌شود.
وی ادامه داد: ۷۰ درصد مشترگان زیر الگو و بر اساس الگو انرژی مصرف می کنند و این افزایش برای آنان اعمال نمی‌شود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: