May 2024 06 / دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
فعالیت بدون سود در «فن آوا»
کد خبر: ۳۳۲۱۹۶
۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۱
0
در حالی که اغلب شرکت ها در سال 98 با رشد درآمدها مواجه شدند، «گروه فن آوا» نتوانست اقدامی در جهت افزایش سودآوری انجام دهد.

به گزارش واحد تحلیل و ارزیابی پول نیوز (تاپ)، «گروه فن آوا» که یک شرکت سرمایه گذار تلقی می شود، در سال 98 به ازای هر سهم 198 ريال سود ساخت که از سود سال 97 بالغ بر 15 درصد کمتر است.

 

بر اساس این گزارش، علت اصلی افت سودآوری شرکت، کاهش درآمدهای عملیاتی است. «گروه فن آوا» هنوز به مرحله ای نرسیده که از شرکت های زیرمجموعه خود کسب درآمد کند و پرتفوی سرمایه گذاری ندارد که سود از محل فروش سرمایه گذاری ها شناسایی کند.

 

بنابراین، کل درآمدهای شرکت خلاصه در سرفصل سایر درآمدها می شود که در سال 98 با افت 52 درصدی، 94 میلیارد ريال درآمد به دنبال داشت.

 

البته شناسایی 144 میلیارد ريال هزینه های غیرعملیاتی از افت شدید سود خالص کاست و رقم آن از 207 میلیارد ريال در سال 97 به 174 میلیارد ريال در سال 98 افت کرد.

افت سودآوری «گروه فن آوا» در سال 98

اندراحوالات این شرکت همین نکته کافی است که شرکت های مختلفی از شرکت های فرعی «گروه فن آوا» مطالبه دارند. بر اساس بند حسابرس، بانک انصار با ادعاي عدم ايفاي تعهدات برخي از قراردادهاي في مابين در سنوات مالي قبل مبلغ 76 ميليارد ريال از شرکت فن آوا کارت (شرکت فرعي) جريمه مطالبه کرده است. همچنين به موجب تاييديه هاي دريافتي، بانک سينا و بانک ايران زمين نيز به ترتيب مبلغ 35 ميليارد ريال و مبلغ 21 ميليارد ريال جريمه از شرکت مزبور مطالبه کرده‌اند.

 

به علاوه، وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات به عنوان کارفرماي پروژه USO، پروژه نگهداري سايت هاي تلفن ثابت روستايي از اواسط مهر ماه سال 98 به شرکت ايرانسل منتقل کرد و اقدامات انجام شده توسط «گروه فن آوا» تاکنون منجر به تعيين تکليف مانده پيش دريافت پروژه به مبلغ 173 ميليارد ريال نشده است.

 

این شرکت بابت ارائه خدمات رومينگ به مشترکين اپراتورهاي تلفن همراه کشور در روستاهاي تحت پوشش، مبلغ 191 ميليارد ريال درآمد در حساب های منظور کرده که برابر با هزينه هاي انجام شده است و هیچ گونه سودی به دنبال نداشته است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: