کد خبر: ۱۱۸۵۷۶
۲۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۳
0
معاون بهبود محصولات کشاورزي جهاد کشاورزي خوزستان مي گويد: چند روزي است که کشت برنج در 61 هزار و 200 هکتار از مزارع استان آغاز شده که از اين ميزان 9 هزار هکتار به صورت نشايي در مناطق کوهستاني و بقيه در مناطق دشت استان به صورت کشت مستقيم انجام مي شود.
پول‌نیوز - استان خوزستان از لحاظ کشت و توليد برنج بعد از استان هاي گيلان و مازندران، رتبه سوم کشور را به خود اختصاص داده است.

 به  باشگاه خبرنگاران ، جمعيت خوزستان بيش از چهار و نيم ميليون نفر است و اگر سرانه مصرف برنج در استان 36 کيلوگرم براي هر نفر در سال باشد، نياز استان حدود 160 هزار تن برنج در سال است. 

معاون بهبود محصولات کشاورزي جهاد کشاورزي خوزستان مي گويد: چند روزي است که کشت برنج در 61 هزار و 200 هکتار از مزارع استان آغاز شده که از اين ميزان 9 هزار هکتار به صورت نشايي در مناطق کوهستاني و بقيه در مناطق دشت استان به صورت  کشت مستقيم انجام مي شود.

 قاسمي نژاد مي افزايد: شوش، شوشتر، اهواز، ايذه، باغملک و دشت آزادگان  از عمده شهرستان هاي برنج خيز استان است .

وي اضافه مي کند: سالانه به صورت ميانگين بين 300 تا 350 هزار تن انواع برنج شامل دانيال، عنبربو، شفق، کادوس، چمپا، شيرودي تابش و فجر در خوزستان توليد مي شود. 

بنابر اعلام انجمن برنج خوزستان، به علت کيفيت بالاي ارقام برنج استان همچون دانيال و شفق، اين محصولات مورد استقبال استان‌هاي همجوار مانند چهارمحال و بختياري، کهگيلويه و بويراحمد، اصفهان، ايلام و کرمانشاه قرار گرفته است .

 کياني کارشناس کشاورزي مي گويد: شهر ستان باغملک با 6 هزار هکتار کشت برنج از نظر نشايي بيشترين سطح کشت برنج را در استان دارد.

اما کشاورزان خوزستاني براي توليد برنج با مشکلاتي نيز روبرو هستند.

بهمني برنج کار خوزستاني  مي گويد: کشاورزان زيادي در کشت و توليد برنج فعاليت دارند و چند ماه از زمان کاشت تا برداشت بر سر زمين هاي خود فعاليت مي کنند اما هنگام عرضه محصول به بازار مردم به علت ارزاني برنج خارجي و پايين بودن درآمد خود به سمت خريد آن مي‌روند.

سياحي کشاورز شادگاني نيز  مي گويد: کيفيت برنج عنبربو و بقيه برنج ‌هاي خوزستاني خيلي بهتر از محصول تايلندي است در حالي که بازار به تصرف برنج‌هاي خارجي به خصوص هندي و پاکستاني درآمده است.

وي مي افزايد: برنج‌هاي وارداتي مدت‌ها در انبارهاي کشور مبدا نگهداري مي‌شوند، اين برنج‌ها به طور قطع مشکل کيفيتي دارند و حتي تاريخ مصرف برخي از آنها گذشته است.

اين کشاورز ادامه مي دهد: بعضي وقت‌ها توليد هر کيلو برنج پاي کشاورز هزار و 500 تومان تمام مي ‌شود و کشاورز مجبور است براي امرار معاش و رقابت با محصول خارجي و جلوگيري از هدررفت محصول خود، برنج را با قيمت پايين‌تري عرضه کند که به ضرر او تمام مي‌شود.

معاون بهبود محصولات کشاورزي جهاد کشاورزي خوزستان مي گويد: درجه حرارت بالا، شور شدن آب و خاک و واردات برنج هاي هندي از مهمترين مشکلات پيش روي کشاورزان است .

آقاي قاسمي نژاد مي افزايد: متاسفانه همزمان با برداشت برنج در آبان ماه کشتي هاي وارداتي هم در بندر امام پهلو مي گيرند و انواع برنج هاي هندي و پاکستاني وارد بازار مصرف  مي شوند و خستگي بر تن کشاورزان مي ماند.

به گفته کارشناسان، سياست‌ گذاري‌ها درخصوص واردات بايستي متناسب با دغدغه هاي  توليدکنندگان تدوين شود زيرا واردات بي‌رويه کم‌کم به کاهش توليد و بي‌انگيزه‌ شدن توليدکنندگان مي‌انجامد و در نهايت رونق بازار محصولات خارجي و بهبود وضعيت اقتصادي ديگر کشورها را به‌دنبال دارد.

95 درصد از کل برنج دنيا در قاره آسيا توليد مي شود و در ايران هم سطحي معادل 630 هزار هکتار به کشت اين محصول اختصاص دارد، سالانه 2 ميليون و 200 هزار تن محصول از اين زمين ها به دست مي آيد.
برچسب ها: واردات برنج
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: