کد خبر: ۳۷۴۵۶۵
۲۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۰
0
با افزایش کاربرد انواع ظروف یکبار مصرف در بین مصرف‌کنندگان و عموم جامعه، نگاه به ساختار این ظروف و میزان تأثیر آنها بر سلامت انسان‌ها و محیط زیست افزایش یافت. همین حالا اگر نگاهی به انتقادهایی که به انواع ظرف یکبار مصرف پلاستیکی وجود دارند، بیندازید، متوجه تأثیرات منفی آنها خواهید شد. با ظهور انواع ظرف گیاهی در بین ظروف یکبار مصرف موجود در بازار، استقبال عموم جامعه نسبت به خریداری کردن این ظروف افزایش یافت؛ چرا که ساختار تماماً گیاهی این دسته از ظروف باعث می‌شدند تا هم سلامت انسان‌ها و هم سلامت محیط زیست به صورت کاملاً متفاوت تأمین و حفظ شود.

با افزایش کاربرد انواع ظروف یکبار مصرف در بین مصرف‌کنندگان و عموم جامعه، نگاه به ساختار این ظروف و میزان تأثیر آنها بر سلامت انسان‌ها و محیط زیست افزایش یافت. همین حالا اگر نگاهی به انتقادهایی که به انواع ظرف یکبار مصرف پلاستیکی وجود دارند، بیندازید، متوجه تأثیرات منفی آنها خواهید شد. با ظهور انواع ظرف گیاهی در بین ظروف یکبار مصرف موجود در بازار، استقبال عموم جامعه نسبت به خریداری کردن این ظروف افزایش یافت؛ چرا که ساختار تماماً گیاهی این دسته از ظروف باعث می‌شدند تا هم سلامت انسان‌ها و هم سلامت محیط زیست به صورت کاملاً متفاوت تأمین و حفظ شود.

در این مقاله به صورت تخصصی و مفصل به سراغ بررسی فواید و مزایای انواع ظرف گیاهی رفته‌ایم تا درک بهتری از چراییِ خرید آنها داشته باشید. حتماً شما هم از آن دسته مصرف‌کنندگانی هستید که نسبت به مضرات ظروف یکبار مصرف پلاستیکی مطلع شده‌‌اید و می‌خواهید با خریداری کردن ظروف گیاهی، نسبت به تأمین و حفظ سلامتی خود و محیط اطرافتان مطمئن شوید. با ما همراه باشید تا به سراغ موضوعاتی برویم که به صورت مفصل به بررسی مزایای انواع ظرف گیاهی مربوط می‌شوند.

فواید استفاده از ظرف گیاهی چیست؟ نگاهی به ایمن‌ترین ظروف بازار؛

ظرف گیاهی بخریم خوبه؟

بسیاری از کاربران همواره با این پرسش اساسی مواجه هستند که آیا خریداری کردن ظروف گیاهی به صرفه است یا خیر البته بستگی دارد که به این سؤال از چه منظری نگاه کنیم. انواع ظروف گیاهی به دلیل برخورداری از ساختار کاملاً گیاهی و با استفاده از پلیمرهای گیاهی از جمله نشاسته، ذرت و اسیدهای چرب گیاهی ساخته می‌شوند، دارای عملکردی متفاوت‌تر نسبت به سایر ظروف یکبار مصرف هستند. با توجه به همه این دلایل، بدیهی است که قیمت آنها کمی بیشتر از سایر ظروف یکبار مصرف موجود در بازار باشد. اما بیایید به این قضیه توجه بیشتری داشته باشید که آیا تأمین و حفظ سلامت خود و محیط زیست ارزش هزینه‌ای بیشتر از سایر ظروف پلاستیکی را ندارد؟

از ظرفی، اگر بخواهیم به مسئله ساختار تماماً گیاهی انواع ظرف گیاهی نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که خریدن این نوع ظرف یکبار مصرف نه تنها مقرون‌به‌صرفه است، بلکه به کاهش هزینه‌های بعدی هم منجر می‌شود. جالب است بدانید که ظروف گیاهی یکبار مصرف با توجه به ساختاری که دارند قابلیت بازیافت مجدد را برای تولیدکنندگان فراهم می‌کنند؛ با این اوصاف، هر بار که میزان بازیافت این نوع ظروف افزایش می‌یابد، میزان مصرف انرژی‌های فسیلی مثل نفت برای تولید ظروف پلاستیکی یکبار مصرف، پایین‌تر خواهد آمد. علاوه بر این مسائل مهم و اساسی، جالب است بدانید که پلیمرهای گیاهی تقویت‌شده‌ای که در انواع ظرف گیاهی به کار رفته‌اند، در برابر مایعات گرم مقاومت بسیار زیادی دارند و می‌توان از آنها برای بیش از یکبار استفاده کرد.

مزایای ظروف یکبار مصرف گیاهی

انواع ظروف یکبار مصرف گیاهی از جمله ظروف بامبو، ظروف گیاهی معمولی و غیره دارای مزایای بیسار قابل توجهی نسبت به ظروف پلاستیکی هستند. با توجه به همین مزایا، حجم استقبال خریداران و مصرف‌کنندگان بیش‌ازپیش شده است و بسیاری از افراد سعی دارند که با بهره‌مندی از فواید این دسته از ظروف یکبار مصرف نسبت به حفظ سلامت خود و محیط پیرامونشان کوشا باشند. م.واردی که در ادامه به آنها اشاره خواهد شد، از جمله مزایای استفاده از ظروف گیاهی محسوب می‌شوند:

  • تهیه‌شده از منابع تجزیه‌پذیر: همان‌طور که از نام این نوع ظروف پیداست، تمامی منابع مورد استفاده برای تولید آنها از گیاهان و غلات پرمصرف مثل نشاسته یا ذرت تأمین می‌شوند. منابع گیاهی به صورت کامل از جمله منابع تجزیه‌پذیر محسوب می‌شوند و قابلیت تجزیه‌پذیری سریع در محیط زیست را به وجود می‌آورند.
  • سازگاری با محیط زیست: همان‌طور که اشاره کردیم، با توجه به گیاهی بودن ساختار انواع ظرف گیاهی، قابلیت زیست تجزیه‌پذیری در آنها بسیار بالاست و مدت‌زمان مورد نیاز برای تجزیه شدن آنها در فضای آزاد، کمتر از 3 الی 6 ماه است؛ این در حالی است که ظروف یکبار مصرف پلاستیکی به زمانی برابر با چند میلیون سال نیاز دارند تا خودبه‌خود در محیط زیست تجزیه شوند.
  • عاری از مواد سمی: نکته جالب دیگری که در مورد ظروف گیاهی وجود دارد، این است که انواع این ظروف از پلیمرهای گیاهی ساخته شده‌اند و عاری از هرگونه مواد شیمیایی و مواد پلی‌اتیلنی هستند. احتمالاً به خوبی می‌دانید که ساختار ظروف پلاستیکی معمولی در مواجهه با مایعات و مواد غذایی داغ، مواد شیمیایی و مصری را به درون محتویات ظرف تزریق می‌کنند که باعث به وجود آمدن انواع سرطان خواهند شد. این در حالی است که ظروف گیاهی فاقد هرگونه مواد مصر سرطان‌زا هستند و می‌توان از آنها برای سرو کردن انواع مواد غذایی و مایعات استفاده کرد.
  • قابلیت استفاده برای چند بار: برخلاف عنوان «یکبار مصرف» که برای ظروف گیاهی در نظر گرفته می‌شود، می‌توان از آنها برای 3 بار هم استفاده کرد. همان‌طور که اشاره کردیم، پلیمرهای گیاهی تقویت‌شده‌ای که در ساختار این دسته از ظروف به کار رفته‌اند، مقاومت قابل توجهی را به وجود آورده‌اند که می‌توان از این ظروف برای چند بار هم استفاده کرد.
  • قابلیت استفاده از مایکروویو و فریزر: نکته بسیار جالبی که در مورد انواع ظرف گیاهی وجود دارد، قابلیت استفاده کردن از آنها برای محیط‌های خیلی گرم مثل مایکروویو و محیط‌های خیلی سرد مثل فریزر است. به دلیل ساختاری که در این ظروف به کار رفته است، مقاومت گرمایی و سرمایی در آنها بسیار بالاست. این ویژگی ظروف گیاهی باعث شده است که حجم استقبال مصرف‌کنندگان ظروف پلاستیکی معمولی به مراتب کمتر از ظروف گیاهی شود؛ چرا که به قول معروف، آنچه خوبان همه دارند، یک ظرف گیاهی به تنهایی دارد!

فواید استفاده از ظرف گیاهی چیست؟ نگاهی به ایمن‌ترین ظروف بازار؛

ظروف یکبار مصرف گیاهی چه تأثیری بر سلامت افراد دارند؟

با توجه به تحقیقاتی که در حوزه سلامت صورت گرفته است، ظروف یکبار مصرف برای نگهداری و سرو غذاها و مایعات داغ به هیچ عنوان مناسب نیستند؛ چرا که این نوع ظروف در مواجهه با مایعات و مواد داغ، موادی با عنوان ترکیبات مونومری را آزاد می‌کنند که باعث بروز سرطان می‌شوند. شاید بسیاری از افراد، ظروف یکبار مصرف فومی را برای مقاومت در برابر حرارت توصیه کند، اما جالب است بدانید که این دسته از ظروف یکبار مصرف هم تنها مقاومتی برابر با 70 تا 80 درجه سانتی‌گراد دارند و در مواجهه با حرارتی بالاتر از این میزان، وارد فاز سرطان‌زایی و آزاد کردن ترکیبات مونومری خواهند شد.

نکته بسیار مهم در مورد انواع ظرف گیاهی این است که ساختار این ظروف هیچ نوع ترکیبات شیمیایی ندارند که در مواجهه با حرارت به محتویات ظرف تزریق و باعث بروز انواع سرطان شوند. مقاومت گرمایی انواع ظروف گیاهی آن‌قدر بالاست که می‌توان برای نگهداری مایعاتی مثل آب جوش، قهوه، چای، آب سرد، نوشابه و مواد غذایی داغ استفاده کرد.

 

استفاده از نرم کننده های ارگانیک در ساخت ظروف یکبار مصرف گیاهی

نرم‌کننده‌های آلی و غیر ارگانیک که به صورت عمده در ساختار ظروف یکبار مصرف پلاستیکی مورد استفاده قرار می‌گیرند، باعث افزایش ستی، تطبیق‌پذیری و پردازشگری مواد پلیمری می‌شوند. از نرم‌کننده‌ها به عنوان یکی از اساسی‌ترین مواد مورد نیاز برای ساختن انواع ظروف یکبار مصرف یاد می‎شود. انواع ظرف گیاهی موجود در بازار برخلاف ظروف پلاستیکی یکبار مصرف، فاقد هرگونه نرم‎‌کننده غیر ارگانیک هستند. از نرم‌کننده‌هایی که برای ساختن انواع ظروف پلاستیکی استفاده می‌شود، نرم‌کننده‌های طبیعی یا ارگانیک گفته می‌شود؛ این نرم‌کننده‌ها معمولاً شامل موادی گیاهی مثل شکر خرما، ذرت و کاسوا هستند.

با اضافه شدن این دسته از نرم‌کننده‌های ارگانیک به ساختار ظروف گیاهی یکبار مصرف، پلیمرهای گیاهی نشاسته یا ذرت به اصطلاح تقویت می‌شوند و می‌توان روی مقاومت دیواره آنها در برابر مایعات داغ حساب ویژه‌ای باز کرد.

 

تجزیه طبیعی انواع ظرف گیاهی

قابلیت تجزیه طبیعی یا قابلیت کمپوست شدن ظروف گیاهی یکی دیگر از مزایا و فواید این دسته از ظروف است. این قابلیت‌ها به معنای آن است که ظروف گیاهی با توجه به ساختاری که دارند، به راحتی در خاک ترکیب می‌شوند. فرایند تجزیه‌پذیری ظروف گیاهی با توجه به میکروارگانیسم‌های ویژه مثل باکتری‌ها و قارچ‌هایی صورت می‌پذیرد که به صورت طبیعی در محیط وجود دارند. میکروارگانیسم‌های موجود در خاک و محیط زیست، به راحتی باعث متابولیزه شدن ظروف گیاهی می‌شوند. جالب است بدانید که با توجه مدت‌زمان اعلام‌شده برای تجزیه ظروف گیاهی (3 الی 6 ماه)، بعضی از این ظروف در عرض چند هفته تجزیه خواهند شد.

 

تولید ظرف گیاهی به کاهش انتشار کربن منجر می‌شود

شاید جالب باشد که بدانید، یک تن مواد پلاستیکی می‌تواند باعث تولید 5 هزار کیلوگرم (5 تن) کربن شود. این در حالی است که به دلیل ساختار عاری از مواد پلاستیکی انواع ظرف گیاهی، میزان کربن تولیدشده توسط هر تن پلاستیک گیاهی برابر با 800 کیلوگرم است. نکته مهم دیگری که در موزد پلاستیک گیاهی وجود دارد، کاهش میزان گازهای گلخانه‌ای است که به کاهش 68 درصدی آن منجر خواهد شد.

فواید استفاده از ظرف گیاهی چیست؟ نگاهی به ایمن‌ترین ظروف بازار؛

راهنمای خرید بهترین ظروف گیاهی موجود در بازار

برای خرید انواع ظرف یکبار مصرف گیاهی موجود در بازار لازم است که از خدمات یک مرکز فروش معتبر استفاده کنید. با توجه به تعداد برندها و کارخانه‌هایی که در بازار مشغول به فعالیت هستند، ممکن است که به اشتباه از محصولات برندهای متفرقه استفاده کنید؛ برای دوری کردن از برندهای متفرقه و محصولات بی‌کیفت و سرطان‌زا لازم است، یک فروشگاه معتبر ایرانی را که در حوزه تولید ظروف گیاهی یکبار مصرف دستی بر آتش دارد، شناسایی کنید و از خدمات آن نهایت لذت را ببرید.

شرکت طبیعت سلولز سبز ماندگار، زیر مجموعه کاغذ پارس با نام تجاری «بایدا»، در سال 1399 با بهره‌گیری از تکنولوژی روز دنیا و در راستای حفظ محیط زیست و جلوگیری از قطع درختان، به تولید انواع کاغذ و ظروف کاغذی، استروک، رول کف، کاغذ گلاسه، لیوان کاغذی و... با استفاده از خمیر ویرجین پرداخته است. به آسانی با مراجعه به وبسایت Byeda.ir می توانید از مشاوره کارشناسان فروش این شرکت بهره مند شوید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: