کد خبر: ۱۳۳۹۹۰
۰۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۵
0
نخستین آسیاب آبی دزفول در دوره ساسانی بنا شده که استفاده از آنها برای آرد کردن گندم در دوران قاجاریه و پهلوی نیز استمرار داشته و اقتصاد این شهر را رونق بخشیده بود.
پول‌نیوز- رییس اداره میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری دزفول گفت: آسیاب های آبی دزفول با یک هزار و 700 سال قدمت و قدیمی ترین سازه آبی جهان، تا اواخر قرن 19 میلادی همچنان مورد استفاده قرار می گرفت.

غلامعلی باغبان کوچک روز چهارشنبه در گفت و گویی افزود: با اقدام های انجام شده بخشی از آسیاب های آبی دزفول واقع در بستر رودخانه دز در این شهر به موزه آب تبدیل شد، که مورد توجه گردشگران است.

وی بیان کرد: نخستین آسیاب آبی دزفول در دوره ساسانی بنا شده که استفاده از آنها برای آرد کردن گندم در دوران قاجاریه و پهلوی نیز استمرار داشته و اقتصاد این شهر را رونق بخشیده بود.

باغبان، تعداد این آسیاب ها را بین 50 تا 60 حلقه اعلام کرد و افزود: تعدادی از این آسیاب ها زیر پل قدیم، تعدادی زیر پل جدید، و بقیه در محدوده 'علی کله' شهر دزفول واقع شده اند که به دلیل طغیان رودخانه و قرار گرفتن در مسیر جاده ساحلی تعدادی از آنها تخریب شد به گونه ای که اکنون تنها حدود 20 حلقه از این آسیاب ها باقی مانده است.

نخستین آسیاب آبی دزفول همزمان با ساخت پل باستانی دزفول یک هزار و 700 سال پیش در دوران ساسانی با توجه به نیاز مردم در بستر رودخانه دز ساخته شد.

بسیاری از این آسیاب ها تا اوایل دوره پهلوی دوم فعال بوده و نیاز مردم برای تامین آرد را برطرف می کرد اما با ساخت کارخانه آرد این آسیاب ها جایگاه اولیه خود را از دست دادند.

قرارگیری موزه آب دزفول ( مجموعه آسیاب ها) در بستر رودخانه دز، و در مجاورت جاده ساحلی و پارک ساحلی رعنا، و پل قدیم دزفول، این مجموعه را به یکی از جاذبه های گردشگری دزفول تبدیل کرده است.

مجموعه آسیاب های آبی دزفول با شماره 3984 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

شهر دزفول در شمال خوزستان حدود 250 هکتار بافت قدیم دارد.

بافت تاریخی دزفول در برگیرنده بناهای ارزشمند آجری با معماری زیبا و منحصر به فرد است.
منبع: ایرنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: