کد خبر: ۱۳۲۸۳۴
۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۶
0
مدیر شرکت خطوط لوله و مخابرات منطقه جنوب شرق گفت: در حال حاضر خط 26 اینچ از بندرعباس تا رفسنجان 120 هزار بشکه معادل 50 میلیون لیتر نفت و فرآورده در روز تا سیرجان و از سیرجان تا رفسنجان و از این منطقه به کرمان و یزد و نائین منتقل می کند.
پول‌نیوز- مدیر شرکت خطوط لوله و مخابرات منطقه جنوب شرق تاکید کرد: حفاظت از خطوط در فواصل بین خطوط بعهده نیروی انتظامی است اما این مرجع تا کنون بخوبی از عهده این کار برنیامده لذا با مجوز خودمان، خط بان ها این مسئولیت را به عهده گرفته اند اما در هر صورت در منطقه بندرعباس امکان محافظت در طول شب را نداریم.

علیرضا کدیور مدیر شرکت خطوط لوله و مخابرات منطقه جنوب شرق در نشست خبری ضمن تشریح عملکرد این شرکت، گفت: منطقه جنوب شرق با 1800 کیلومتر خط لوله، دهمین منطقه از 11 منطقه خطوط لوله و مخابرات نفت است که کار انتقال 320 هزار بشکه معادل 50 میلیون لیتر نفت و فرآورده را انجام می دهد.

وی افزود: چنانچه این میزان نفت و فرآورده با تانکر حمل شود باید 7هزار تانکر در جاده ها تردد کند لذا انتقال بوسیله خطوط لوله به صرفه تر است.

کدیور تصریح کرد: خطوط لوله منطقه جنوب شرق در سایزهای 26، 20، 16 و 14 اینچ از بندرعباس آغاز و تا رفسنجان، کرمان، یزد، نائین و اصفهان ادامه دارد.

وی اظهار داشت: این منطقه دارای6 مرکز انتقال 5 پایانه و تاسیسات و همچنین 650 پرسنل است که خطوط در مسیر بندعباس تا اصفهان به نیروگاه ها نیز سوخت مایع تحویل می دهند.

مدیر شرکت خطوط لوله و مخابرات منطقه جنوب شرق گفت: در حال حاضر خط 26 اینچ از بندرعباس تا رفسنجان 120 هزار بشکه معادل 50 میلیون لیتر نفت و فرآورده در روز تا سیرجان و از سیرجان تا رفسنجان و از این منطقه به کرمان و یزد و نائین منتقل می کند.

وی ادامه داد: از 1800 کیلومتر 448 کیلومتر خط 20 اینچ از رفسنجان تا نائین و خط دیگر 386 کیلومتر تا نائین است و 2 خط 16 اینچ نیز وجود دارد که یکی از آنها به دلیل مشکلاتی که دارد فعلا بهره برداری نمی شود و قرار است که تعویض شود و خط 14 اینچ نیز به طول 120 کیلومتر و از رفسنجان تا کرمان ادامه دارد که که یک خط اختصاصی نیروگاه و دیگری مختص تاسیسات کرمان است و از آنجا برای خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان به دلیل کم بودن مصرف و بالا بودن هزینه احداث خط لوله با تانکر سوخت رسانی می شود ضمن اینکه خراسان جنوبی از خراسان رضوی تغذیه می شود و کسری از این منطقه جبران می شود و در سیستان و بلوچستان نیز فعلا به خاطر مسائل امنیتی امکان احداث خط لوله میسر نیست.

وی همچنین گفت: در این مراکز انتقال 122 الکتروموتور که جمعا 42530 کیلووات ساعت برق مصرف می کنند و 60 ایستگاه حفاظت از زنگ وجود دارد که19 ایستگاه روی خط 26 اینچ، 32 ایستگاه روی خط 16 اینچ و 8 ایستگاه روی خط 20 اینچ کار حفاظت انجام می دهند.

کدیور اظهار داشت: 25 ایستگاه مخابراتی نیز در این منطقه وجود دارد که بر اساس اطلاعاتی که مخابره می کنند هر جایی که کار انتقال صورت نگیرد و یا مشکلی صورت گیرد مخابره می شود.

فعالیت های کمیته بهینه سازی مصرف انرژی

کدیور در ادامه به کمیته بهینه سازی انرژی در این منطقه اشاره و اظهار داشت: این کمیته جلسات منظم ماهانه دارد تا با ارزیابی های فنی و اجرای پروژه های مصوب و پایش در زمینه مصرف و تصفیه آب، جداسازی آب شرب و فضای سبز، دوجداره کردن پنجره های ساختمان، اصلاح تعرفه های برق، ایجاد بانک خازنی و اصلاح ضریب توان شبکه و...برنامه ریزی شده است.

وی در خصوص خوردگی و حفاظت از خطوط نیز گفت: برخی خطوط عمری بالغ بر 50 سال دارند که اگر حفاظت بخوبی صورت گیرد مشکلی نخواهند داشت و اگر خوردگی بیش از حد باشد راهکارهایی برای جلوگیری انجام می شود.

مدیر شرکت خطوط لوله و مخابرات منطقه جنوب شرق اظهار داشت: هر 10 سال یکبار پیگرانی هوشمند در خطوط انجام می شود ضمن اینکه در ستاد نیز بازرسی فنی بصورت دوره ای انجام می شود چون اگر لوله ای که حدود 2000 PCI فشار تحمل می کند مشکلی داشته باشد فاجعه و مشکلات زیست محیطی به بار می آورد.

وی افزود: طبق برنامه خط 26، 14 و 20 اینچ حدود 6 سال پیش پیگرانی انجام شده و از بهمن ماه دوباره خطوط پیگرانی هوشمند خواهند شد و اگر مشکلی باشد تعمیرات و رفع اشکال صورت می گیرد.

کدیور همچنین گفت: خط دوم 26 اینچ برای انتقال فراورده از پالایشگاه خلیج فارس در حال انجام است که چنانچه مشکل مالی برطرف و یک فاز این پالایشگاه در نیمه دوم 94 راه اندازی شود 360 هزار بشکه تولید پالایشگاه تا رفسنجان انتقال داده می شود.

وی ادامه داد: با احیای خط 16 اینچ پروژه دیگری تعریف می شود همچنین خط 20 اینچ دیگری در حال احداث است که تا کاشان و ری می رود و تا 36 ماه آینده تکمیل می شود و بودجه در نظر گرفته شده برای این بخش نیز 3 هزار میلیارد ریال معادل 120 میلیون یورو است.

مدیر شرکت خطوط لوله و مخابرات منطقه جنوب شرق تصریح کرد: در حال حاضر از بندر عباس تا رفسنجان 320 هزار بشکه و از رفسنجان توسط خط 20 اینچ 220 هزار بشکه و 16 اینچ 73 هزار بشکه و 14 اینچ 71 هزار بشکه به کرمان می رود.

وی در خصوص بنزین وارداتی نیز گفت: مازاد بنزین تولیدی و وارداتی بعد از توزیع در پالایشگاه از طریق خط 16 اینچ به رفسنجان منتقل می شود.

کدیور گفت: در کل بصورت ماهیانه 800 میلیون لیتر نفت و فراورده از طریق خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه جنوب شرق انتقال داده می شود.

وی در خصوص پروژه های اتی نیز گفت: خط 16 اینچ به طول 340 کیلومتر از رفسنجان به نائین و در ادامه تا تهران، خط 26 اینچ از بندر عباس تا رفسنجان به طول 469 کیلومتر و تعویض خط 16 اینچ به دلیل مشکلات پوششی که داشته به صلاح نیست که تقویت شود و باید تعویض صورت گیرد.

وی اظهار داشت: طرح جایگزینی 2 خط 16 اینچ به جای 3 خط 8 اینچ، انبار پخش یزد 3 خط نفت سفیدگازوئیل و بنزین از تاسیسات تا انبار که 4.2 کیلومتر بوده اما به جهت اینکه ظرفیت لازم را ندارد پیش بینی شده که 2 خط 16 اینچ به جای 3 خط کشیده شود که د حال برنامه ریزی هستیم و تا آخر سال مشخص شده و کار از سال آینده آغاز می شود و همچنین ایجاد پیشگیری از خوردگی خط 26 اینچ را به طول 7 کیلومتر در برنامه داریم که سال آینده انجام می شود و همچنین تعویض و تعمیر پوشش 30 کیلومتر از نقاط بحرانی خط 20 اینچ و راه اندازی سامانه تزریق مواد بازدارنده خوردگی لوله از داخل را نیز در برنامه داریم.

مشکلات بودجه ای برای استفاده از ماهواره جهت حفاظت از خطوط

وی در ادامه به برنامه حفاظت و پایش خطوط اشاره و اظهار داشت: قبلا حفاظت از خطوط بوسیله شبکه ماهواره ای انجام می شد اما چون مقرون به صرفه نبود در حل حاضر بوسیله 34 خط بان اناجم می شود اما در منطقه بندر عباس به دلیل قاچاق فراوان سوخت امکان کنترل شبانه روزی خط را نداریم.

نیروی انتظامی از عهده حفاظت از خطوط بر نمی آید

مدیر شرکت خطوط لوله و مخابرات منطقه جنوب شرق تاکید کرد: حفاظت از خطوط در فواصل بین خطوط بعهده نیروی انتظامی است اما این مرجع تا کنون بخوبی از عهده این کار برنیامده لذا با مجوز خودمان خط بان ها این مسئولیت را به عهده گرفته اند اما در هر صورت در منطقه بندرعباس امکان محافظت در طول شب را نداریم.

وی در خصوص دلیل عدم استفاده از تجهیزات ماهواره ای اظهار داشت: سقف انجام معاملات ما بطور متوسط 120 میلیون تومان است و مازاد بر این میزان باید با برنامه ریزی مرکز صورت گیرد لذا فعلا بودجه ای در این خصوص اختصاص داده نشده است.

 از مرکز رفسنجان یک خط "14 به طول 125 کیلومتر و یک لوپ به طول 83 کیلومتر کشیده شده که انبارهای نفت کرمان و همچنین نیروگاه برق باغین را از نظر سوخت رسانی تامین می کند همچنین یک خط لوله "16 با ظرفیت انتقال 120 هزار بشکه در روز و به طول 221 کیلومتر از این مرکز تا یزد و از آنجا تا نائین و اصفهان امتداد می یابد که یک لوپ" 16 به طول 176 کیلومتر آن را همراهی می کند.  

علاوه بر آن یک خط"20 نیز با قدرت حمل 200هزار بشکه در روز از این مرکز فرآورده های نفتی را از طریق مراکز یزد و نائین به اصفهان منتقل می کند. مراکز انتقال جدید این خط در نائین و یزد آماده بهره برداری هستند و در صورت عدم همخوانی فراورده خط "26 با خطوط فرعی 3 دستگاه بوستر پمپ با ظرفیت برداشت 120 هزار بشکه در روز فراورده های مورد نیاز خطوط فرعی را از مخازن تعادلی مرکز تامین و پمپاژ می کند.

این مرکز علاوه بر انتقال فراورده های نفتی خط"26 به پنج رشته خط ذکر شده نیاز انبار نفت رفسنجان را نیز تامین می کند. مخازن تعادلی در رفسجان شامل 3 مخزن نفت گاز با ظرفیت 12 میلیون لیتر دو مخزن نفت سفید با ظرفیت 60 میلیون لیتر و 3 مخزن بنزین موتور با ظرفیت 120 میلیون لیتر است.

این مرکز دارای 3 دستگاه الکتروپمپ و ظرفیت 1312 متر مکعب در ساعت روی خط" 20 و 30 دستگاه با ظرفیت 795 متر مکعب در ساعت روی خطوط "14 و "16 بهره برداری می شود.

مرکز انتقال نفت بندرعباس در کیلومتر صفر خط"26 بندرعباس، قطب آباد و ضلع جنوب شرقی شرکت پالایش نفت بندرعباس قرار گرفته و فراورده اهی نفتی و تولیدات پالایشگاه را دریافت و به مراکز بعدی در مسیر خط لوله " 26 منتقل می کند.

مرکز انتقال نفت قطب آباد در کنار بزرگراه ترانزیتی بندرعباس-سیرجان با 2 دستگاه توربین سولار تاروس با قدرت 6500 اسب بخار و پمپ های اصلی به قدرت 993.6 متر مکعب در ساعت وظیفه انتقال فراورده ها را به عهده دارد.

مرکز انتقال نفت مهرآران در شمال استان هرمزگان با 4 دستگاه توربین سولار هریک به قدرت 6500 اسب بخار و پمپ های اصلی با قدرت 610 متر مکعب در ساعت وظیفه سوخت رسانی را انجام می دهد. این مرکز دارای 3 مخزن تادلی به ظرفیت 22 میلیون لیتر و 3 دستگاه بوستر پمپ است که وظیفه انتقال فرآورده ها را در مواقع توقف به عهده دارد.

خطوط "16 و "20 رفسنجان /اصفهان از مرکز انتقال نقت نائین عبور می کند که در خط "20 با 3 الکترو پمپ و ظرفیت انتقال 200 هزار بشکه در روز و خط "16 با ظرفیت انتقال 630 متر مکعب فراورده را به اصفهان منتقل می کند. یک خط انشعابی از خط "16 به طول 14 کیلومتر فرآورده مورد نیاز انبارهای پخش نادین را تامین می کند.

در مرکز انتقال نفت یزد انتقال فراورده های اصلی دریافتی از رفسنجان پس از تامین سوخت مورد نیاز یزد از طریق خط "16 با قدرت حمل 400 متر مکعب در ساعت و خط "20 با قدرت حمل 1312 متر مکعب در ساعت به مرکز انتقال نفت نائین در فاصله 147 کیلومتری پمپاژ می شود.

تاسیسات سیرجان با یک خط لوله "8 به طول 16 کیلومتر که از خط "26 منشعب می شود فراورده های نفت سفید، نفت گاز و بنزین مورد نیاز سیرجان را تامین می کند.

تاسیسات کرمان با خط " 14 به طول 125 کیلومتر و یک خط لوپ"14 به طول 83 کیلومتر ظرفیت 189 میلیون لیتری انبار نفت کرمان را از رفسنجان تامین می کند. همچنین در کیلومتر 92 رفسنجان/کرمان با انشعاب "8 وطول 600 متر سوخت رسانی نیروگاه باغین را بعهده دارد.
منبع: ایلنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: