کد خبر: ۳۵۰۶۷۳
۰۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۵
0
این کارشناس شبکه بانکی گفت: مهم‌ترین مشخصه چاپ پول در کشور نرخ تورم است و در همه جای دنیا تورم بالا ناشی از کسری بودجه و ناترازی دخل و خرج دولت‌ها است که این کسری هم معمولا از محل خلق پول تامین می‌شود.
تولیدی////
به گزارش پول نیوز، کامران ندری کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار پول نیوز در خصوص رشد نقدینگی و استقراض دولت از بانک مرکزی گفت: شاید دولت به صورت مستقیم از بانک مرکزی استقراض نکرده، اما در نهایت اقداماتی که انجام داده به صورت غیر مستقیم منجر به چاپ پول و خلق نقدینگی در کشور شده است.

وی افزود: مهم‌ترین مشخصه چاپ پول در کشور نرخ تورم است و در همه جای دنیا تورم بالا ناشی از کسری بودجه و ناترازی دخل و خرج دولت‌ها است که این کسری هم معمولا از محل خلق پول تامین می‌شود.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: البته مشکل تورم بالا مشکل امروز و دیروز اقتصاد ایران نبوده و نیست. اما حالا نرخ تورم رکورد ۴ دهه گذشته را شکسته و در برخی ماه‌های سال به ۵۰ درصد هم رسیده است. خطر ابر تورم حالا اقتصاد ایران را تهدید می‌کند. به گفته ندری، اینکه ۳ سال متوالی تورم بالایی را داشته باشیم در اقتصاد ایران بی سابقه است و این مساله بسیار نگران کننده است.

ندری خاطر نشان کرد: همه این عوامل موجب شده که در سال گذشته بیش از اندازه منابع مالی و چاپ پول برای تامین هزینه‌های دولت استفاده شود. نشانه این استقراض‌های غیر مستقیم هم نرخ تورمی است که در آستانه ۵۰ درصد هم قرار گرفت و نمی‌توان آن را منکر کرد.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: