کد خبر: ۳۸۸۰۸۹
۰۱ آذر ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۰
0
محمود فاطمی عقدا، رییس دبیرخانه کمیسیون ماده ۵ شهرداری تهران می‌گوید سرعت کار در این کمیسیون ۴ برابر شده و در این مدت برای ۳۰ طرح موضوعی و موضعی مصوب شده اند.

سرعت تغییر نقشه ساخت و ساز در تهران ۴ برابر شد

برخی از کارشناسان حوزه شهرسازی درخصوص تصمیم گیری‌های کمیسیون ماده ۵ هشدار داده اند. به گفته آن‌ها برخی از مصوبات کمیسیون ماده ۵ در تضاد با سیاست‌ها و کلیات طرح جامع است و معتقدند مدیران شهری به نوعی از کمیسیون ماده ۵ سو استفاده می‌کنند. وظیفه کمیسیون ۵ تغییر و تصویب طرح‌های تفصیلی است. البته چنانچه «تغییرات نقشه‌های تفصیلی اگر بر اساس طرح جامع شهری مؤثر باشد باید به تأیید مرجع تصویب کننده طرح جامع (شورای عالی شهر سازی و معماری ایران یا مرجع تعیین شده از طرف شورای عالی) برسد.» البته به تعبیر عامیانه مراجعین به شهرداری، کمیسیون ماده ۵ تغییر کاربری است. در این سال‌ها بسیاری از بارگذاری‌های خارج از طرح تفصیلی و تغییر پهنه‌ها بر خلاف طرح‌های بالا دستی با مجوز این کمیسیون داده شده است.

محمود فاطمی عقدا، رییس دبیرخانه کمیسیون ماده ۵ شهرداری تهران در گفتگو با خبرنگاران از عملکرد این کمیسیون دفاع و تاکید می‌کند در تصمیماتی که در این کمیسیون گرفته می‌شود منافع شهروندان و هم منافع شهر همزمان در نظر گرفته می‌شود.

او تاکیدمی کند: کمیسیون ماده ۵ با سیاست حل مشکلات شهر و گره‌گشایی از کار مردم، تسهیل در اجرای پروژه‌های عمرانی شهر که لازمه آن‌ها تملک و تغییر کاربری هست، طی ۶ ماه اخیر کار خود را سرعت داده است و همکاران ما و اعضای کارگروه فنی و اعضای کمیسیون با وقت‌گذاری بسیار خوب و کار شبانه روزی به کار‌ها سرعت بخشیده به طوری که تقریبا می‌توانیم بگوییم نسبت به گذشته سرعت کار دبیرخانه بیش از ۴ برابر شده است. در این مدت بیش از ۳۰ طرح موضوعی و موضعی شهر تهران مصوبه کمیسیون ماده ۵ را توانسته بگیرد. برای بیش از ۴۰ طرح‌های موضعی و موضوعی که دبیرخانه ارسال شده کار کارشناسی انجام شده که از این تعداد بررسی ۱۰ طرح انجام شد و احتمال دارد در جلسه بعدی کمیسیون آن‌ها هم تعیین تکلیف شوند. در این مدت طرح‌های بزرگی مثل محور دماوند، شوش، خلازیر، ده ونک ده، کن یا شهرک‌های بزرگی با قدمت بیش از ۵۰-۶۰ سال مانند پیکانشهر، شهرک‌های متعلق به نیرو‌های نظامی و ... مورد بررسی قرار گرفته، تصویب شده و ابلاغ شده اند.

فاطمی عقدا تصمیماتی که در این مدت در کمیسیون ماده ۵ گرفته شد را در جهت نوسازی و کاهش خطرات زلزله در برخی از محلات فرسوده شهر تهران توصیف می‌کند و می‌گوید: در مصوبات دقت لازم را داریم که مُرّ قانون اجرا شود. تاکید داریمم منافعی اگر نصیب مالکان و شهروندان می‌شود، حتما بخشی از آن منافع نصیب شهر هم باید بشود؛ لذا رعایت حقوق شهر و حقوق شهروند (هر دو) در مصوبات موردنظر هست.

او به اقداماتی که برای سیستمی شدن مراحل صدور مصوبات کمیسیون ماده ۵ اشاره می‌کند و می‌گوید: سیستمی کردن کل مراحل انجام بررسی پرونده در کمیسیون از لحظه درخواست توسط شهروند تا لحظه‌ای که مصوبه‌ی کمیسیون گرفته و ابلاغ می‌شود و روی طرح تفصیلی می‌نشیند و مناطق می‌توانند اقدام کنند، در دست انجام هست. پیگیری‌های انجام شده و همکاران ما جلسات زیادی داشتند و این پروژه پیشرفت بسیار خوبی هم داشته امیدواریم بتوانیم تا پایان سال کل روند کار در دبیرخانه شماره ۵ سیستمی شود و مردم دیگر بدانند کارهایشان بسیار راحت انجام می‌شود و هیچ نیازی حتی به مراجعه حضوری ندارند. دبیرخانه براساس اسناد، مدارک تا حدی که در چارچوب قانون، طبق طرح تفصیلی، شرایط منطقه، درخواست شهرداری منطقه و منطبق بر طرح‌ها توسعه‌ای عمرانی منطقه باشد، از حقشان دفاع می‌کند.

رییس دبیرخانه کمیسیون ماده ۵ ادامه می‌دهد: متوسط زمانی که پرونده بعد از وصول توسط دبیرخانه تا ابلاغ مصوبه کمیسیون، به کمتر از سه هفته ر سیده مگر اینکه پرونده‌هایی که مشکل داشته و برگشت می‌خورند؛ در غیر این صورت روند بسیار روند پرسرعت و خوبی هست. سیستمی شدن و سرعت در رسیدگی به پرونده‌ها کمک می‌کند که شبهاتی که پیرامون دبیرخانه بود از بین بروند و مردم بدانند که نیاز نیست به هیچ جا وصل شوند و کمک خواهند. دبیرخانه مدافع حقوق جدی شهروند و شهر هست.

او درخصوص این که چرا دیگر مصوبات کمیسیون ماده ۵ در سایت این دبیرخانه قرار نمی‌گیرد هم می‌گوید: ممکن است مشکل سامانه باشد. ما مصوبات را منتشر و بلافاصله آن را ابلاغ می‌کنیم و دیگر باید مراحلی را طی کند تا قانونا روی سایت گذاشته شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: