کد خبر: ۱۲۱۵۰۹
۲۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۲
0
صفایی معاون وزیر جهاد کشاورزی در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه محصولات جزئیات مصوبه جدید قیمت واقعی محصولات کشاورزی چیست گفت: از ابتدای تشکیل دولت یازدهم یکی از سیاست‌هایی که به عنوان بسته حمایتی کشاورزی پیگیری شد خرید تضمینی محصولات کشاورزی بود.
 پول‌نیوز -"حسین صفایی" معاون وزیر جهاد کشاورزی شب گذشته 20 شهریور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به تشریح نقش سازمان تعاونی روستایی در اصلاح چرخه تولید و عرضه محصولات کشاورزی پرداخت. 
 
صفایی معاون وزیر جهاد کشاورزی در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه محصولات جزئیات مصوبه جدید قیمت واقعی محصولات کشاورزی چیست گفت: از ابتدای تشکیل دولت یازدهم یکی از سیاست‌هایی که به عنوان بسته حمایتی کشاورزی پیگیری شد خرید تضمینی محصولات  کشاورزی بود.  
 
معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه قانون مربوط به خرید تضمینی از سال 1368 در ایران تصویب شد، افزود: متأسفانه این قانون تاکنون به خوبی در کشور اجرایی نشده است.  
 
صفایی با اشاره به اینکه همه کشورها مجموعه‌ای از سیاست‌های حمایتی را به اقتصاد و کشاورزانشان درنظر می‌گیرند گفت: حفظ ظرفیت تولید و تقویت آن مستلزم حمایت‌های دولت است.  
 
وی با اشاره به اینکه بسته سیاست‌های حمایتی توسط دولت دنبال می‌شود، گفت: خرید تضمینی یکی از این بسته‌های حمایتی است.  
 
معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه دولت یازدهم با اعلام قیمت‌های مناسب با شرایط تولید در شهریور سال گذشته شرایط را برای حمایت از قیمت تمام شده محصولات کشاورزی تصویب و اعلام کرد اظهار داشت: 24 محصول زراعی و باغی مشمول خرید تضمینی است ادامه داد: تکلیف دولت شامل خرید تضمینی 24 محصول باغی و زارعی است زیرا دولت یازدهم هم با اعلام قیمت‌های مناسب با شرایط تولید و کشور در شهریور سال گذشته شرایطی را برای حمایت از کف قیمت تمام شده محصولات کشاورزی تصویب کرده است.  
 
صفایی با اشاره به اینکه بحث خرید تضمینی برنج موضوع گفتگوی کارگروه هیئت دولت بوده است، اضافه کرد: البته شرایط خاصی برای این محصول پیدا شده است.  
 
وی گفت: تا سال 84 تعرفه واردات برنج 150 بود و این تعرفه، حمایتی موثر از تولیدکنندگان داخلی بود و واردات کشور هم بین 400 تا 500 هزار تن تنظیم شده بود تا کسری نیاز داخل را بپوشاند اما یکدفعه این تعرفه از 150 به 20 تنزل پیدا کرد و سیر افزایش واردات برنج را در کشور شاهد هستیم.   

**سال گذشته بیش از یک میلیون و 960 هزارتن برنج وارد کشور شد  

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در سال 92 دولت تعرفه واردات برنج را 10 درصد تصویب کرد افزود: سال گذشته شاهد واردات بیش از یک میلیون و 960 هزار تن برنج به کشور بودیم.  
 
صفایی خاطر نشان کرد: با مازاد موجودی بیش از یک میلیون تن برنج وارد سال 93 شدیم و به همین علت برنج کاران نتوانستند محصول خود را به قیمت مناسب بفروشند.  
 
وی با اشاره به اینکه امسال تجار کمتر سراغ کشاورزان و برنج کاران رفتند ادامه داد: برنج کاران نتوانستند محصول خود را با قیمت مناسب بفروشند بنابراین به همین منظور کارگروه هیئت دولت مصوبه‌ای را در این راستا در نظر گرفت.  

**علیرغم خرید تضمینی خرید توافقی در حاشیه بازار خواهیم داشت  

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: علیرغم خرید تضمینی باید بتوانیم خرید توافقی هم نیز در حاشیه بازار داشته باشیم.  
 
صفایی گفت: اقلامی را که مشمول خرید تضمینی می‌شوند، قانون تعیین کرده است و آن اقلام مشمول سیاست حمایتی خرید تضمینی هستند.  
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه ملاک جنابعالی راجع به 24 قلم کالا چیست اظهار داشت: در موضوع برنج وزارت جهاد کشاورزی باید سیاست‌های کشت را دنبال کند تا به خودکفایی در برنج برسیم.  

** باید در تولید برنج به خودکفایی برسیم  

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: موسسات تحقیقاتی کشور برای دست‌یابی به خودکفایی در تولید برنج اقلام پرمحصول را برای کشاورزان تعیین کرده‌اند تا در تولید برنج‌ها به خودکفایی برسیم.  
 
صفایی خاطر نشان کرد: تولید برنج در اقلام طارم هاشمی 5/2 تن در هکتار است اما این درحالی است که در اقلام پرمحصول حدود 4 تن در هکتار است.  
 
وی با تأکید براینکه ما می‌توانیم در دوره زمانی کوتاه شاهد خودکفایی کشور باشیم گفت: سیاست‌های حمایتی کشور به سمت اقلام پرمحصول است به طوری که برنج هم مشمول خرید تضمینی است.  
 
معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: سیاست حمایتی خرید تضمینی برای این است که کشاورز از تولید محصولش متضرر نشود.  
 
صفایی با بیان اینکه سیاست دولت و وزارت جهاد کشاورزی این نیست که جای تجار را بگیرد، ادامه داد: باید تجار کسب و کار خود را داشته باشند و برنج کشاورزان را به قیمت معقولی خریداری کنند.  
 
وی گفت: قیمت تضمینی به کشاورزان کمک می‌کند تا اگر شرایط بازار مناسب نیست بتواند محصول خود را به قیمت تمام شده و یا با حاشیه سود بسیار محدود به دولت بفروشد.  
 
معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه سیاست دولت خرید کل برنج کشاورزان نیست، ادامه داد: دولت به حمایت از کشاورزان در کف قیمت می‌کند.  
 
صفایی با اشاره به اینکه حجم مبادلات واردات برنج خارجی بسیار زیاد است، افزود: این مسئله یکی از مشکلات کشاورزان برنج کار ایرانی است به گونه‌ای که برنج خارجی رقیب اقلام پرمحصول داخلی است.  
 
وی با اشاره به اینکه استان مازنداران 38 درصد برنج کشور را تأمین می‌کند افزود: متأسفانه سطح کشت اقلام پرمحصول بسیار کم شده است و این مسئله خطری برای خودکفایی محسوب می‌شود.  
 
معاون وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه چرا قیمت خرید محصولات پایین است، ادامه داد: واردات بی‌رویه به اصل تولید برنج صدمه خواهد زد و مانع خودکفایی می‌شود.  
 
صفایی افزود: واردات بی‌رویه باعث می‌شود که کشاورزان داخلی به جای برنج پرمحصول برنج کم محصول اما با کیفیت تولید کنند و این به خودکفایی ضربه می‌زند.  

** از اول شهریور تعرفه به 40درصد افزایش یافت  

وی با اشاره به اینکه از اول شهریور تعرفه به 40 درصد افزایش یافت، گفت: اما باید توجه داشت افزایش تعرفه به صورت فصلی برای محصولاتی که ماندگاری طولانی دارند اثری ندارد.  
 
معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه کارگروه هیئت وزیران در جلسه‌ای که داشتند تصمیم گرفتند از برنج‌های انبار شده توزیع انجام نشود افزود: وزارت جهاد کشاورزی هم نیز اصرار دارد این تعرفه 40 درصد را تا چند ماه آینده تغییر ندهد.  

صفایی با اشاره به اینکه برنج خارجی توسط تعداد محدودی از اشخاص و شرکت‌ها وارد می‌شود ادامه داد: در حجم بالا حاشیه سود برایشان فراهم است.  
 
وی با اشاره به اینکه تبلیغات ذائقه مردم را از برنج پرمحصول داخلی به سمت برنج خارجی سوق می‌دهد، خاطر نشان کرد: تبلیغات رسانه ملی عمدتا بر روی محصولات خارجی است به طوری که تجار تبلیغات خود را کمتر به سمت برنج ایرانی سوق می‌دهند.  
 
معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه کارگروه هیئت وزیران تصویب کرده است که علاوه بر خرید تضمینی خرید توافقی در سطح حاشیه بازار از کشاورز داشته باشد تا قیمت متعادل شود، اضافه کرد: ما بر روی قیمت بازار حرکت خواهیم کرد و به خرید محصولات کشاورزان نیز ادامه خواهیم داد تا زمانی که قیمت در سطح مناسبی برای کشاورز برسد.  
 
صفایی در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه  چه اندازه برای ارتقای کیفیت گندم در نظر دارید افزود: برای سال آینده سیاست وزارت جهاد کشاورزی این است که سیاست‌های کیفیتی را هم وارد خرید گندم کند تا کشاورزان به سمت تولید ارقام  با کیفیت سوق یابند.  
 
**امسال 10 میلیون در کشور تولید گندم داشتیم   

وی با بیان اینکه امسال حدود 10 میلیون تن در کشور تولید گندم داشتیم که حدود 7 تن آن را دولت خریداری کرده است، ادامه داد: بخشی از شاخص‌های کیفی برای سال آینده در تولید گندم قابل اعمال خواهد بود.  
 
معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به کیفیت ظاهری گندم گفت: سیاست وزارت جهاد کشاورزی برای سال آینده این است که تا حد مقدورات آزمایشگاهی سیاست‌های کیفیتی را وارد خرید گندم کند به گونه‌ای که  این سیاست‌ها در یکی دو ماه آینده ابلاغ خواهد شد تا کشاورزان اطلاع پیدا کنند و به سمت تولید اقلام باکیفیت سوق یابند.  
 
صفایی با تأکید بر ضرورت ارتقا کیفیت محصولات کشاورزان خاطر نشان کرد: یکی ازشاخص‌های کیفی گندم میزان پروتئینی است که در گندم وجود دارد.  

***باید میزان پروتئین گندم را ارتقا دهیم  

وی با اشاره به اینکه باید کشاورز را ترغیب کنیم تا پروتئین گندم را بالا ببرد، ادامه داد: اگر حتی یک درصد میزان پروتئین گندم افزایش یابد در این صورت می‌توانیم شاهد باشیم که در مزارعی که گندم تولید می‌شود 100 هزار تن پروتئین گندم اضافه شده است.  
 
معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه متأسفانه این شاخص کیفیت درسال‌های گذشته مغفول مانده بود گفت: برای گندم  سال 93 و 94 بعضی از شاخصَ‌های کیفی را نیز اعمال خواهیم کرد.  
 
صفایی افزود: امسال تعداد مراکز خرید حدود 300 مرکز اضافه‌تر از سال گذشته است و کشاورزها در حدود 920 مرکز خرید توانستند محصول خود را عرضه کنند.  

**کمبود سیلوهای مکانیزه و استاندارد از مشکلات نگه‌داری گندم است
 
وی خاطر نشان کرد: یکی از مشکلات، کمبود سیلوی استاندارد و مکانیزه است. به ویژه در استان‌هایی که تولید گندمشان بالا است مثل استان خوزستان که ما سعی کردیم در همان ماه‌های اول این گندم را به استانه‌های دیگر حمل و جابه جا کنیم.  
 
معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه خرید گندم درسالجاری به صورت مشترک میان سازمان مرکزی تعاون روستایی و شرکت دولتی بازرگانی ایران انجام می‌شود، گفت: با افزایش تعداد مرکز خرید سعی کردیم کشاورزان مسافت کوتاه‌تری را برای عرضه محصولشان طی کنند. به طوری که  این مسئله در قیمت تمام شده گندم اثر محدودی دارد.  
 
صفایی با اشاره به اینکه میزان ذخیره سیلوی استان‌ها بیشتر باید متناسب با میزان مصرفشان باشد گفت: در بهار و تابستان امسال مثلا دراستان خوزستان بلافاصله بعد از خرید دستورالعمل  به سایر استان‌ها را صادر کردیم.  
 
وی با بیان اینکه در ماه‌های اول سالجاری 400 هزار تن  گندم را دستور حمل دادیم تا دپوی گندم شکل نگیرد افزود: خوشبختانه امسال کمتر با صف طولانی کامیون‌ها  مواجه بودیم.  
 
**6 میلیون و 670 هزار تن تاکنون خریداری شده است  

معاون وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون منابع خرید نقدی تضمینی افزود: تا به امروز 6 میلیون و 670هزار تن گندم خریدای شده است و تا مرز 6 میلیون تن را توانسته‌ایم به کشاورزان به موقع و پولهایشان را بپردازیم اما در 2 تا 3 هفته گذشته امکان تأمین پول خرید را به موقع نداشتیم که از این بابت از کشاورزان  استان‌های اردبیل، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، شرقی، همدان و زنجان عذرخواهی می‌‌کنم.  
 
** تا پایان شهریور بدهی گندم کاران را پرداخت می‌کنیم  

صفایی با بیان اینکه بیش از 7 هزار میلیارد تومان باید تأمین منابع می‌شد گفت: تاکنون بیش از 6 هزار و 600 میلیارد تومان تأمین شده است که امیدواریم تا پایان شهریور بتوانیم بدهی گندم کاران را پرداخت کنیم.  
 
وی با بیان اینکه منابع به موقع تأمین شده است، افزود: انشاءالله به موقع پول کشاورزان را پرداخت خواهیم کرد.  
 
معاون وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون گندم ادامه داد: در مورد خرید تضمینی سیاست جدیدی اعمال کرده‌ایم که خرید تضمینی مشروط است که سیاست جدید و نو داشته باشد.  
 
صفایی افزود: برای نخل داران هم سردخانه اجاره کرده‌ایم و به کشاورزان نخل دار اعلام کرده‌ایم خرما را بسته بندی کنند تا در این سردخانه‌ها نگهداری شود.  
 
وی با بیان اینکه 80 درصد قیمت تضمینی  را کشاورزان دریافت خواهند کرد، افزود: محصول آنها به صورت امانت نگهداری می‌شود تا کشاورز بازاریابی کند و وقتی شرایط خوب برای خرید تهیه کردند آن پولی را که علی‌الحساب از ما گرفته بودند باید عودت کنند و خودشان خرمای خود را با قیمت مناسب‌تر بفروشند.  
  
معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه هزینه اجاره سردخانه هم با ما است، گفت: وزارت جهاد کشاورزی مسئولیت تنظیم بازار محصولات کشاورزی را برعهده دارد. 
 
صفایی با بیان اینکه برای مدیریت محصولات مختلف معاونت‌های تخصصی وزارت جهاد کشاورزی سالانه سهم کشت را تعیین و ابلاغ می‌کند خاطر نشان کرد: امسال تولید گوجه فرنگی بسیار بیشتر از نیاز بازار است البته وزارت جهاد کشاورزی این موضوع را مدیریت می‌کند تا قیمت گوجه فرنگی را متعادل سازد.  
 
وی در پاسخ به سوال پایانی مجری برنامه پیرامون چگونگی بسته بندی محصولات کشاورزی اضافه کرد: زنجیره شبکه تعاونی‌های روستایی، شرکت‌های تولیدی در بخش خصوصی وظیفه دارند تا مجموعه انبارها و سردخانه‌ها را برای نگهداری محصولات افزایش دهند تا صنعت بسته‌بندی تقویت شود.  
 
معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در این زمینه مـتأسفانه عقب افتادگی زیادی داریم افزود: عدم  بسته‌بندی محصولات  کشاورزی سبب  افزایش ضایعات در محصولات می‌شود.  
برچسب ها: واردات برنج
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: