April 2024 30 / سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
نهادهای نظارتی در خواب هستند؟!
کد خبر: ۳۲۰۷۰۵
۰۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۸
0
پول نیوز - در حالی که بازار لوازم خانگی پر از کالاهای قاچاق است و در این شرایط تولیدکننده امکان فروش محصولات را در بازار نداشته و با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند اما؛ متصدیان این حوزه معتقدند اینگونه نیست و هر کسی مدعی است مدرک ارائه کند.
به گزارش پول نیوز، بازار لوازم خانگی یکی از بازارهایی است که به دلیل وابستگی به واردات همواره متاثر از عوامل مختلفی است. سال گذشته این بازار تلاطمات زیاد ناشی از نوسانات شدید نرخ ارز و همچنین تحریم‌ها را تجربه کرد. این تلاطمات به گونه ‌ای بود که در شهریور ماه سال 1397 یعنی درست یک سال پیش، اغلب افرادی که برای خرید لوازم خانگی به بازار مراجعه می‌کردند دست خالی به خانه برمی‌گشتند، زیرا یا کالای مورد نظر خود را  در بازار نیافته بودند و یا قیمت‌ها آن قدر گران بود که قدرت خرید نداشتند. 

بسیاری از تولیدکنندگان لوازم خانگی از حجم بالای قاچاق کالا در بازار گله مند بوده و خواستار برخورد واحدهای نظارتی با فروش این کالاها شده‌اند اما علی رغم ممنوعیت واردات، این کالاها همچنان به راحتی در دسترس قرار دارد و سایت های اینترنتی نیز به راحتی آنها را عرضه می کنند تا جایی که با بیمه به دست مصرف کننده می رسانند.

مرتضی میری رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در اینباره اظهار می دارد: این موضوع دو بخش دارد، بخش اول مربوط به کالاهای خارجی است که به صورت قاچاق وارد و عرضه می‌شود و بخش دوم کالاهایی هستند که در آن‌ها تقلب صورت می‌گیرد بدین صورت که کالای مرغوب ایرانی را انتخاب کرده و با تغییر برند، آن‌ها را به عنوان کالای خارجی به فروش می‌رسانند.

به گفته وی، افراد متخلف در انبارهایی که در اختیار دارند برندهایی کالاها را تغییر می‌دهند به گونه‌ای که مصرف کننده قادر به تشخیص آن نیست و نکته مهم‌تر این است که جنس ایرانی که قیمت آن ارزان‌تر است را با قیمت بالاتر به اسم خارجی عرضه می‌کنند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد قاچاقچیان روزانه سودهای میلیونی از فروش این کالاها در بازار داشته و به دلیل عدم پرداخت مالیات و حتی هزینه‌های دیگر هر روز با سودهای بیشتری نیز روبرو می‌شوند.

به اعتقاد تولیدکنندگان، قاچاق لوازم خانگی این روزها به صورت سازمان یافته انجام می شود و حتی بسته بندی آنها بدون کوچکترین خدشه راهی بازار شده و به دست فروشندگان می‌رسد.

حسین فتاحی به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان لوازم خانگی می گوید: امروز مهمترین مشکل تولیدکننده در حوزه لوازم خانگی افزایش قاچاق است. این موضوع نیز به دلیل کاهش تولید در بخش لوازم خانگی اتفاق افتاده است به نوعی تولیدکننده به دلیل تشدید مشکلات امکان افزایش تولید را نداشته و با کاهش ظرفیت تولید، توانایی تأمین بازار را ندارد. در این شرایط قاچاقچی نیاز بازار را تشخیص داده و اقدام به توزیع کالا در سطح بازار می‌کند.

این تولیدکننده لوازم خانگی با اعلام اینکه سرمایه گذاری در حوزه لوازم خانگی کاهش یافته است، گفت: نیاز نقدینگی در واحدهای تولیدی طی دو سال اخیر 2.5 برابر شده و همین موضوع در کاهش سرمایه در گردش در بخش لوازم خانگی موثر بوده است این موضوعات عاملی شده تا حجم تولید در سطح کارخانجات کاهش پیدا کند.

رضا رحمانی وزیر صمت در جدیدترین اظهار نظر درباره برندهای جعلی در بازار گفت: اگر کسی ادعایی دارد، خودش مدارک ارائه کند، اگر این موضوع صحت دارد رئیس این اتحادیه باید خودشان پیگیری کنند.

حال باید دید، وزارت صنعت، معدن و تجارت در راستای حمایت از تولید داخل در برابر قاچاق لوازم خانگی چه رویه‌ای، را در پیش خواهد گرفت.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: