پول‌نیوز - مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: ایران رتبه چهارمین تولیدکننده و صادر کننده کاشی و سرامیک را در سطح جهان دارد که برنامه تولید امسال دستیابی به 440 میلیون مترمربع هدف گذاری شده است.

به گزارش گروه صنعت و بازرگانی پول‌نیوز، سیدمحمد فاطمیان در گفت وگویی اظهار داشت: طی دوره هفت ماهه امسال (پایان مهر ماه) میزان تولید کاشی و سرامیک کشور بالغ بر 224 میلیون مترمربع بود.

وی اضافه کرد: عملکرد تولید کاشی و سرامیک در هفت ماهه امسال نشان از رشد 33.5 درصدی در مقایسه با دوره مشابه در سال 92 دارد.

هفت ماهه فروردین تا پایان مهرماه 1392 مجموع تولید کاشی و سرامیک کشور به رقم 167 میلیون و 843 هزار تن رسید.

فاطمیان افزود: براساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران سال گذشته میزان صادرات کاشی و سرامیک حدود 114 میلیون مترمربع به ارزش تقریبی 455 میلیون دلار بود.

وی گفت: صادرات کاشی و سرامیک در سال 92 نسبت به به سال 91 از نظر وزن و ارزش به ترتیب رشد 22.5 و 20 درصدی را نشان می دهد.

این مقام مسئول تصریح کرد: بخش کاشی و سرامیک امروز دارای سند راهبردی برای صادرات است و از نظر تامین مواد اولیه دغدغه ندارد زیرا بیشترین نیاز آن خاک رس و کائولن مصرفی است که در داخل کشور فراهم می شود.

وی درخصوص واحدهای لعاب سازی، اظهار داشت: امروز پنج واحد لعاب‌سازی در کشور فعالیت دارند که مشخصه دانش بنیان دارند و در عین حال با بهره گیری از لعاب وارداتی، تولیدات خود را مطابق استاندارد ملی به بازار عرضه می کنند.

فاطمیان خاطرنشان ساخت: بهره گیری از واردات به منظور تکمیل چرخه تولید در واحدها صورت می گیرد و این امر در تمام کالاها ممکن است، صورت گیرد و واردات کائولن درجه یک از کشورهای چین، اوکراین و انگلیس انجام شود.

وی تاکید کرد: صنعت کاشی و سرامیک در کشورمان مزیت دارد و عمده مواد اولیه مورد نیاز آن از داخل تامین می شود.

به گفته فاطمیان، تولیدکنندگان چینی بهداشتی نیز با ترکیب واردات و مواد داخلی تولیدات خود را عرضه می کنند، درعین حال برای ظروف چینی ترکیب مواد خارجی و داخلی شاید به میزان 50 درصد صورت می گیرد.

وزارت صنعت، معدن و تجارت پیش از این اعلام کرد، تولید ظروف چینی طی هفت ماهه 93 نسبت به دوره مشابه در سال 92 رشد 12.4 درصدی داشت و میزان تولید چینی بهداشتی در این مدت به رقم 55 هزار و یکصد تن رسید.

وی تصریح کرد: مصرف داخل تولیدات این بخش به اشباع رسیده و از حدود سه سال قبل با توجه به ظرفیت نصب شده، وزارت صنعت، معدن وتجارت نسبت به صدور مجوز جدید علاقه ای نداشت.

فاطمیان اظهار داشت: طرحی که قرار است شکل اجرایی به خود گیرد، باید توجیه اقتصادی داشته باشد و در مرحله پیش امکان سنجی ضرورت دارد تا به نقطه مطلوب دست یابیم.

شمار واحدهای صنعتی تولید کاشی و سرامیک در سطح کشور به 120 واحد رسیده که با توجه به ماشین آلات نصب شده ظرفیت 700 میلیون متر مربعی دارند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: