April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۳۲۸۱۷
۱۹ دی ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۴
۱
معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت اعلام کرد که بزودی سهمیه سوخت وانت بارهایی که نقشی در جابه جایی بار و کالا ندارند و غیرفعال محسوب می شوند، قطع و کارت آنها معادل خودروهای شخصی شارژ خواهد شد.
پول‌نیوز- معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت اعلام کرد که بزودی سهمیه سوخت وانت بارهایی که نقشی در جابه جایی بار و کالا ندارند و غیرفعال محسوب می شوند، قطع و کارت آنها معادل خودروهای شخصی شارژ خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی وزارت نفت، حسین هاشمی افزود: یکی از سیاستهای اصلی ستاد حمل و نقل و سوخت براساس تدابیر معاونت اجرایی رئیس جمهوری، اجرای تمام مصوباتی است که از سالها قبل در بخش حمل و نقل و سوخت اجرایی نشده است.

وی افزود: برهمین اساس از سال گذشته روند اجرایی شدن مصوبات دنبال شده که گزارش های آن بارها به رسانه ها ارائه شده است.

وی به ساماندهی کارت های سوخت در کشور اشاره و تصریح کرد: نظام عرضه بنزین و گازوئیل در کشور از طریق کارتهای هوشمند انجام می شود، بنابراین به دلیل اهمیت این موضوع و اجرایی نشدن برخی از مصوبات این حوزه در سالهای گذشته که باعث سوء استفاده ها و رانتها شده بود، ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت با همکاری سازمانها و دستگاههای متولی در نظر دارد این تکالیف و مصوبات را اجرایی کند.

معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت، گفت: بخش قابل توجهی از این مصوبات در حوزه کارت سوخت خودروهای حمل و نقل عمومی، کارت سوخت آژانسها، موتورسیکلت ها و خودروهای فرسوده انجام شد و ٦ میلیون کارت سوخت ساماندهی، ابطال و اصلاح شده است.

وی ادامه داد: این امر باعث شد تا مصرف بنزین یارانه ای در کشور ٧ میلیون و ٣٠٠ هزار لیتر کاهش یابد.

هاشمی به دیگر فعالیتهای این ستاد اشاره کرد و افزود: جلساتی در کارگروه ساماندهی مصرف بنزین تشکیل شد که سه و چهار جلسه آن به بحث وانت بارها اختصاص یافت، چرا که بخش وانت بار سهم قابل توجهی در مصرف بنزین دارد.

وی گفت: در کشور ٢ میلیون و ٢٠٠ هزار وانت بار وجود دارد که سهم این خودروها در ناوگان حمل و نقل ١٦ درصد است، این در حالی است که ٣٠ درصد مصرف بنزین به بخش وانت بار مربوط می شود.

هاشمی تصریح کرد: بخشی از این وانت بارها فعالیت عمومی ندارند و تنها سهمیه سوخت دریافت می کنند، در حالی که نقشی در جابجایی کالا ندارند و بخشی نیز جنبه خصوصی و مالکیت خصوصی داشته و افرادی نیز با این خودرو کارهای تجاری و صنفی خود را انجام می دهند.

معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت ادامه داد: صرفا افرادی که از وانت بارها در بخش جابجایی بار در شهرها و راههای بین شهری استفاده می کنند، باید از یارانه سوخت استفاده کنند.

وی به دو مصوبه در این حوزه اشاره کرد و گفت: یک مصوبه مربوط به سال ٩٠ بوده که از سوی ستاد هدفمندی یارانه ها نیز ابلاغ شده و به بحث اصلاح سهمیه وانت بارهای غیرفعال پرداخته، اما تاکنون اجرایی نشده است و مصوبه دیگر نیز به کاهش ٥ میلیون لیتری بخش وانت بارها اشاره دارد.

هاشمی افزود: در حال حاضر ٩٥٠ هزار کارت سوخت در سامانه هوشمند سوخت وجود دارد که مربوط به وانت بارهای غیرفعال بوده و یک میلیون و ٢٠٠ هزار کارت سوخت نیز به وانت بارهای فعال در این سامانه تعلق دارد.

معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت عنوان کرد: تعداد کل وانت بارهای موجود در کشور ٢ میلیون و ٢٠٠ هزار خودرو است که تعداد ٩٥٠ هزار از این وانت بارها از قبل در فراخوانهایی که توسط وزارت کشور و اتحادیه صنفی و وزارت راه اعلام شده بود، شرکت نکردند و در حال حاضر سهمیه سوخت متوسط از ١٢٠ تا ٢٤٠ لیتر بنزین دریافت می کنند.

وی گفت: براساس مصوبه ستاد هدفمندی یارانه ها، بزودی سهمیه سوخت وانت بارهایی که در سامانه هوشمند سوخت غیرفعال تلقی شده و در حال حاضر نیز سهمیه متوسط دریافت می کنند کاهش خواهد یافت و کارت سوخت این تعداد وانت بار(تعداد ٩٥٠ هزار خودرو وانت) همانند خودروهای شخصی و ماهیانه ٦٠ لیتر شارژ خواهد شد.

هاشمی افزود: براساس برنامه ریزی های انجام شده توسط ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت مصوبات مربوط به کاهش سهمیه سوخت وانت بارها تا پایان سال تعیین تکلیف و این پروژه قبل از پایان سال اجرایی خواهد شد.

معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت تصریح کرد: براساس گزارشهای دریافتی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت، در حال حاضر یک میلیون و ٢٠٠ هزار وانت بار در سامانه هوشمند سوخت فعال تلقی می شوند و سهمیه سوخت بالایی دریافت می کنند، اما بخشی از آنها در حمل بار و جابجایی کالا نقشی ندارند که سمهیه سوخت آنها نیز بزودی معادل خودروهای شخصی شارژ خواهد شد.

وی اظهار داشت: اجرای مصوبه ستاد هدفمندی یارانه ها در مورد کاهش سهمیه سوخت وانت بارهای غیرفعال در ناوگان حمل و نقل کشور دو سال است که به تاخیر افتاده و این موضوع بخش عمده ای از منابع کشور را هدر داده است.

هاشمی گفت: برای ٩٥٠ هزار وانت باری که هم اکنون غیر فعال بوده و سهمیه سوخت متوسط بین ١٢٠ تا ٢٤٠ لیتر بنزین دریافت می کنند فراخوان دیگری انجام نخواهد شد و بزودی سهمیه سوخت این وانت بارها به ٦٠ لیتر در ماه کاهش خواهد یافت و در فاز دوم نیز وانت بارهایی که هم اکنون در سامانه هوشمند سوخت فعال تلقی می شوند، اما اگر تشخیص داده شود که آنها نیز در بخش جابجایی بار و کالا نقشی ندارند، سهمیه سوختی معادل خودروهای شخصی دریافت خواهند کرد.

معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت افزود: پیش بینی می شود از این محل حدود ٤ میلیون لیتر در مصرف بنزین صرفه جویی شود.
منبع: ایرنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: 0
انتشار یافته: ۱
نظرات بینندگان
سید مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
05:19 - 1393/10/20
به امبد خدا از این به بعد شاهد کمتر دیدن وانت های سرگردان در محل های مسکونی هستیم که با بلند گو هایشان ارامش و اسایش حریم شخصی رو از بین میبرن با کم کردن سهمیه بنزینشان
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: