پولنیوز - تعرفه و نحوه خدمات و سرویس دهی اپراتورها موضوعی است که بخصوص پس از ظهور نسل های سوم و چهارم تلفن همراه نقش قابل توجه تری را در انتخاب اپراتورها از سوی مشتریان پیدا کرده است.
به گزارش ایرنا، در عصر اطلاعات صنایع مخابراتی یکی از بالاترین شاخصهای رشد را دربین سایر صنایع داراست و در میان صنایع مختلف مخابراتی و ارتباطی نیز یکی از سریع ترین نرخ های رشد متعلق به صنعت خدمات همراه است که سهم آن در ارتباطات روزمرة افراد به طور خارق العاده ای در حال افزایش و در شرف پیشی گرفتن از تلفن ثابت است.
بازار خدمات همراه نیز در کنار صنعت آن رشد جالب توجهی از خود نشان می دهد، رشدی که علت آن را نمی توان تنها افزایش تعداد مشترکین قلمداد کرد و تنوع روزافزون خدمات وعرصه های جدید رقابتی ناشی از آن ها را نادیده گرفت.
این رشد غافلگیر کننده و توأمان صنعت و بازار باعث شده که علیرغم نوپا بودن این صنعت، اپراتورها در کنار تلاش برای به دست آوردن مشتریان جدید به تدریج از ابزارهای حملات بازاریابی برای جذب مشتریان استفاده نمایند.
پس از آنکه کمیسیون سازمان تنظیم مقررات وارتباطات رادیویی ضرب الاجل کاهش تعرفه اینترنت تلفن های همراه را مصوب نمود، مقرر گردید تا اپراتورها از اول دی ماه سال جاری نسبت به کاهش تعرفه ها اقدام نمایند.
بنابراین تعرفه اپراتورها که پیش از این مصوبه هرکیلو بایت داده 14.7 ریال بود که توسط اپراتور همراه اول در روز 4 ریال و در شب یک ریال محاسبه می شد، تعرفه مصرف آزاد داده را در نسل های 2 و بالاتر در سیم کارت های دائمی به نیم ریال و در سیمکارت های اعتباری به 0.75 ریال کاهش داد.
هرچند این مصوبه نرخ تعیین شده را برای اپراتورها مشخص کرده بود ولی یکی از اپراتورها در همین ایام اقدام به افزایش بسته های اینترنتی نمود که موجب اعتراض مشترکان گردید.
در پی اعتراض مشترکین تلفن همراه، محمود واعظی وزیر ارتباطات وفناوری اطلاعات از اپراتوردوم خواست که نسبت به تنظیم نرخ بسته های اینترنتی خود تجدیدنظر کند.
وی تصریح کرد: آنچه در خصوص تعرفه اینترنت اپراتورها تصویب شده به ازای هر کیلوبایت اینترنت نیم ریال بوده که یک دهم نرخ قبل است و هیچ اپراتوری حق ندارد از این رقم بالاتر را اعمال کند و وزارت ارتباطات بر این مقوله نظارت دارد.
با نگاهی به تعرفه های هر سه اپراتور می توان پی برد که کدامیک از این اپراتورها سرویس های مناسب تری را به مشترکین ارائه می دهند.
همچنین برای قضاوت هرچه بهتر با مقایسه بسته های اینترنت هر سه اپراتور مشخص می شود، اینترنت همراه اول با چهار هزار تومان یک گیگا بایت اینترنت ماهیانه ارزانترین بسته ها را داراست.
بطوری که همراه اول 2.5 گیگ ماهیانه 10هزارتومان = هرگیگ 4 هزارتومان، ایرانسل 2 گیگ ماهیانه 20هزار تومان = هرگیگ 10هزار تومان و رایتل 1.5 گیگ ماهیانه 12500هزار تومان = هر گیگ 8333 تومان را محاسبه می نماید.
به نظر می رسد اپراتورها در کنار توسعه شبکه ارتباطی باید رضایت مشتریان را در اولویت قرار دهند تا بتوانند بازار بهتری را داشته باشند، بنابراین توجه به راه های پرهیز از رویگردانی مشترکین، تقویت سیستم های نظارتی، نظرسنجی مستقیم و غیرمستقیم برای شناخت انتظارات مشترکان، بررسی دلایل نارضایتی مشترکین، توسعه فنی شبکه و ارائه سرویس های متنوع می تواند در ترغیب و تشویق مشترکین موثر باشد.