April 2024 30 / سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
یک کارشناس مسکن در گفتگو با پول نیوز:
کد خبر: ۳۵۴۷۴۹
۲۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۰
0
یک کارشناس مسکن با اشاره به اینکه حدود ۳۰ درصد از انرژی مصرفی در کل کشور در ساختمان‌ها مصرف می‌شود، گفت: اگر قرار است یک میلیون واحد مسکونی در کشور احداث شود، باید احداث ساختمان‌های پایدار مورد توجه قرار بگیرد.

احداث ساختمان‌های پایدار نیاز امروز بخش مسکن

 

ناصر هوشمند در گفتگو با پول نیوز با بیان اینکه امروز باید در بخش تولید مسکن، به سمت و سوی یک روش و سیستم درست حرکت کنیم، افزود: امروز در شرایطی دغدغه دنیا ساخت ساختمان سبز و پایدار با محیط زیست است که ما هنوز دغدغه صنعتی سازی ساختمان را داریم؛ در حالی که ما نیز باید در حوزه احداث ساختمان‌های پایدار و سبز ورود کنیم.
وی با انتقاد از اینکه دولت‌ها متاسفانه همواره دغدغه سبقت گرفتن از دولت‌های قبلی در ساخت مسکن را دارند، بیان کرد: از کیفیت ساختمان‌ها در کشور غفلت شده و این در حالی است که کیفیت، اساس هر حرکت و تصمیمی است. ما باید از تجارب غلط گذشته درس عبرت بگیریم و به سمت احداث ساختمان‌های پایدار و با کیفیت برویم تا ساختمان‌های ما پس از پایان عمر خود به ضایعه زیست محیطی تبدیل نشوند.
هوشمند تاکید کرد: امروز یکی از دغدغه‌های ما در جوامع شهری و روستایی این است که واحد‌های مسکونی ساخته شده ارتباط ما را با محیط زیست دوستانه‌تر بکند.
وی افزود: روشی که اکنون در پیش گرفته ایم این است که در مرحله ساخت، منابع کشور را بدون ملاحظه و با صرف انرژی ارزان تغییر شکل دهیم و وارد بخش ساختمان کرده و دفن می‌کنیم و در طول بهره برداری نیز انرژی مصرف کرده و گاز کربن و مونوکسیدکربن تولید و در محیط منتشر می‌کنیم. بعد از اتمام عمر مفید ساختمان نیز نخاله‌های آن‌ها را در محیط زیست رها می‌کنیم و به سرنوشت آن‌ها در آینده فکر نمی‌کنیم.
این کارشناس مسکن با بیان اینکه در طول یک سده اخیر چنین روشی را در ساخت و ساز‌های خود دنبال کرده ایم، افزود: در حالی که اگر به هزاران سال قبل برگردیم، می‌بینیم که ایرانیان ساکن در این فضا چگونه هوشمندانه از این مصالح استفاده کرده اند. در ساختمان سازی قدیم ایران که مفهوم آن قابل دفاع است، بحث معماری پایدار مطرح بوده است. به طور نمونه اگر در شهر بزد بادگیر‌هایی ساخته شده که سرمایش ساختمان را تامین می‌کرد، امروز می‌توان همین ایده‌ها را دنبال کرد و در جا‌هایی که باد طبیعی وجود دارد، باید از این قابلیت استفاده کنیم و نیازی به استفاده از تجهیزاتی مانند اسپیلت برای تامین سرمایش نیست.
وی با تاکید بر اینکه رعایت همین مباحث مربوط به پایداری ساختمان است، تصریح کرد: به این معنا که در جا‌هایی که نیاز نداریم انرژی را هدر ندهیم و مصالح را دفن نکنیم. در دنیا به این نتیجه رسیده اند که جمعیت زمین روز به روز در حال افزایش است و ممکن است جمعیت فعلی که حدود ۷ میلیارد نفر است، تا ۵۰ سال آینده دوبرابر شود که در این صورت کره زمین قادر به برآورده کردن نیاز این جمعیت با سبک فعلی نیست.
هوشمند تصریح کرد: از همین رو امروز بشر برای حل مسئله جمعیت رو به تزاید، با چند مسئله اساسی شامل تامین غذا، تامین انرژی مصرفی، تامین اسکان و درنهایت تامین شغل روبه رو است که باید آن‌ها را حل کند و از این رو امروز در دنیا بحثی به نام ساختمان اکتیو شکل گرفته است که امکان ایجاد اشتغال و سکونت به طور همزمان در واحد مسکونی ایجاد شود.
 
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: