May 2024 20 / دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
اتحادیه انجمن های کشاورزی مدرن کشور:
کد خبر: ۱۳۰۹۹۷
۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۵
0
پول‌نیوز - اتحادیه انجمن های کشاورزی مدرن کشور در نامه ای به رییس جمهوری خواستار افزایش بودجه بخش تحقیقات کشاورزی ایران در سال 94 شدند.

به گزارش گروه کشاورزی پول‌نیوز، در این نامه خطاب به رییس جمهوری آمده است: کاهش بودجه تحقیقات کشاورزی در سال آینده نگران کننده است.

در ادامه این نامه امده است: نتایج مطالعات مختلف داخلی و بین المللی نشان می دهد، بخش کشاورزی با آثار پیشین مشهود و اثبات شده و آثار پسین درحال گسترش، می تواند در تقویت اقتصاد مقاومتی، خروج از رکود و کاهش فقر، اشتغال زایی و پایداری سایر منابع بسیار موثر باشد .

در این نامه آمده است :همچنین بند های 6 و 7 سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، بیانگر اهمیت تامین امنیت غذایی با هدف کاهش وابستگی کشور است.

اتحادیه در نامه خود نوشته است: امروز بروز توانایی های بخش کشاورزی، خود در گرو رشد عوامل تولید است و کمبود سرمایه در بخش کشاورزی ، حداقل در کوتاه مدت امیدی به دستیابی رشد از طریق افزایش عوامل تولید باقی نمی گذارد براین اساس تنها راه خروج از دور باطلی که بخش کشاورزی ایران درگیر آن است، تکیه بر افزایش بهره وری است.

براین اساس تحقیقات کاربردی به عنوان موتور محرکه و کارآمد بخش علمی، هم در حوزه آموزش و هم در حوزه پژوهش می تواند حداقل در کوتاه مدت خلاء ناشی از گریز سرمایه از بخش کشاورزی را جبران کند.

اتحادیه انجمن های کشاورزی مدرن ایران در این نامه آورده است: در لایحه بودجه سال 1394 نه تنها به اهمیت بخش کشاورزی در کمک به خروج از رکود تورمی کمتر توجه شده و بودجه دستگاه متولی رشد منفی دارد.

براساس نظر این اتحادیه ، شدت میزان بی توجهی به بودجه تحقیقات کشاورزی حتی امکان جبران تورم برآوردی در لایحه را هم فراهم نمی کند و این امر موجب گرانی فراوان انجمن های علمی و متخصصان مستقل بخش کشاورزی شده است .

بنا براین نوشته، عدم توجه لازم و کافی دولت به بخش کشاورزی نه تنها گریز سرمایه از بخش را تشدید می کند بلکه کاهش بودجه واقعی تحقیقات کشاورزی این بخش را خلع سلاح می کند.

در نامه اتحادیه انجمن های کشاورزی مدرن به این موضوع هم اشاره شده است که اکنون کشور با کاهش درآمدهای نفتی، شرایط بد به ارث رسیده در کنار تحریم های ظالمانه مواجه است و این عوامل ، تدوین بودجه 1394 را بسیار سخت کرده است ،با این حال کمک به بخش تحقیقات کشاورزی می تواند گره گشای بخش مهمی از مشکلات باشد.

اتحادیه انجمن های علوم کشاورزی مدرن کشور از 23 انجمن علمی و تخصصی علوم کشاورزی تشکیل شده که دفتر مرکزی آن در کرج مرکز استان البرز مستقر است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: