April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۱۶۱۴
۰۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۰
0
بودجه سازمان اورژانس کشور در لایحه ۱۴۰۲ دولت افزایش نسبتا قابل توجهی داشته، اما با توجه به نیاز این مجموعه به خرید آمبولانس‌های جدید، تجهیز اورژانس هوایی و هزینه‌های ضروری دیگری از این دست، مبالغ پیش‌بینی‌شده همچنان جوابگوی نیاز این سازمان امدادرسان نیست.

بودجه اورژانس؛ افزایشی که کفاف نمی‌دهد

لایحه بودجه ۱۴۰۲ دولت پس از یک ماه تاخیر سرانجام ۲۱ دی توسط ابراهیم رئیسی به مجلس تقدیم شد. در این لایحه سهم «سازمان اورژانس کشور» ۸۸۱ میلیارد و ۹۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان برآورد شده که در مقایسه با رقم ۴۱۵ میلیارد و ۷۳۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی بودجه ۱۴۰۱، بیش از دو برابر افزایش شده است.

سهم «اورژانس استان تهران» در بودجه ۱۴۰۲، هزار و ۱۴۷ میلیارد و ۶۵۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان برآورد شده که نسبت به رقم ۷۷۴ میلیارد و ۸۰۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان نزدیک یک و نیم برابر شده؛ اما با وجود افزایشِ کمتر، همچنان اختلاف معناداری با بودجه اورژانس کل کشور دارد.

البته «جعفر میعادفر» - رئیس سازمان اورژانس کشور - درباره وضعیت بودجه این سازمان در لایحه ۱۴۰۲ به اکوایران گفته که «بودجه اورژانس کشور شامل دو زمینه است که بخشی از آن هزینه‌های ستادی این سازمان با رقم حدود ۶۵۸ میلیارد تومان و بخش دیگر اعتبارات پایگاه‌های اورژانس در بخش بودجه دانشگاه‌هاست که ۶ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان است و هزینه‌های جاری اورژانس استان‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی را شامل می‌شود.»

اعتبار ۳۵۰۰ میلیارد تومانی برای واردات آمبولانس
رئیس سازمان اورژانس کشور با بیان اینکه "موضوع خرید آمبولانس در بخش اعتبارات سرمایه‌ای تملکی قرار دارد"، تصریح کرد: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ دولت ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای خرید آمبولانس در نظر گرفته که شامل ۲ هزار میلیارد تومان از حوادث ترافیکی و هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان نیز از اعتبارات عوارض سیگار است.

به گفته میعادفر، این اعتبار با توجه به فرسودگی آمبولانس‌ها و مشکلات آن‌ها در نظر گرفته شده است. او ابراز امیدواری کرد که در کمیسیون تلفیق و صحن مجلس نیز این اعتبارات مصوب شود تا این سازمان بتواند دست‌کم یکهزار تا یکهزار و ۵۰۰ دستگاه آمبولانس خریداری کند که این کار به صورت مناقصه‌ای و با توجه به استاندارد‌های سازمان اورژانس، انجام خواهد شد.

رئیس سازمان اورژانس کشور درباره اعتبارات جاری این سازمان گفت: با توجه به اینکه هزینه‌های سایر، در دانشگاه‌های علوم پزشکی محدود شده و صرفا در بخش درآمد‌ها برای دانشگاه‌ها پیش‌بینی شده است و از طرفی سازمان درآمدزا نیست و خدمات رایگان به مردم ارائه می‌دهد، بنابراین دولت و مجلس باید کمک کنند تا اعتبارات جاری ستادی سازمان اورژانس افزایش یابد یا ردیف بودجه سایر به دانشگاه‌ها اضافه کنند تا برای هزینه‌های جاری آمبولانس‌ها در سال آینده مشکلی نداشته باشیم.

میعادفر با یادآوری اینکه اورژانس تهران یک سازمان عملیاتی است که حدود ۲ هزار و ۵۰۰ نفر پرسنل دارد، خاطرنشان کرد: در بخش ستادی سازمان اورژانس کشور حدود ۱۵۰ نفر فعالیت می‌کنند که بخشی از اعتبارات ستادی سازمان به دانشگاه‌های علوم پزشکی کمک می‌شود و انتظار داریم اعتبارات افزایش پیدا کند تا بیشتر به دانشگاه‌ها در شرایط سخت و تورمی کمک کنیم.

وی همچنین با اشاره به جلسه روز یکشنبه کمیسیون بهداشت و درمان با مسئولان اجرایی وزارت بهداشت درباره لایحه بودجه ۱۴۰۲ اظهار کرد: گزارش کاملی از وضعیت اورژانس به کمیسیون بهداشت و درمان مجلس داده شده و نظر نمایندگان مجلس و دولت نسبت به بودجه در نظر گرفته شده برای اورژانس، مثبت است و همه به این نتیجه رسیده‌اند که به اورژانس کمک کنند.

به گفته میعادفر، مشکلات سازمان اورژانس کشور در این جلسه مطرح شد و همه در تلاش هستند که به این سازمان کمک شود که بخش عمده اعتبارات مورد نیاز آن در لایحه دیده شده و باید تلاش شود که اعتبارات هزینه‌ای افزایش پیدا کند.

رئیس سازمان اورژانس کشور همچنین تاکید می‌کند که «باید راهکار‌های کمک به سازمان اورژانس در کمیسیون تلفیق مشخص شود تا به کمک نمایندگان و با توجه به اعتبارات در نظر گرفته شده برای خرید آمبولانس، وضعیت از امسال بهتر باشد.»

اورژانس سهمی در جرایم رانندگی ندارد
میعادفر در ادامه با اعلام اینکه سازمان اورژانس سهمی در جرایم رانندگی ندارد، تصریح کرد: سازمان‌های امدادی از جمله راهداری، هلال احمر و پزشکی قانونی در جرایم رانندگی سهم دارند، اما به سازمان اورژانس سهمی تعلق نمی‌گیرد.

او می‌افزاید: با توجه به اینکه اورژانس به طور سالانه حدود ۶۰۰ هزار مصدوم حوادث رانندگی را به مراکز درمانی منتقل می‌کند، امیدواریم که از اعتبارات جرایم رانندگی در بودجه سال ۱۴۰۲ بخشی نیز در اختیار اورژانس کشور قرار دهند.

نگرانی سخنگوی کمیسیون بهداشت از حذف اورژانس هوایی
از طرفی، سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس درباره جلسه این کمیسیون برای بررسی وضعیت بودجه بخش سلامت در لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور، به خبرگزاری خانه ملت گفته هرچند پیش‌بینی بودجه حداقلی ۱.۵ همت برای خرید آمبولانس از نقاط قوت بودجه سال آینده است، اما جوابگوی نیاز کشور نیست.

زهرا شیخی گفته برای راه‌اندازی واحد‌های جدیدالاحداث دانشگاهی ۵۰۷ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است، در حالی که نیاز اصلی این بخش ۵ هزار میلیارد تومان بوده و میان این اعداد فاصله زیادی وجود دارد.

او از حذف ردیف‌های مقیمی، متخصصان، ماندگاری پزشکان و اورژانس هوایی ابراز نگرانی کرده و گفته که منابع عمرانی متناسب با هزینه‌ها و تورم، پیش‌بینی نشده است و این موضوع کندتر شدن روند بهره‌برداری و افتتاح پروژه‌ها، بویژه پروژه‌های درمانی را در پی خواهد داشت.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: