April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۶۵۷۵۲
۱۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۱
0
چگونه کبد و کیسه صفرا را تمیز کنیم؟پول‌نیوز -یکی از وظایف کبد ساختن صفرا و ذخیره کردن آن در داخل کیسه صفراست؛ ترشح نادرست صفرا اختلال در گوارش، یبوست، ایجاد سنگ کیسه صفرا و سوء هاضمه را به همراه دارد.

از نظر طب سنتی صفرا به معنی گرمی و خشکی (آتش) است؛ کبد بیشترین صفرا را برای هضم چربی‌ها، پروتئین‌ها و دفع کلسترول ترشح می‌کند؛ از علائم افزایش صفرا در بدن می‌توان به زرد شدن رنگ صورت و سفیدی چشم‌ها، تلخ شدن دهان، دیدن اشیاء زرد رنگ در خواب، افزایش چرک گوش‌ها، لاغری بدن، بروز جوش در پیشانی و شانه‌ها، گرمی زیاد بدن هنگام عصرها و تعریق بیش از حد اشاره کرد.

کلسترول بالا، غلیظ بودن صفرا، تورم و التهاب کیسه صفرا، اختلال در ترشح صفرا (که در زنان نسبت به مردان شایع‌تر است)، مشکلات هورمون‌های جنسی، وجود عفونت‌ها و کمبود ویتامین‌ها از جمله علل تشکیل سنگ کیسه صفرا هستند؛ از نشانه‌های وجود سنگ کیسه صفرا می‌توان به درد شدید در قسمت راست سینه و زیر دنده‌ها اشاره کرد که با تلخی دهان و تهوع صبحگاهی همراه است.

برای بررسی اینکه چه مواد غذایی در پاکسازی کبد و کیسه صفرا موثر هستند با حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت و گو کردیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.


مناسب‌ترین میوه‌ها برای پاکسازی کبد و کیسه صفرا

حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ درباره مناسب‌ترین میوه‌ها برای پاکسازی کبد و کیسه صفرا اظهار کرد: میوه‌هایی مانند سیب، پرتقال، انگور، گلابی، زردآلو، توت‌فرنگی، گیلاس، لیموترش تازه، گریپ‌فروت، انار، آناناس، کیوی، انبه و شاتوت در پاکسازی کبد و کیسه صفرا موثر هستند.

طرز تهیه ترکیب آب میوه‌های مفید برای پاکسازی کبد و کیسه صفرا

وی درباره طرز تهیه ترکیب آب میوه‌های مفید برای پاکسازی کبد و کیسه صفرا بیان کرد: افراد برای پاکسازی کبد و کیسه صفرا باید یک عدد گلابی، یک عدد سیب، یک استکان شاتوت، چند قطره آب لیموترش تازه و یک قاشق غذاخوری عسل را با هم داخل مخلوط‌کن بریزند و روزانه آب آن‌ها را ۲ لیوان میل کنند.

مناسب‌ترین سبزیجات برای پاکسازی کبد و کیسه صفرا

این محقق و پژوهشگر طب سنتی مصرف سبزیجاتی مانند کرفس، هویج، اسفناج، کاهو، چغندر (لبو)، جعفری، شلغم، کدوسبز، خیار، کلم‌پیچ، کلم‌بروکلی، گل‌کلم، فلفل‌دلمه‌ای و سیر به مقدار کم را در پاکسازی کبد و کیسه صفرا مؤثر دانست و افزود: استفاده از جوانه یونجه به پاکسازی کبد و کیسه صفرا کمک شایانی می‌کند؛ افراد برای پاکسازی کبد و کیسه صفرا می‌توانند ۲ عدد هویج، یک عدد سیب، ۲ ساقه کرفس، ۱۵ ساقه جعفری، یک عدد لبوی کوچک و چند قطره روغن زیتون بودار را با هم داخل مخلوط‌کن بریزند و روزانه آب آن‌ها را ۲ لیوان میل کنند.

عظمایی تاکید کرد: افراد برای پاکسازی کبد و کیسه صفرا همچنین می‌توانند ۲ عدد هویج، پنج برگ اسفناج، پنج برگ کاهو، یک عدد شلغم، ۱۵ ساقه جعفری و چند قطره روغن زیتون بودار را با هم داخل مخلوط‌کن بریزند و روزانه آب آن‌ها را ۲ لیوان میل کنند.

سایر موادغذایی مفید برای سم‌زدایی از کبد و کیسه صفرا

وی درباره سایر موادغذایی مفید برای سم‌زدایی از کبد و کیسه صفرا یادآور شد: مصرف موادغذایی مانند آرتیشو (کنگرفرنگی)، عناب، ترنجبین، شیرخشت، عرق بیدمشک، زیتون و روغن آن، آب زرشک سیاه (زرشک آبگیری)، شاه‌تره، کاسنی، تخم خرفه، خاکشیر، گزنه و سرکه سیب همراه با عسل نقش مؤثری در سم‌زادیی از کبد و کیسه صفرا دارند.


برچسب ها: کبد ، سلامت ، پول نیوز
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: