May 2024 05 / يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۳۳۶۵۴
۲۸ دی ۱۳۹۳ - ۰۷:۴۰
0
حداقل درصد سهام شناور آزاد در بازارهای مختلف بورس‌های جهانی بین 10 تا 25 درصد است و میزان سهام شناور آزاد شرکت‌های بورس تهران نیز با وجود تغییرات دوره ای از این استاندارد پیروی می کند.
پول‌نیوز، محسن مؤاخذ - سهام شناور آزاد (Free float) بخشی از سهام یک شرکت است، که دارندگان آن، آماده عرضه و فروش آن سهام هستند و قصد ندارند با حفظ آن قسمت از سهام، در مدیریت شرکت مشارکت نمایند و انتظار می‌رود، در آینده نزدیک، قابل معامله باشد. یعنی شامل آن بخش از سهام دولت یا سهام‌داران اداره کننده آن نمی‌شود، که حاضر به فروش سهام خود نیستند.

برای محاسبه سهام شناور آزاد باید ترکیب سهامداران، بررسی و سهامداران راهبردی را مشخص کرد. سهامدار راهبردی، سهامدارانی هستند که در کوتاه مدت، قصد واگذاری سهام خود را نداشته و معمولاً می‌خواهند برای اعمال مدیریت خود، این سهام را حفظ کنند. این فرض، در محاسبه سهام شناور آزاد تعداد سهام متعلق به دارندگان سهام راهبردی از تعداد کل سهام موجود، کسر می‌شود.

براساس آخرین محاسبات مربوط به پایان آذرماه سال 1393 متوسط درصد سهام شناور آزاد شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران به 21.73 درصد رسید که نسبت به سه ماهه پیش 0.1 درصد افزایش و نسبت به ابتدای سال 0.2 درصد کاهش نشان می دهد. میانگین موزون سهام شناور آزاد با 0.4 درصد کاهش نسبت به ابتدای سال به رقم 19.16 درصد رسید.

بنابر آن‌چه اعلام شده است، در پایان آذر 1393 در مجموع از 810 هزار میلیارد سهم شرکتهای پذیرفته شده در بورس و اوراق بهادار تهران تعداد 155هزار میلیارد سهم شناور و آماده داد و ستد در بورس بوده است.

مطابق محاسبات منتشر شده میانگین ساده سهام شناور آزاد شرکت های حاضر در تابلوی اصلی و فرعی بازار اول به ترتیب برابر با 22.33 و 21.48 درصد و میانگین وزنی آن در این دو تابلو به ترتیب برابر با 19.76 و 22.91 درصد بوده است.

براین اساس، درصد سهام شناور آزاد در تابلوی اصلی بازار اول نسبت به ابتدای سال نزدیک به یک درصد کاهش یافته اما میانگین ساده سهام شناور آزاد در تابلوی فرعی بازار اول در این دوره کاهش چندانی نداشته و میانگین وزنی آن نیز 0.6 درصد افزایش را نسبت به ابتدای سال نشان می دهد.

در بازار دوم، در حالی که میانگین ساده سهام شناور آزاد در پایان سه ماهه سوم 1393 نسبت به ابتدای سال تغییری نداشته، میانگین وزنی آن یک درصد کاهش یافته و با توجه به اینکه حداقل درصد سهام شناور آزاد در بازارهای مختلف بورس های جهانی بین 10 تا 25 درصد است، به نظر می رسد با وجود تغییرات دوره ای در میزان سهام شناور آزاد شرکتهای حاضر در بورس اوراق بهادار تهران، میزان آن از استانداردهای جهانی پیروی می کند.



ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: