کد خبر: ۱۳۲۶۲۲
۱۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۵
0
شش پروژه جدید گازی با ارزش 300 میلیون یورو در قالب ایستگاه تقویت فشار برای روی خطوط انتقال گاز سراسری ایجاد شده که ظرفیت انتقال گاز را افزایش می‌دهد.
پول‌نیوز - شش پروژه جدید گازی با ارزش 300 میلیون یورو در قالب ایستگاه تقویت فشار برای روی خطوط انتقال گاز سراسری ایجاد شده که ظرفیت انتقال گاز را افزایش می‌دهد.

به گزارش گروه انرژی پول‌نیوز، دو ایستگاه تقویت فشار دهق و پل کله، به منظور انتقال و افزایش فشار خط لوله گاز چهارم سراسری احداث شده است که هر یک ظرفیت خط لوله را 40 درصد افزایش می‌دهد.

در این راستا علی اکبر مرآتی، مجری طرح ایستگاه‌های تقویت فشار شرکت ملی گاز گفت: ایستگاه تقویت فشار پل کله طی یک ماه آینده و دهق تا پایان سال جاری به بهره برداری می‌رسد.

وی با اشاره به با اشاره به راه اندازی ایستگاه تقویت فشار همدان و همچنین بیجار در سال جاری تصریح کرد: همچنین ایستگاه خیرگو در صد کیلومتری عسلویه در مرحله راه اندازی است که طی 10 الی 15 روز آینده به بهره برداری می‌رسد.

مرآتی به بهره برداری از ایستگاه دشت در مسیر خط لوله شمال و شمال شرق اشاره و اضافه کرد: در صورت به بهره بردرای رسیدن این ایستگاه تقویت فشار درصورتی که ترکمنستان صادرات گاز به ایران را در فصل سرما آن طور که باید انجام ندهد می توان مشکل تامین گاز را در داخل کشور حل کرد.

مجری طرح ایستگاه‌های تقویت فشار شرکت ملی گا در ادامه به برنامه وزارت نفت برای اجرای پنج یا شش ایستگاه تقویت فشار بر روی خط هشتم سراسری اشاره کرد.

وی در ادامه با بیان این‌که طی سال های گذشته به اندازه کافی منابع مالی در اختیار نداشتیم و برخی از پروژه‌ها به دلیل مشکلات مالی با تاخیر اجرا شده‌اند، تصریح کرد: هزینه احداث هر ایستگاه تقویت فشار حدود 50 میلیون یورو است که حجم عمده آن مربوط به توربین است.

وی در ادامه با اشاره به این که اوایل انقلاب بالاترین کیفیت مربوط به صنعت نفت بوده است اما طی سال های تحریم تا حدودی از تکنولوژی‌های روز دنیا فاصله گرفته‌ایم، تصریح کرد:‌البته در زمینه خطوط لوله به بومی سازی رسیده و با توان داخلی امکان احداث خطوط لوله وجود دارد اما داخلی سازی ایستگاه های خط فشار نسبت به خطوط لوله سخت تر بوده اما در طی سال های گذشته در پی اعمال تحریم‌ها به سازندگان داخلی اطمینان کردیم.

مجری طرح ایستگاه‌های تقویت فشار شرکت ملی گاز با بیان این‌که در ایستگاه‌های تقویت فشار توربو کمپرسور از مهمترین تجهیزات مورد نیاز و گران‌ترین دستگاه‌ها است گفت:‌ از حدود 10 سال پیش در شرکت گاز اقدام به تیپ سازی و استفاده از یک نوع توربین در کلیه ایستگاه‌های تقویت فشار کردیم و برنامه ریزی شد تا 50 توربین از شرکت زیمنس خریداری شود و انتقال تکنولوژی توسط شرکت OTC صورت گیرد اما این اقدام آن طور که باید انجام نشد.

مرآتی افزود: دراین راستا طی پنج سال گذشته قرارداد دو مگا پروژه صد دستگاهی با شرکت‌های مپنا و otc منعقد شد تا شرکت مپنا با الگوی سوبی زوریای اوکراین و شرکت otc با الگوی زیمنس آلمان اقدام به بومی سازی ساخت توربین بکنند که در این راستا مپنا تاکنون حدود 40 توربوکمپرسور را تحویل داده که 20 دستگاه آن به طور کامل از خارج وارد شده است.

وی با بیان این‌که زیمنس هیچ گونه همکاری با شرکت otc انجام نداد افزود:‌تاکنون شرکت otc 18 توربو کمپرسور را تحویل داده اما هم مپنا و otc مدعی هستند که تاکنون 80 درصد توربوکمپرسورها تولید داخلی بوده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: