April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۸۴۵۵۹
۲۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۰
0
چین اخیرا سی و هشتمین پرتاب مداری خود در سال ۲۰۲۲ را انجام داد و طی آن یک ماهواره ارتباطی نظامی جدیدی را به مدار زمین پرتاب کرد.
ماهواره ارتباطی نظامی چین به مدار زمین پرتاب شد
چین روز گذشته (۱۳ سپتامبر) سی و هشتمین ماموریت مداری خود در سال ۲۰۲۲ خود را انجام داد و طی آن ماهواره "Zhongxing-۱ E" را سوار بر موشک "لانگ مارچ سون ای" (Long March ۷ A) به سمت فضا پرتاب کرد.

این موشک در ساعت ۹:۱۸ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی (۱۷:۴۸ به وقت تهران) از مرکز پرتاب فضایی ونچانگ در جزیره هاینان پرتاب شد و محموله خود را با موفقیت به مدار انتقالی زمین‌ایستا ارسال کرد. مدار انتقالی زمین‌ایستا (Geostationary transfer orbit)، یا مدار انتقال ایستا (جی‌تی‌اُ GTO)، یک مدار هوهمان است که از آن برای رسیدن به مدار زمین‌آهنگ یا مدار زمین‌ایستا با به‌کارگیری موتور‌های رانش بالا با سوخت شیمیایی استفاده می‌شود. مدار‌های انتقالی زمین‌ایستا برای هدف‌های مختلفی سودمندند و در پرتاب‌های مختلف نظامی و غیرنظامی از آن‌ها استفاده می‌شود، اما به مقدار زیادی دلتا-وی (تغییر سرعت) برای رسیدن به آن مدار از سطح زمین نیاز است.

ماهواره "Zhongxing-۱ E" توسط آکادمی فناوری فضایی چین (CAST) ساخته شده است. چین در مورد آن چیزی نگفته است و آن را به طور کلی به عنوان یک ماهواره ارتباطی توصیف کرده است.

"اندرو جونز" (Andrew Jones) خبرنگاری که برنامه فضایی چین را دنبال می‌کند در گفتگو با اسپیس گفت: توضیح مبهم درباره این ماهواره با بیانیه‌های صادر شده درباره ماهواره‌های قبلی سری Zhongxing-۱ مطابقت دارد. اطلاعات و تصاویر کم از این ماهواره حاکی از آن است که این سری از ماهواره‌ها مخصوص مشتریان نظامی است. جدیدترین سری از این ماهواره Zhongxing-۱ D نام داشت که در نوامبر ۲۰۲۱ سوار بر موشک "لانگ مارچ ۳ بی" (Long March ۳ B) از مرکز پرتاب ماهواره شیچانگ در جنوب غربی چین پرتاب شد. تغییر سکوی پرتاب و پایگاه فضایی برای پرتاب Zhongxing-۱ E، نشان دهنده پرتاب ماهواره‌ای بزرگ‌تر و سنگین‌تر از ماهواره‌های قبلی است. این ماهواره همچنین با کشتی از تیانجین به ونچانگ منتقل شد، در حالی که پیشتر ماهواره‌ها به شیچانگ منتقل می‌شدند. موشک "لانگ مارچ ۳ بی" نسبت به "لانگ مارچ سون ای" با ارتفاع ۱۹۷ فوت (۶۰ متر) قدرت بسیار کمتری دارد. "لانگ مارچ ۳ بی" علاوه بر اینکه قدرت کمتری نسبت به "لانگ مارچ سون ای" دارد از "لانگ مارچ سون ای" بسیار قدیمی‌تر نیز است. "لانگ مارچ ۳ بی" در سال ۱۹۹۶ آغاز به کار کرد، در حالی که اولین پرواز موفقیت آمیز "لانگ مارچ سون ای" در سال گذشته انجام شد.

جونز افزود:، اما این امکان نیز وجود دارد که چین به سادگی از استفاده از موشک "لانگ مارچ ۳ بی" فاصله گرفته و به استفاده از "لانگ مارچ سون ای" برای پرتاب ماهواره به مدار انتقالی زمین‌ایستا روی آورده است.

البته چین در رقابت پرتاب‌های متعدد در سال جاری میلادی تنها نیست چرا که شرکت اسپیس ایکس نیز تاکنون ۴۱ ماموریت مداری را در سال ۲۰۲۲ انجام داده است که بیشتر آن‌ها به گسترش صورت فلکی باند پهن استارلینک اختصاص یافته است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: