کد خبر: ۳۴۱۰۷۹
۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۲
0
یک کارشناس اقتصادی عنوان کرد: افزایش تعداد چک‌های برگشتی در اسفند ماه از اثرات مخرب شیوع ویروس کرونا در کشور است، هرچند اگر تعداد چک‌های برگشتی قبل از ویروس کرونا را نیز مشاهده کنیم بازهم شاهد افزایش چک‌های برگشتی هستیم.
تولیدی//// منتشر نشود///// آیا فقط شیوع کرونا و تعطیلی کسب و کار‌ها باعث بالا رفتن آمار تعداد چک‌های برگشتی شده است؟
به گزارش پول نیوز، بر اساس آمار بانک مرکزی در شهریور ماه سال جاری بیش از ۹ میلیون و ۴۰۰ هزار فقره چک به ارزشی بالغ بر ۲۰۳۱ هزار میلیارد ریال در کل کشور مبادله شد که از کل تعداد و مبلغ چک‌های مبادله شده، به ترتیب ۹٫۲ درصد و ۱۰٫۱ درصـد برگشت داده شده است. این آمار نسبت به مـاه قبـل از نظر تعداد و مبلـغ بـه ترتیب ۱۰٫۵ درصد و ۴٫۷ درصد افزایش نشان می‌دهد. طبق آمار بانک مرکزی در مدت مشابه سال گذشته (شهریور ماه ۱۳۹۸) ۷٫۵ میلیون فقره چک در کل کشور مبادله شده بود که نسبت به مرداد ماه همان سال از نظر تعداد ۲٫۷ درصد افزایش و از نظر مبلغ ۷٫۳ درصد کاهش داشته است. اما دلیل چنین روندی چیست و آیا فقط شیوع کرونا و تعطیلی کسب و کار‌ها به بالا رفتن آمار تعداد چک‌های برگشتی کمک کرده است؟

در همین رابطه هادی حق شناس کارشناس اقتصادی و سیستم بانکی در کشور در گفتگو با خبرنگار پول نیوز بیان کرد: افزایش تعداد چک‌های برگشتی در اسفند ماه از اثرات مخرب شیوع ویروس کرونا در کشور است، هرچند اگر تعداد چک‌های برگشتی قبل از ویروس کرونا را نیز مشاهده کنیم بازهم شاهد افزایش چک‌های برگشتی هستیم.

وی افزود: بخش دیگری از افزایش چک‌های برگشتی مربوط به رشد اقتصادی منفی در کشور است که آثار تحریم‌های غیر قانونی ایالات متحده آمریکا موجب شد رشد اقتصادی منفی در سال ۹۸ در کشور حاکم شود.

حق شناس عنوان کرد: با رونق اقتصادی در کشور، چک‌های برگشتی کاهش می‌یابد، اما با افزایش چک‌های برگشتی مشاهده می‌شود که هیچ رونقی در اقتصاد وجود ندارد و رشد اقتصادی در کشور منفی است و شیوع ویروس کرونا در کشور باعث تشدید افزایش چک‌های برگشتی در کشور شده است.

این کارشناس اقتصادی درباره تاثیرگذاری قانون جدید چک بر کاهش چک‌های برگشتی تصریح کرد: قانون جدید چک بر کاهش چک‌های برگشتی در اقتصاد کشور اثرگذار بوده است، اما در این شرایط با وجود ویروس کرونا، قانون چک تاثیری بر کاهش چک‌های برگشتی ندارد؛ زمانی که کسب و کار‌ها رونق نداشته باشند، چک‌های برگشتی افزایش می‌یابد.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: