April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۲۵۹۹۶
۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۵
0
مبادلات تجاری قرقیزستان و ایران در سال 2016 بیش از 14 میلیون دلار بوده که این شاخص در مقایسه با آمار سال 2015، 2 برابر شده است.
قرقیزستان از ایران برای سرمایه گذاری در بخش کشاورزی دعوت کرد
پول‌نیوز - وزیر اقتصاد قرقیزستان گفت: از همکاران ایرانی برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های توریستی، کشاورزی و استخراج معادن قرقیزستان دعوت می‌کنم.

صبح امروز در «بیشکک» همایش اقتصادی قرقیزی-ایرانی با حضور «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران و «ارزبک کاجاشیف» وزیر اقتصاد قرقیزستان و برخی از کارآفرینان 2 کشور برگزار شد.

وزیر اقتصاد قرقیزستان در ابتدای این مراسم با عرض خیرمقدم به محمد جواد ظریف، گفت: سفرهای متقابل رؤسای جمهور قرقیزستان و ایران در چند سال اخیر روابط 2 کشور را ارتقا داده است.

وی ادامه داد: ایران کشوری با تمدن تاریخی و فرهنگی غنی است و در تاریخ جهان جایگاه بزرگی دارد ضمن اینکه این کشور در دنیای معاصر پیشرفت‌های چشمگیری دارد.

این مقام دولت قرقیزستان تصریح کرد: آثار و نوشته‌های شعرای ایرانی در قرقیزستان مشهور هستند و روح مردم ایران قوی و پایدار است که ما این واقعیت را در عرصه بین‌المللی مشاهده می‌کنیم.

کاجاشیف گفت: مبادلات تجاری قرقیزستان و ایران در سال 2016 بیش از 14 میلیون دلار بوده که این شاخص در مقایسه با آمار سال 2015، 2 برابر شده است.

وی افزود: باید دانست که این ابتدای همکاری‌های 2 کشور است زیرا ظرفیت توسعه روابط بسیار بالا می‌باشد.

وزیر اقتصاد قرقیزستان خاطرنشان کرد: امید زیادی به همایش اقتصادی قرقیزی-ایرانی در ماه می سال جاری داریم زیرا در این همایش اولین نشست انجمن سرمایه‌گذاری مشترک برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در همایش امروز کارآفرینان 2 کشور حضور دارند، تصریح کرد: از همکاران ایرانی برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های توریستی، کشاورزی و استخراج معادن قرقیزستان دعوت می‌کنم زیرا ایران رهبر خاورمیانه در بخش‌های مذکور است.

کاجاشیف با اشاره به اینکه دولت بیشکک امتیازات قابل توجهی برای کارآفرینان خارجی اعطا می‌کند، گفت: علاوه بر این قرقیزستان عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا است و قابلیت صادرات محصولات بدون پرداخت تعرفه‌ گمرکی به اتحادیه اروپا را دارد.

ظریف نیز در این مراسم بیست و پنجمین سالگرد برقراری روابط قرقیزستان و ایران را تبریک گفت و تصریح کرد: «تهران» جزو اولین کشورهایی بود که استقلال قرقیزستان را به رسمیت شناخت و روابط 2 کشور با وجود نوسانات تاریخی توسعه خوبی یافت.

وی با اشاره به اسنادی که در سفر «حسن روحانی» رئیس جمهور ایران به قرقیزستان به امضا رسید، گفت: این اسناد زمینه گسترش روابط را به بهترین شکل فراهم کرد.

وزیر امور خارجه ایران اظهار داشت: امروز در این مراسم نمایندگان تجار بخش دولتی و خصوصی حضور دارند و در این شرایط توسعه همکاری در زمینه‌های فن‌آوری، کشاورزی، انرژی و ... امکان‌پذیر است.

وی ادامه داد: امیدواریم تجار و کارآفرینان 2 کشور با پیگیری موفقیت‌های قبلی زمینه‌های توسعه و تقویت همکاری‌ها را ایجاد کنند.

ظریف گفت: پیشرفت قرقیزستان پیشرفت ایران است، توسعه بیشکک توسعه تهران است، امنیت و ثبات قرقیزها امنیت و ثبات ایرانی‌ها است زیرا ما نه تنها در یک منطقه زندگی می‌کنیم بلکه سابقه تاریخی مشترکی ما را به هم پیوند داده است.

این جلسه به رهبری رؤسای اتاق‌های بازرگانی 2 کشور ادامه یافت.

این همایش اقتصادی در قالب بازدید وزیر امور خارجه ایران از قرقیزستان برای تقویت همکاری‌های اقتصادی 2 کشور برگزار شد. 

قرقیزستان از ایران برای سرمایه گذاری در بخش کشاورزی دعوت کرد

قرقیزستان از ایران برای سرمایه گذاری در بخش کشاورزی دعوت کرد
منبع: فارس
برچسب ها: قرقیزستان ، پول نیوز
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: