کد خبر: ۳۴۲۰۵۲
۲۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۵
0
ایران توانسته است در هفت ماه نخست سال جاری حدود 951 هزار و 549 تن که معادل 160 میلیون دلار است کالا به قاره آفریقا صادر کند.

ایران 160 میلیون دلار کالا به آفریقا صادر کرده است

 

به گزارش پول نیوز، فرزاد پیلتن با تحلیل تجارت خارجی ایران با قاره آفریقا در ۷ ماهه نخست سال ۱۳۹۹ اظهار داشت: بر اساس آمارهای منتش رشده توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران صادرات محصولات ایرانی به قاره افریقا در ۷ ماهه نخست سال ۱۳۹۹ حدود ۹۵۱ هزار و ۵۴۹ تن معادل ۱۶۰ میلیون دلار بوده که نشان می‌دهد با وجود تحریم‌های شدید و یکجانبه آمریکا و همچنین شیوع ویروس کرونا، تجارت بین ایران و کشورهای آفریقایی علیرغم کاهش نسبت به دوره مشابه سال قبل، توانسته است به حیات خود ادامه داده و از حرکت باز نایستد.

وی یادآور شد: طی مدت مشابه سال ۱۳۹۸ صادرات ایران به کشورهای فوق حدود ۱میلیون و ۵۳۸ هزار تن برابر با ۳۶۶ میلیون دلار بوده است.

پیلتن در ادامه افزود: در بازه زمانی مذکور کشورهای غنا با ۵۲ میلیون دلار، کامرون با ۲۱ میلیون دلار، آفریقای جنوبی با ۱۷ میلیون دلار،سومالی با ۱۱ میلیون دلار و آنگولا با حدود ۸ میلیون دلار و موزامبیک با ۳.۸ ، تانزانیا با ۳.۵ میلیون دلار، کنیا با ۳.۲ ، ساحل عاج با ۲.۲ میلیون دلار و الجزایر با ۱.۹ به ترتیب در رتبههای اول تا دهم صادرات ایران به قاره افریقا قرار داشته‌اند.

وی افزود: همچنین بر اساس آمارهای منتشر شده میزان واردات از کشورهای آفریقایی حدود ۸ هزار و ۲۹۹ تن و برابر با ۲۰ میلیون دلار بوده است.

مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان‌توسعه تجارت تصریح کرد: بررسی این آمارها نشان می‌دهد طرف‌های اصلی وارداتی ایران در قاره آفریقا به ترتیب زیمباوه با ۵.۷ میلیون دلار، غنا با ۵.۵ میلیون دلار و آفریقای جنوبی با ۳ میلیون دلار بوده‌اند.

وی افزود؛ کالاهای عمده صادراتی از کشورمان به افریقا نیز شامل دوغ، شیر، خامه و لبنیات، انواع خرما، خمیرهای غذایی و خوراکی، گچ و سیمان، کربن، انواع صفحه و ورق فلزی، تجهیزات ساختمانی، شیشه، انواع میله‌های آهنی، آلومینیوم، انواع اسید، پسته، انواع گل برای مصارف عطر سازی، شیره و عصاره شیرین بیان، تجهیزات پزشکی و دانهها و میوه‌های روغنی است.

پیلتن در مورد کالاهای وارداتی از آفریقا گفت: همچنین کالاهای وارداتی ایران از آفریقا نیز شامل انواع بذر، چربی و روغن نباتی، کلر واسانس مواد شوینده، قطعات یدکی خودروهای صنعتی، لنت کلاج، ظروف بسته بندی، تجهیزات پزشکی، دانه کنجد، توتون وتنباکو، انواع ورق و رول صنعتی بوده است.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر تحریم‌های یک‌جانبه و شیوع ویروس کرونا، ناشناخته بودن بازارهای آفریقایی و همچنین هزینه‌های بالای بازاریابی و حضور مستقیم در بازار، عدم نگرش بلندمدت بخش‌های دولتی و خصوصی در مورد بازار کشورهای آفریقایی و برخی مشکلات مربوط به کشورهای آفریقایی مانند بی‌‍ثباتی‌های اقتصادی و سیاسی و همچنین عدم توانایی مالی مناسب از جمله دلایل پایین بودن سطح روابط تجاری میان ایران و قاره افریقا محسوب می‌شوند.

پیلتن تصریح کرد: سازمان توسعه تجارت ایران در تلاش است با استفاده از ظرفیت‌های سفارتخانه‌های ایران در کشورهای افریقایی، ضمن معرفی توانایی‌های صادراتی کشور به جوامع تجاری افریقایی و اطلاع رسانی فرصت‌ها و زمینه‌های صادرات به کشورهای آفریقایی و همچنین تشویق مبادله هیات‌های تجاری و مشارکت‌های نمایشگاهی و همچنین پیگیری تشکیل شوراهای مشترک بازرگانی نسبت به برقراری ارتباط مستقیم میان بخش‌های خصوصی در ایران با این کشورها اقدام کنند.

وی افزود: همچنین پیگیری ایجاد زیرساخت‌های تجاری با کشورهای آفریقایی بویژه راه اندازی خطوط منظم حمل دریایی کالا و همچنین حمایت از تاسیس مراکز تجاری توسط بخش خصوصی از دیگر برنامه‌های سازمان توسعه تجارت ایران در این زمینه است.

مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان‌توسعه تجارت ایران همچنین در مورد تهاتر با کشورهای آفریقایی گفت: انجام مبادلات تهاتری میان ایران و کشورهای آفریقایی و همچنین همکاری در قالب کشت فراسرزمینی و صدور خدمات فنی و مهندسی از دیگر زمینه‌های همکاری میان ایران و قاره آفریقا محسوب می‌شود.

 

منبع: ایلنا

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: