May 2024 20 / دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
اسدی جوزانی دلیل افزایش قیمت طلا را تشریح کرد
کد خبر: ۳۹۴۲۰۴
۲۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰
0
رئیس انجمن پخش کنندگان طلا و جواهر از ارتباط خطرناک و بحران ساز دلار با طلا خبر داد و گفت: هر چقدر دلار بالا میرود، طلا را نیز با خود می‌کشاند.

هجوم برای خرید سکه به منظور دادن عیدی

محمد اسدی جوزانی در گفت و گو با خبرنگار پول نیوز در پاسخ به اینکه چرا با پایین آمدن دلار، قیمت طلا و سکه پایین نیامده است گفت: از اقتصادی که گرفتار بی‌ثباتی باشد، نمی‌توان انتظار رویکرد منطقی داشت.


وی با اعلام اینکه دولت اعلام کرده ۹۷ درصد دلار کشور را در اختیار دارد گفت: اگر به راستی ۳ درصد دلار در دست مردم است، چگونه باید بپذیریم که این ۳ درصد می‌توانند قیمت دلار را در بازار تعیین و بحران سازی کنند؟


رئیس انجمن پخش کنندگان طلا و جواهر از اینکه درکشور‌های همسایه افغانستان، عراق و امارات قیمت دلار در برابر ریال تعیین می‌شود ابراز تاسف کرد و گفت: افغانستان بی ثبات‌ترین کشور است، یک مدیر اقتصادی ندارد و بی سواد‌های طالبان آن را اداره می‌کنند، اما قیمت ریال ایران در برابر دلار در بازار هرات تعیین می‌شود و این جای تعجب و تاسف دارد.


وی با اعلام اینکه قیمت طلا هیچ حساب و کتابی ندارد گفت: قاعده کار این است که باید دلار به طلا چسبندگی داشته باشد، اما اکنون نزدیک به عید است و بسیاری از شرکت‌ها به مدیران و دستگاه‌هایی که با آن‌ها کار می‌کند، سکه طلا عیدی می‌دهند و همین باعث افزایش تقاضای سکه طلا شده است.

 

بیشتر بخوانید:

پرداخت پول بابت هوا نه طلا


اسدی جوزانی با اعلام اینکه هزاران سکه برای دادن عیدی خریداری می‌شود گفت: این سکه‌ها از سوی شرکت‌های خصوصی و ادارات دولتی خریداری می‌شود تا به عنوان عیدی بدهند.


وی با اعلام اینکه بتازگی یک دستگاه دولتی برای خرید ۱۰۰ سکه به بازار مراجعه کرده بود گفت: از یک سو شرکت‌ها اقدام به دادن سکه بابت عیدی می‌کنند و از سوی دیگر با حجم زیادی از تقاضا روبرو می‌شویم، در نتیجه قیمت بالا میرود و معضلی به نام حباب سکه را رقم می‌زند.


رئیس انجمن پخش کنندگان طلا و جواهر با اعلام اینکه در حال حاضر قیمت سکه ۲۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است گفت: قیمت وزن طلایی که سکه دارد، حدود ۲۳ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان است، بنابراین در شرایط کنونی هر سکه شش میلیون تومان حباب دارد، عددی که معلوم نیست مردم به چه دلیل حاضر به پرداخت آن می‌شوند.


وی با تاکید بر اینکه تنها مقصر گرانی طلا دولت است گفت: امروز مردم برای خرید سکه، تنها بازار آزاد را میشناسند، در صورتی که اگر بانک مرکزی اقدام به توزیع سکه کند و مردم برای خرید به سادگی از بانک مرکزی سکه بخرند، شاهد این بحران نخواهیم بود.


اسدی جوزانی با اعلام اینکه در شرایط کنونی دولت دلار را به قیمت ۴۲ هزار و ۵۰۰ تومان به مردم می‌فروشد گفت: نتیجه عرضه دلار دولتی آن شده که دلاردربازارازاد ۴۶ هزار و ۵۰۰ تومان است، بنابراین اگر دولت دست از عرضه دلار در بازار آزاد بردارد، بازهم باید شاهد دلار ۶۰ هزار تومانی و بالاتر باشیم، به همین دلیل دولت نقش تعیین کننده‌ای در قیمت دلار و سکه و به تبع آن بقیه کالا‌ها دارد.


وی تاکید کرد: هر مشکلی در آشفته بازار اقتصادی مشاهده می‌کنیم، باید ریشه آن را در عملکرد دولت ببینیم و البته معلوم نیست این تاخیر و کم لطفی به چه دلیلی صورت میگیرد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: