کد خبر: ۳۷۵۵۹۳
۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۶
0
این‌که قیمت برای اتومبیل یا برای هر کالای دیگری مبلغی بر اساس نرخ ارز، غیر از نرخ‌های مورد معامله برای دلار در بازارآزاد باشد، به دو مساله غیرواقعی بودن نرخ ارز در بازار آزاد و کم بودن تقاضای عرضه اتومبیل یا کالا‌های دیگر در بازار برمی‌گردد.
بازدهی دلار بیشتر است یا خودرو؟
نوسان قیمت‌ها در بازار ارز، فعالان بازار‌های دیگر را به این بازار کشانده است؛ تا جایی که گفته می‌شود گروهی در حال تبدیل دارایی خود هستند. در حال حاضر برخی از دلارفروشان مدعی هستند که خریدارانی دارند که صاحب خودرو خارجی هستند و با توجه به این‌که ظاهرا قیمت خودرو‌های خارجی در بازار بر اساس دلار ۳۴ هزار تومان است، ترجیح داده‌اند خودرو خود را بفروشند و دلار بخرند. به نظر می‌رسد این گروه تصور می‌کنند بازدهی دلار از خودرو بیشتر است.

در همین رابطه علی اصغر سمیعی، رئیس اسبق کانون صرافان گفت: این‌که قیمت برای اتومبیل یا برای هر کالای دیگری مبلغی بر اساس نرخ ارز، غیر از نرخ‌های مورد معامله برای دلار در بازار آزاد باشد، به دو مساله مربوط می‌شود، یکی غیرواقعی بودن نرخ ارز در بازار آزاد و دیگر اینکه عرضه اتومبیل یا کالا‌های دیگر در بازار ممکن است کمتر از تقاضا انجام شود.

وی افزود: تا زمانی که قیمت ارز به صورت دستوری و غیرواقعی به بازار تحمیل می‌شود، نمی‌شود انتظار داشت که سایر اجناس در بازار از این قیمت‌های غیرواقعی تبعیت کنند.

رییس اسبق کانون صرافان تصریح کرد: البته همان‌طور که قبلا هم گفته شده، نگه داشتن فنر قیمت ارز برای مدت طولانی انجام‌پذیر نخواهد بود، و در عین حال به صلاح اقتصاد کشور هم نیست، و به هر حال انرژی ذخیره شده آزاد می‌شود و ضربه دیگری به اقتصاد کشور وارد می‌کند.

سمیعی ادامه داد: بر این اساس بهترین حالت برای شکوفایی و رشد اقتصاد، واقعی بودن قیمت‌ها، (که به منزله علامت محسوب می‌شود) و ایجاد امنیت برای رقابت سالم فعالان اقتصادی خواهد بود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: