کد خبر: ۱۳۳۴۷۹
۲۵ دی ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۰
0
مراجع عظام تقلید روز پنجشنبه در دیدار وزیر اقتصاد و دارایی با ایشان بر ساماندهی اقتصاد کشور، جلوگیری از بی انضباطی اقتصادی و تنظیم عملکرد بانک ها و رفع معضل بیکاری تاکید کردند.
پول‌نیوز- آیت الله 'ناصر مکارم شیرازی' در دیدار با 'علی طیب نیا' مشکل بانک ها را جدی عنوان کرد و افزود: بانک ها بیشتر از منافع مردم به منافع خودشان فکر می کنند، حال آنکه بانک ها باید چرخ اقتصاد را بچرخانند نه چرخ خودشان را.

وی گفت: نظام بانکی باید یک روز اصلاح شود، منتها این عزم و همت جدی و قوی می خواهد.

وی مشکل تولید کار برای جوانان را از دیگر مشکلات جدی کشور برشمرد و گفت: یکی از علل مهم بیکاری در کشور، واردات زیاد و قاچاق است که زمینه ساز این معضل شده است.

آیت الله مکارم شیرازی گفت: کشور همواره با خطرات نظامی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی مواجه بوده و امروز با تدبیر مسوولان، خطرات سیاسی و نظامی کمرنگ شده است.

وی تحریم و انحصارطلبی را حربه دشمن برای به زانو در آوردن مردم عنوان کرد و افزود: در مواجهه با مشکلات باید مثبت اندیش بود و منفعل عمل نکرد و از تهدیدات برای کشور فرصت ساخت.

آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که انسان همواره با نیازهای اصلی، امور رفاهی و تجملات مواجه است، گفت: توجه به تجملات باعث غفلت از نیازهای اصلی می شود و اگر از تجملات کم کنیم، می توانیم بر نیازهای اصلی غالب شویم.

آیت الله 'لطف الله صافی گلپایگانی' نیز در دیدار با وزیر اقتصاد گفت: امور اقتصادی باید صحیح پیش رفته و کسانی که متصدی امر هستند به فکر نظم بخشیدن به مسائل باشند، نه اینکه سیاست ها متفاوت و بی ثبات باشد.

وی تاکید کرد: متصدیان امور باید دقیق بوده و کار آنان حساب داشته باشد و بدانند که رفتنی هستند و هیچ کس ماندگار نیست.

آیت الله صافی گلپایگانی گفت: کسانی که امور مالی مردم را عهده دارند خیلی باید مراقب باشند، چرا که مساله اقتصاد خیلی مهم است و اگر دستور دین را رعایت کنیم مشکل حل می شود نه اینکه هر کسی هر کاری خواست، بکند.

وی از برگزاری برخی همایش های پرهزینه انتقاد کرد و گفت: اینها پیش خدا حساب دارد و کسانی که این ها را برگزار می کنند، مسوولیت دارند، چرا که این مال فقرا و ضعفا است.

این مرجع تقلید خطاب به وزیر اقتصاد گفت: مالیات درست و به جا بگیرید و اگر نحوه هزینه کرد آن برای مردم مشخص و روشن باشد، آحاد جامعه هم مالیات را پرداخت خواهند کرد.

وی با انتقاد از برخی مشکلات جامعه و مفاسد اقتصادی، گفت: چرا این مشکلات برطرف نمی شود و کسی هم چیزی نمی گوید؛ ما می بینیم که کشورهای دنیا اگر چه در برخی جهات نواقصی دارند، اما وضعیت مرتبی دارند.

وی افزود: اگر اقتصاد درست شود، مسائل مذهبی و اجتماعی هم درست می شود.

آیت الله 'جعفر سبحانی' از دیگر مراجع تقلید نیز در دیدار با وزیر اقتصاد با تاکید بر توجه دولت به اشتغال برای جامعه، تصریح کرد: دولت باید مشاغلی که برای مردم اصالت دارد را بوجود بیاورد، چراکه مشاغلی که نوعی بیگاری محسوب می شود، موقت است و معاش مردم را تامین نمی کند.

وی با بیان اینکه دولت باید کوشش کند که مردم از امکانات طبیعی شامل زمین و آب بهترین استفاده را داشته باشند، گفت: طبق آیات قرآن کشوری که با داشتن منابع عظیم طبیعی مثل آب و خاک، گندم خود را از خارج وارد کند، از رحمت خدا به دور است.

این مرجع تقلید با بیان اینکه ایران سرزمین زر خیزی است، افزود: نباید ایران کشوری که چهار فصل سال در آن موجود است، در زمینه تامین وسایل اولیه زندگی محتاج کشورهای دیگر باشد تا آنها نیز رگ حیات این کشور را در دست خود بگیرند.

این مرجع تقلید با بیان این که اسلام دین میانه روی است افزود: اسلام به مساله اقتصاد نگاهی کاملا حد وسط و میانه دارد و آن را هم برای آخرت و هم برای دنیا سودمند می داند.

وی گفت: قرآن مسلمانان را به حد وسط و اعتدال دعوت کرده، پس اقتصاد یک کشور اسلامی نیز باید بر مبنای میانه روی باشد.

حجت الاسلام شهرستانی نماینده آیت الله 'سید علی سیستانی' در ایران نیز در دیدار با وزیر اقتصاد مسئله سودهای بانکی را یکی از مشکلات جامعه ذکر کرد و افزود: در این عرصه متاسفانه، سیاست واحدی نداریم،فراز و نشیب ها در مسئله سود بانکی زیاد می باشد و مشکلات را بیشتر می کند.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) نیز دردیدار با وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: دشمن در چهار عرصه فرهنگی،اقتصادی،نظامی و سیاسی علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی در حال حرکت و برنامه ریزی می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین 'سید محمد سعیدی' افزود: قطعا با تدابیر و برنامه ریزی دقیق مسوولان، مشکلات نظام برطرف خواهد شد.

وی گفت: در عرصه نظامی و سیاسی با اقتداری که جمهوری اسلامی در عرصه های بین المللی نشان داده است، دشمن نتوانسته کاری از پیش ببرد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز در این دیدارها ضمن ارائه گزارشی مختصر در مورد اقدامات اقتصادی دولت یازدهم از ابتدای فعالیت در زمینه کنترل تورم وتلاش برای افزایش رشد اقتصادی با اشاره به کاهش قیمت نفت و آثار تحریم ها، گفت: باید تصمیمات منطقی منطبق بر اقتصاد مقاومتی گرفته و در راستای کاهش وابستگی به نفت به پیش برویم.

'علی طیب نیا' افزود: 17 ماه از عمر دولت یازدهم می گذرد و تلاش شده تا تحریم ها که مشکلات جدی برای کشور به وجود آورده بود، مدیریت شود.

وی اظهار کرد: اکنون هم در شرایط خطیری هستیم و قیمت نفت از 105دلار به 40 دلار کاهش یافته و برای حل این مشکل نیازمند اراده جدی و هماهنگی هستیم.

وی گفت: جنگی که امروز شروع شده از جنگ تحمیلی بدتر است، امروز نیازمند وحدت و همدلی هستیم و اختلاف قوا خواست دشمن است.

طیب نیا بیان کرد: بودجه امسال بر مبنای 72 دلار به مجلس ارسال شده است، اما با در نظر گرفتن شرایط جدید در نظر داریم آنرا به 40 دلار تغییر داده و بازتنظیم کنیم.

وی بر لزوم تجدید نظر در بسیاری از مواد بودجه کشور تاکید کرد و افزود: باید بودجه ها و هزینه ها اصلاح شود تا کشور بتواند در مقابل این فشارها مقاومت کند.

به گفته وی، حمایت علما و همراهی مردم در این شرایط سخت، یاری گر دولت است و نکته اصلی کنار گذاشتن اختلافات و همدلی همه ارکان نظام است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان این که همه به دولت امید بسته اند، تاکید کرد: کسانی هستند که به خاطر مسائل جناحی با برگزاری جلسات به دنبال شکست دولت هستند، غافل از اینکه ناامید کردن مردم ضربه ای اساسی است و شکست دولت، شکست نظام خواهد بود.

وی با بیان این که خوشبختانه شاهد حمایت مردم و مراجع از دولت هستیم ، افزود: یقنیا اگر این حمایت ها نبود نتیجه ای حاصل نمی شد.

وی ابراز امیدواری کرد: با حمایت علما، مراجع و هماهنگی دستگاه ها از وضعیت به وجود آمده ناشی از کاهش قیمت نفت، بیرون برویم.
منبع: ایرنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: