May 2024 05 / يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
همه چیز درباره بیمه آتش سوزی؛
کد خبر: ۳۳۷۱۵۹
۱۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۵
0
موضوع بیمه آتش سوزی، تأمین خسارت و جبران زیان‌های مالی و مادی است که بر اثر وقوع خطر آتش‌سوزی به اموال و دارائی‌های منقول و یا غیرمنقول بیمه‌گذار اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی وارد می‌شود.
تولیدی//// پوشش‌های بیمه آتش سوزی چگونه است؟
به گزارش پول نیوز، سه اصل مهم در بیمه نامه‌های آتش سوزی، وجود اصل نفع بیمه پذیر، حسن نیت و جبران است؛ به این معنی که بیمه گزار تمامی موارد مندرج در فرم بیمه را در کمال صداقت و حسن نیت پاسخ دهد و بیمه گر نیز در صورت وقوع خسارت، حداکثر غرامت را با توجه به سرمایه بیمه نامه پرداخت نماید.

به طور کلی بیمه آتش سوزی در دسته بیمه اموال قرار دارد و متعهد به جبران زیان‌های مالی اموال منقول و غیر منقول بیمه گزار و اموال اشخاص ثالثی که بر طبق قانون مسئولیت آن‌ها با بیمه گزار است، می‌شود. به بیان دیگر شرکت‌های بیمه‌ای خسارات جانی اعم از جرح و فوت را پوشش نمی‌دهند.

انواع بیمه نامه‌های آتش سوزی

بیمه نامه‌های آتش سوزی با سرمایه ثابت

در هنگام خرید بیمه آتش سوزی، ارزش اموال توسط بیمه گذار به بیمه گر اعلام می‌شود و در زمان وقوع حادثه خسارت بر اساس سرمایه بیمه شده پرداخت خواهد شد. در صورتی که بیمه گذار در اعلام سرمایه و دارایی‌های خود صداقت لازم را به خرج نداده باشد، در هنگام بروز حادثه متضرر خواهد شد.

بیمه نامه آتش سوزی با شرایط جایگزینی و بازسازی

در برخی موارد مورد بیمه شده دارای استهلاک زیادی است. اما در صورت از بین رفتن آن، هزینه بازسازی پس از سال‌ها و با قیمت روز امکان پذیر نیست. در این صورت بیمه گر نسبت به تعمیر و بازسازی همه جانبه (در صورت لزوم ماشین آلات و تجهیزات) در اسرع وقت و زمان متعارف متعهد می‌شود. این بیمه نامه برای هرنوع مکانی استفاده می‌شود و محدود به واحد‌های صنعتی نیست.

بیمه نامه آتش سوزی با شرایط اظهارنامه‌ای (شناور)

این بیمه نامه‌ها بیشتر مربوط به انبار‌ها و صنایعی است که حجم مبادلات بالایی دارند. در شرایط اظهارنامه ای، بیمه گذار ماهانه اظهارنامه‌ای از اموال برای بیمه گر ارسال می‌کند تا حق بیمه دوره‌ای بر اساس میانگین سرمایه تعیین شود. تمامی حق بیمه‌های دوره‌ای که پس از اظهارنامه‌ها پرداخت می‌شوند به صورت الحاقیه به بیمه نامه اضافه می‌شوند. بیمه گر در پایان هرسال اقدام به صدور یک الحاقیه نهایی با توجه به گردش سرمایه می‌کند.

بیمه نامه آتش سوزی با شرایط فرست لاس

این نوع بیمه نامه برای بیمه گذارانی مناسب است که از سالم ماندن بخشی از اموال شان تحت هر شرایطی اطمینان دارند. برای مثال موارد بیمه‌ای در سطح جغرافیایی وسیع و پراکنده‌ای قرار داشته باشند یا به دلیل کثرت موارد و حجم بالای مبادلات امکان محاسبه کل سرمایه وجود نداشته باشد.
 
تحت این شرایط، بیمه گر حداکثر میزان خسارتی را که ممکن است وارد شود را محاسبه کرده و بر اساس این پیش بینی، حق بیمه را مشخص می‌کند. بیمه گر قادر به اعمال تخفیفاتی بر نرخ حق بیمه فرست لاس (First loss) است.

بیمه نامه آتش سوزی با شرایط توافقی

در این نوع بیمه نامه‌ها تمامی فاکتور‌های تاثیرگذار از جمله سرمایه مورد بیمه براساس توافق طرفین تعیین می‌شوند.

قیمت گذاری در بیمه‌های آتش سوزی

عوامل و فاکتور‌های بسیاری نظیر خطرات اضافی، شرایط بیمه نامه، تخفیفات، میزان ریسک مورد بیمه، ارزش سرمایه مورد بیمه و مدت زمان قرارداد بیمه در قیمت گذاری و میزان حق بیمه پرداختی توسط بیمه گذار موثر هستند. از دیگر سو بیشتر شرکت‌های بیمه‌ای طرح‌های متنوعی را برای هر نوع خواست و سلیقه‌ای ارائه می‌دهند.

پوشش‌های بیمه آتش سوزی

خطراتی که تحت پوشش بیمه آتش سوزی قرار می‌گیرند به دو دسته تقسیم می‌شوند و بیمه گر متعهد به جبران خسارات مستقیم و جانبی (هزینه‌های پیشگیری از توسعه خسارت، نقل مکان ضروری مورد بیمه و…) ناشی از آن‌ها است:

خطرات اصلی

خسارات ناشی از آتش سوزی، انفجار و صاعقه موارد اصلی تحت پوشش بیمه آتش سوزی هستند که با خرید بیمه نامه تحت پوشش قرار می‌گیرند.

خطرات اضافی
خطرات اضافی و یا طبعی، مواردی هستند که بیمه مستقلی برای آن‌ها وجود ندارد و فقط در صورت خرید بیمه نامه آتش سوزی می‌توان تحت پوشش آن‌ها قرار گرفت. این موارد جز شرایط عمومی بیمه نامه آتش سوزی محسوب نمی‌شوند و بیمه گر با دریافت هزینه اضافی برای هر یک از این موارد اقدام به صدور الحاقیه می‌نماید.

بیمه زلزله / زلزله و آتشفشان

این خطر با توجه به زلزله خیز بودن و زلزله‌های اخیر کشور، بسیار مورد توجه است. کمتر کسی پیدا می‌شود که بیمه آتش سوزی را بدون بیمه زلزله خریداری کند. این خطر اضافی، خسارات ناشی از زلزله و آتشفشان را پوشش می‌دهد. شما با پرداخت اضافی مبلغی ناچیز در سال می‌توانید خانه خودتان را در مقابل زلزله بیمه کنید.

پوشش سیل بیمه آتش سوزی / سیل و طغیان آب

خرید این پوشش به کسانی که خانه‌ای در نزدیکی رودخانه، کانال آب و یا دریا دارند، توصیه می‌شود. خساراتی همچون ریزش و نشست، شکست حصار و زیان‌های ناشی از جزر و مد شامل پوشش طغیان آب نمی‌شوند.

پوشش طوفان بیمه / طوفان

خرید این پوشش بیمه‌ای در مناطق طوفان خیز کشور مانند منجیل و شهر‌هایی که باد و طوفان در آنجا زیاد اتفاق می‌افتد بیشتر توصیه می‌شود. با این حال امکان دارد هر منطقه جغرافیایی چنین اتفاقی را تجربه کند.

پوشش باران و برف بیمه / برف و باران

در صورت بروز خسارت بر اثر باران و یا برف (ریزش سقف)، پوشش اضافی بیمه آتش سوزی می‌تواند یاری رسان باشد.

پوشش آب گرفتگی و ترکیدن لوله / ترکیدگی لوله آب

فرض کنید خدای ناکرده برای خانه شما حادثه‌ای مانند زلزله و یا آتش سوزی اتفاق افتاده است؛ خانه ظاهراً آسیبی ندیده است. پس از مدتی متوجه می‌شوید که لوله‌های آب دچار ترکیدگی شده و خسارات سنگینی را به شما تحمیل کرده اند. اگر این پوشش را خریداری کرده باشید، بیمه هزینه آن را پرداخت خواهد کرد.

پوشش دزدی منازل / دزدی با شکست حرز

بالا رفتن از دیوار، ورود به محل با تهدید، باز کردن قفل با کلید تقلبی و یا سایر ادوات، از مصادیق دزدی با شکست حرز به شمار می‌آیند.

پوشش خسارات سقوط هواپیما / سقوط هواپیما و هلیکوپتر

اگر در نزدیکی فرودگاه زندگی می‌کنید، خرید این پوشش ضروری است. زیرا هر روز شمار زیادی پرواز از فرودگاه‌ها انجام می‌شود. در خوش بینانه‌ترین حالت، حادثه سقوط هواپیما خسارات مالی سنگینی به جا می‌گذارد.

پوشش انفجار / انفجار ظروف تحت فشار صنعتی

انفجار کمپرسور‌ها و دیگ‌های بخار متداول‌ترین نمونه‌های این اتفاق در واحد‌های صنعتی هستند.

شکست شیشه / پوشش شکست شیشه

اگر به دلیل آتش سوزی و اتفاقات دیگر شیشه‌های منزل شما دچار حادثه شوند، فقط در صورتی خسارت آن را دریافت می‌کنید که این پوشش را خریداری کرده باشید. این غرامت شامل اشیا‌های همجوار شیشه شکسته شده، نمی‌شود.

پوشش آتش سوزی همسایه/ مسئولیت خسارت وارد شده به همسایه‌ها در اثر انفجار و آتش سوزی
اگر در اثر حادثه به همسایگان شما خسارتی وارد شود، در اینجا بیمه آتش سوزی مانند بیمه مسئولیت عمل و خسارات وارده را جبران می‌کند.

پوشش پاکسازی / هزینه پاکسازی و برداشت ضایعات

اگر خانه شما دچار حادثه شود، پیش از جبران آن نیاز به تمیز کردن و پاکسازی ضایعات حادثه از قبیل لوازم سوخته شده دارید. اگر این پوشش را خریداری کنید، بیمه هزینه‌های مربوط به آن را می‌پردازد.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: