کد خبر: ۱۳۰۶۶۹
۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۶
0
چند روزی است که در پی کاهش ارزش پول روسیه نسبت به دلار، خرید محصول خیارگلخانه ای بومی روسیه در جنوب کرمان با افت شدید روبرو شده است.
پول‌نیوز- چند روزی است که در پی کاهش ارزش پول روسیه نسبت به دلار، خرید محصول خیارگلخانه ای بومی روسیه در جنوب کرمان با افت شدید روبرو شده است.

با توجه به شرایط آب و هوایی روسیه که در این فصل از سال سرما و یخبندان است بخشی از نیاز محصولات کشاورزی این کشور با صادرات محصولات کشاورزی جنوب کرمان تامین می شود.

شرایط مطلوب آب و هوایی جنوب کرمان موجب شده تا تجار روسی برای تامین نیاز محصولات کشاورزی از جمله خیار سبز، نوعی بذر بومی این کشور را برای کاشت در اختیار کشاورزان این منطقه قرار دهند.

تجار و صادرکنندگان محصولات کشاورزی به روسیه قبل از کاشت با کشاورزان جنوب کرمان قرارداد خرید امضا می کنند که امسال هم مانند سال های قبل این قرارداد بین طرفین بسته شده است.

کشاورزان جنوب کرمان با آرزوهای فراوان اقدام به کاشت محصول از جمله یک نوع خیار گلخانه ای بومی روسیه (خیار خاردار) کرده به امید اینکه روزی محصول تولیدی آنها که اقتصاد خانواده را تامین می کند به آن سوی مرزها برود.

اما این روزها کاهش پول روسیه (روبل) در مقابل دلار باعث شده تجار و صادرکنندگان به تعهد خود در زمینه خرید محصول خیار سبز عمل نکنند و این مساله موجب متضرر شدن کشاورزان شده است.

هنگام فصل کاشت محصولات گلخانه ای قرارداد امضا شده بین کشاورز و صادرکننده به ازای هر کیلوگرم، 25 هزار ریال بوده که هم اکنون این محصول یا خریداری نمی شود یا اینکه با قیمت کمتر از 13 هزار ریال از کشاورز خریداری می شود.

اکبر درویش زهی یکی از کشاورزان تولید کننده خیار سبز روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: اگر این روند ادامه داشته باشد همه کشاورزان جنوب کرمان با بحران مواجه خواهند شد.

وی بیان کرد: همه کشاورزان با امید و آرزو و عقد قرارداد خرید، اقدام به کاشت محصولات گلخانه ای آن هم با این همه هزینه های سنگین کرده اند که عدم خرید و قیمت پایین موجب متضرر شدن کشاورزان می شود.

احمد سالاری دیگر کشاورز جیرفتی هم گفت: آیا اگر قیمت روبل افزایش می یافت و صادرکنندگان سود زیادی می کردند می بایست ما به تعهد خود مبنی بر تامین محصول عمل نکنیم.

وی اضافه کرد: گناه کشاورز چیست که باید این گونه متضرر شود لذا درخواست داریم برای رفع این مشکل چاره اندیشی شود.

نعمتی یکی دیگر از گلخانه داران جیرفتی گفت: امروز اقتصاد جنوب کرمان بر پایه کشاورزی وابسته است و متضرر شدن در این بخش به منزله متضرر شدن اقتصاد منطقه است.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه خیار سبز خاردار یک نوع خیار بومی روسیه است لذا این محصول در داخل کشور خریدار ندارد و باید تدبیری اندیشده شود تا طرف قرارداد به تعهد خود عمل کند.

فرماندار جیرفت نیز به خبرنگار ایرنا گفت: نبود یک تشکل کشاورزی موجب شده تا مشکلات این حوزه بیشتر شود.

احمد امینی روش بیان کرد: کشاورزان بدون هماهنگی با مسوولان مربوط اقدام به عقد قرارداد خرید کرده اند لذا اگر هماهنگی های لازم صورت گرفته بود این قراردادها محکمتر و با بار حقوقی منعقد می شد.

وی ادامه داد: کشاورزانی که متضرر از این قراردادها هستند می توانند در محاکم قضایی طرح شکایت یا اینکه با مراجعه با اداره حقوقی سازمان جهاد کشاورزی راهنمایی های لازم را دریافت کنند.

فرماندار جیرفت به کشاورزان توصیه کرد با افرادی که از لحاظ شناسنامه تجاری شناخته شده هستند بر اساس قانون تجارت قرارداد امضا کنند تا هنگام بروز چنین مشکلاتی بتوان از طریق بین الملل هم رسیدگی های لازم را انجام داد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان هم گفت: بحرانی که در این منطقه در خصوص کاهش چشمگیر قیمت خیار سبز رخ داده ناشی از کاهش نرخ روبل واحد پول روسیه در برابر دلار است.

سید یعقوب موسوی تصریح کرد: پیگیری های لازم در این زمینه انجام و مراتب به وزارتخانه ارسال شده اما بحرانی است که به کشور ما ربطی ندارد و صادرکنندگان در کشور روسیه دچار مشکل افت قیمت شده اند.

وی خاطرنشان کرد: باید اطلاع رسانی شود تا محصول خیارسبز خاری که بومی روسیه است در کشور جا بیفتد که در این صورت بخشی از ضرر و زیان کشاورزان جبران خواهد شد.

جنوب کرمان هر از چند گاهی از نظر افزایش یا کاهش حجم تولیدات کشاورزی و قیمت محصولات با نوساناتی مواجه می شود که لزوم برنامه ریزی هدفمند برای تولید و فروش این تولیدات از سوی دستگاه های ذیربط با مشارکت تولیدکنندگان و تشکل ها را ضروری می سازد.

این منطقه با هفت شهرستان جیرفت، کهنوج، منوجان، رودبار جنوب، فاریاب، عنبرآباد و قلعه گنج سازمان جهاد کشاورزی مستقل دارد و سالانه چهار و نیم میلیون تن انواع محصولات کشاورزی را تولید می کند.
منبع: ایرنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: