May 2024 05 / يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۶۱۲۸
۱۴ شهريور ۱۳۹۰ - ۰۹:۱۳
0
عضو شورای هدایت استعداد درخشان وزارت بهداشت گفت: توجه به پارامترهای قدرت اقتصادی و قدرت تولید علم و فناوری می تواند ضریب نفوذ قدرت ما را در جهان افزایش دهد.

پول‌نیوز ـ عضو شورای هدایت استعداد درخشان وزارت بهداشت گفت: رهبر معظم انقلاب در دیدار با دانشجویان و نخبگان بر سه نکته تقویت رابطه با خدا، تاکید بر عقلانیت و مطالبه هدفمند تاکید داشتند که این سه مولفه راهگشای جوانان است.

به گزارش پول‌نیوز، دکتر سیدحميد جمال الدینی افزود: بالطبع کسی که می خواهد رابطه خود و خدا را تقویت کند باید از راهکار عقلانیت پیش رود چرا که تفکر و اندیشیدن بر اساس تاکیدات دینی ما راه پیوند با خداوند و قرب الهی و کمال است.

جمال الدینی یادآور شد: کسی که بتواند رابطه خود را با خدا تقویت خود و کار خود را بر اساس رضایت خداوند پایه ریزی کند، دچار آفت هایی همچون تهمت، افترا، غیبت، پایمال کردن حقوق مردم، کسب منافغ شخصی و گروهی و حزبی و اشرافی گری نمی شود.

وی اضافه کرد: تدوین الگوی اسلامی ایرانی به عنوان یک نقشه راه تکامل انقلاب اسلامی می تواند ما را به مطالبات هدفمند و پایدار برساند. برنامه و الگوی اسلامی ایرانی در درون خود توجه به دهه عدالت و پیشرفت، مبارزه با درنظر گرفتن جنگ نرم و پرهیز از تفرقه و ایجاد پیوستگی را به همراه دارد.

عضو شورای هدایت استعداد درخشان وزارت بهداشت ادامه داد: یکی از ضروریات این حرکت، الگوبرداری و الگوسازی است که باید با پرهیز از حرکات شتابزده، انجام کارهای علمی، فرهنگی بنیادین، تحمل نظرات مخالف و انتقادات و بکارگیری نیروهای متخصص فرهیخته انجام گیرد.

وی با یادآوری نامگذاری امسال با عنوان "جهاداقتصادی" تاکید کرد: توجه به علم و فناوری که موجب ثروت در کشور می شود، نمادی بارز برای جهاد اقتصادی است و این نشان دهنده وظیفه سنگین نخبگان در جهت دهی برای تولید ثروت است.

جمال الدینی ادامه داد: نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری به عنوان جهاداقتصادی یک تفاوت اساسی با دیدگاه های دیگر اقتصادی در بردارد، یکی اینکه راه و هدف غایی از این جهاد کمال انسانی است و دیگر اینکه این جهاد در یک نقشه راه تعریف شده و با معیارهای اسلامی و ایرانی می تواند به هدف خود برسد.

وی افزود: هدف ارزشمند تولید ثروت موضوعی است که در تمام نامگذاری های سال قبل مستتر بود و نشان می دهد که در صورت توجه همه بخشهای کشور برای اجرایی کردن جهاد اقتصادی، شاهد رشد اقتصادی هدفمندی خواهیم بود. 

جمال الدینی با اشاره به اینکه دارا بودن قدرت های متعدد از جمله قدرت نظامی، قدرت اقتصادی، قدرت تولید علم و فناوری، قدرت فناوری اطلاعات از پایه های تاثیرگذاری در جهان هستند، یادآور شد: توجه به پارامترهای قدرت اقتصادی و قدرت تولید علم و فناوری می تواند ضریب نفوذ قدرت ما را در جهان افزایش دهد، چرا که امروزه دیگر قدرت علم و فناوری حرف اول را در قدرت جهانی می زند.

نخبه علوم پزشکی بیان داشت: نیروی انسانی محور اصلی دو مقوله تاکید بر دانش و فناوری و تولید ثروت، است و با توجه به وجود ظرفیت نیروی انسانی ایرانی فرهیخته که در داخل و خارج از کشور حضور دارند، می توان این دو مقوله را به صورت هدفمند پیش برد. در واقع در حوزه هایی همچون حوزه فناوری های نوین که مقوله مورد تاکید در حرکت دانشمندان ایرانی است، می توان با سرمایه گذاری کمتر، تولید بیشتری داشت و این بخش می تواند به حلقه اصلی تولید ثروت در حوزه دانش و فناوری بدل شود.

وی توجه به نوآوری و خلاقیت را یکی از موضوعات مهم که باید مورد توجه نخبگان ایرانی قرار گیرد، برشمرد و گفت: نامگذاری امسال نشان داد که نخبگان جوان ایرانی باید در طراحی و برنامه ریزی های خود توجه ویژه ای به نوآوری داشته باشند. نوآوری به این معنا که خلاقیت هایی مورد توجه قرار گیرد که در راستای حل معضلات ملی جامعه باشد تا به تولید ثروت بیانجامد. هر چند که در برخی از حوزه ها همانند حوزه سلامت حل معضلات بر مبنای پیشگیری، تولید ثروت را در دراز مدت محقق می کند.

یک نخبه علوم پزشکی دو عامل مهم در ماندگاری و ایجاد انگیزه برای نخبگان را احترام و اعتماد برشمرد و گفت: احترام اجتماعی در صورتی محقق می شود که در تعریف فرد نخبه، حداکثر همپوشانی معیارهای نخبگی از دیدگاه مردم، سیاستگذاران و متخصصین صورت گیرد.

وی مقوله دوم را اعتماد برشمرد و گفت: اعتماد موتور محرکه فرد نخبه در بکارگیری استعداد خدادادی و یا اکتسابی در انجام وظایف محوله است در واقع مهمترین نقطه در ایجاد این اعتماد، تضمین حقوقی است که به فرد نخبه در قبال انجام وظایف، تعلق گرفته است.

وی افزود: آیین‌نامه‌ها، تسهیلات و فضای اشتغال هم باید از ثبات لازم برخوردار باشند تا با تغییر مدیریت‌ها، تغییر نکنند که به این منظور اعتباربخشی کلان در سطح بنیاد ملی نخبگان می تواند راهکاری برای ثبات و بالطبع تضمین در این مقوله باشد.
 
عضو شورای نخبگان وزارت بهداشت گفت: نکته این است که ضرورت ساز و کار خاصی برای جذب، گزینش، بهره گیری و ارتقا نخبگان باید اجرا شود تا احیاناً ظلمی به حکم عدم تطبیق با معیارهای خاص گروهی، بر نخبه ای وارد نشود.

جمال الدینی در پایان اضافه کرد: نخبگان علوم پزشکی به دلیل ماهیت رشته خود بیش از دیگران با مشکلات مردم سر و کار دارند و از آنجایی که وظیفه نخبه در قبال جامعه خود، ارائه راهکار برای حل مشکلات موجود است، به نظر می آید نخبگان جوان علوم پزشکی بیش از سایرین می توانند با تحقیقات کاربردی، راه حل های متناسب برای مشکلات سلامتی مردم ارائه دهند.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: