April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
پرونده ویژه/تغییر متولی قیمت گذاری خودرو/۳
کد خبر: ۳۴۰۰۹۷
۲۴ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۲
0
یک کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه این اقدام تاثیری بر بازار خودرو کشور نخواهد داشت، بیان کرد: تا زمانی که نپذیرند قیمت گذاری خودرو به هر نحوی درست نیست، باری از دوش این بازار برداشته نمی‌شود.
فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو
به گزارش پول نیوز، در آخرین جلسه کمیته خودرو که با حضور برخی از نمایندگان کمیسیون صنایع و معادن و طراحان طرح تحول صنعت و بازار خودرو برگزار شد، مقدمات بازگشت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان به حیطه قیمت‌گذاری خودرو فراهم آمد.

در این جلسه بنا شد تا نهایی شدن طرح نمایندگان مجلس مبنی بر عرضه خودرو در بورس کالا، هیات تعیین و تثبیت قیمت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان، به جای شورای رقابت به قیمت‌گذاری بپردازد. دلیل این امر نیز افزایش زیان خودروسازان به‌واسطه روند صعودی هزینه‌های تولید است.

آنچه مشخص است در جلسه مذکور باز هم رای به حذف شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو داده شده و این بار نیز سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان جایگزین شورای رقابت خواهد شد. اگر این جا‌به‌جایی توسط شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه رای نهایی را اخذ کند، سازمان حمایت برای سومین بار این وظیفه را به عهده خواهد گرفت و شورای رقابت نیز برای دومین بار از حیطه تعیین قیمت حذف می‌شود.

در همین رابطه فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو در خصوص قیمت گذاری خودرو توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان به خبرنگار پول نیوز گفت: این طرح تاثیری بر بازار خودرو کشور نخواهد داشت و تا زمانی که نپذیرند قیمت گذاری خودرو، به هر نحوی درست نیست، باری از دوش این بازار برداشته نمی‌شود.

وی افزود: در کشور ما همه چیز را دستوری کنترل می‌کنند و تا زمانی که این رویه ادامه دار باشد و قیمت‌ها دستوری کنترل شود، با مشکل اصلی روبه رو هستیم بنابراین مشکل اصلی یکسان بودن قیمت‌ها است و نه شخص قیمت گذار در کشور.
 

بیشتر بخوانید: 

 

این کارشناس صنعت خودرو اظهار کرد: اگر سازمان حمایت بخواهد خودرو را قیمت گذاری کند باید پروسه اداری آن را طی کند و چند ماهی طول می‌کشد که قیمت خودرو را اعلام کند.

وی بیان کرد: در کشوری که در ۶ ماهه گذشته قیمت خودرو بیش از ۱۲۰ درصد افزایش یافته است، یعنی حدودا ماهی ۲۰ درصد قیمت خودرو رشد داشته، یک شرکت چگونه می‌تواند ۲۰ درصد حاشیه سود را تحمل کند و این زمان را صبر کند تا قیمت جدید اعلام شود.

زاوه ابراز کرد: این برنامه و طرح‌ها در بازار خودرو نه کارایی برای مردم و نه برای شرکت‌ها دارد بلکه همه‌ی این طرح‌ها به مشکلات بیشتری در بازار تبدیل می‌شوند همچنین تورم ساختاری و فساد تقویت می‌شود و هیچ اتفاق مثبتی رخ نخواهد داد.
 
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: