April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۳۱۹۰۲
۰۹ دی ۱۳۹۳ - ۲۳:۵۵
0
مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی در حوزه بازار سرمایه گفت: اکنون زمان آن فرارسیده است موسسات اعتبار سنجی و رتبه‌بندی اوراق بهادار برای توسعه ابزارهای مالی راه‌اندازی شود.
بانک توسعه صادراتپول‌نیوز- مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی در حوزه بازار سرمایه گفت: اکنون زمان آن فرارسیده است موسسات اعتبار سنجی و رتبه‌بندی اوراق بهادار برای توسعه ابزارهای مالی راه‌اندازی شود.

به گزارش گروه بانک و بیمه پول‌نیوز، دكتر علي صالح آبادي، صبح امروز  در همايش مديريت ريسك و مهندسي مالي در دانشكده مديريت دانشگاه تهران یکی از ضرورت‌های شناخت مفهومی مهندسي مالي در بازارهای سرمايه را آشنایی با نقش ابزارها و خدمات مورد استفاده آن ذكر كرد.

وي با اعلام اين مطلب كه "شکل‌گیری و توسعۀ ابزارهای مالی ضرورت توسعۀ اقتصادی است” اظهارداشت: بدون پذیرش و مديريت ریسک، رشد اقتصادی محقق نخواهد شد چرا كه عدم وجود ریسک موجب از دست رفتن انگیزه‌ها شده و کارایی اقتصادی را نیز به‌مخاطره می‌اندازد. ریسک بیش از حد یا پذیرش متهورانه ریسک نیز می‌تواند با ایجاد شوک‌، رشد اقتصادی را کاهش دهد.

بانک توسعه صادرات

دكتر صالح آبادي سه هدف اصلي مهندسي مالي در رفع نيازها و مسائل بازار را تامين مالي ، پوشش ريسك و سفته بازي دانست و گفت : در مباني اسلامي هدف از ايجاد ابزارهاي مالي سفته‌بازي نيست بلكه تامين مالي و پوشش ريسك براي ما اولويت دارد.

مشاور وزير امور اقتصادي و دارايي در حوزه بازار سرمايه افزود: همانند کسب و کارهای تولیدی که حیات و موفقیت آنها در گرو تولیدات نوین است، ایجاد ابزارهای کاربردی جدید را می‌توان یکی از مهمترین مسائلی برشمرد که مدیران مالی در بنگاه‌های ارائه کنندۀ خدمات مالی به آن توجه مي كنند.

به باور دكتر صالح آبادي درك صحيح از «نياز واقعي اقتصاد» كشور اولين مرحله از خلق ابزار مالي است كه پس از احصاي اين نياز،  مهمترین مسئله «تطابق طراحي ابزار با شریعت» یا اصول اسلامی است. برای تکمیل فرایند خلق تا انتشار ابزار، مهندسان مالی باید از میزان پذیرش ابزار طراحی شده در نزد عموم نیز اطمینان نسبی حاصل نمایند.

مديرعامل بانك توسعه صادرات ايران در اين زمينه تصريح كرد: اولین گام در جهت بررسی فقهی ابزار مالی، شناخت کامل موضوع، کارکردها و آثار آن است، دومین گام، تطبیق موضوع، کارکردها و آثار ابزار مالی با موازین شرعی و سومین گام، تأیید یا رد کلی موضوع و یا میزان پذیرش ابزار طراحی شده در نزد عموم با ایجاد اصلاحات خواهد بود.

دكتر صالح آبادي ادامه داد : طراحی ابزار و سپس تأیید آن براساس موازین شرعی نمی‌تواند متضمن رفع نیاز بوجود آمده باشد به همين جهت برای تکمیل فرایند خلق تا انتشار ابزار، مهندسان مالی باید از میزان پذیرش ابزار طراحی شده در نزد عموم مردم نیز اطمینان نسبی حاصل نمایند.

اعتبار سنجی و رتبه بندی اوراق بهادار براي توسعه ابزارهاي مالي با درآمد ثابت، فراهم نمودن سازوكارهاي ارتقاي رتبه اعتباري، رقابتي بودن نرخ‌هاي سود اوراق بهادار متناسب با ريسك اوراق، تأييد فقهي ابزارهاي مالي، فرهنگ‌سازي و اطلاع‌رساني از جمله زير ساختهاي لازم براي توسعه ابزارهاي مالي از سوي مديرعامل بانك توسعه صادرات ذكر شد.

دكتر صالح آبادي همچنين ديگر زيرساختهاي ضروري براي توسعه ابزارهاي ياد شده را تنظيم قوانين و مقررات يكپارچه در توسعه ابزارها، ملاحظات حسابداري و مالياتي در طراحي ابزار، هماهنگي با ساير نهادهاي سياستگذار در انتشار اوراق بهادار، تناسب بین سليقه و نياز سرمايه‌گذاران در بازارهاي مالي و وجود بسترهاي نرم‌افزاري و سخت‌افزاري لازم عنوان كرد.

وي در پايان در حوزه مهندسي مالي پيشنهادهايي همچون راه‌اندازی مؤسسات رتبه‌بندی، رقابتي شدن نرخ‌ اوراق بهادار، بسط فرهنگ بازار سرمايه و ارتقای سواد مالی و هماهنگي در سياست‌گذاري بازار پول و سرمايه ارائه كرد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: