May 2024 20 / دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۳۵۰۰۹
۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۹
0
مدیر دفتر حفاظت و بهره برداری منابع آب شرکت آب منطقه ای مازندران از نصب سامانه کنترل هوشمند آب روی چاه های عمیق و برقدار استان خبر داد.
پول‌نیوز- مدیر دفتر حفاظت و بهره برداری منابع آب شرکت آب منطقه ای مازندران از نصب سامانه کنترل هوشمند آب روی چاه های عمیق و برقدار استان خبر داد.

حسین خدیر گفت: براساس سیاست وزرات نیرو و به منظور کنترل برداشت و مصرف آب چاه های کشاورزی، این سامانه روی چاه های دارای عمق 50 متر و همچنین با اولویت چاه های برقدار نصب می شود.

وی افزود: از پنج هزار حلقه چاه عمیق موجود در مازندران یکهزار و 700 حلقه برقدار هستند که در اولویت نصب کنترل هوشمند مصرف آب قرار دارند.

مدیر دفتر حفاظت و بهره برداری آب شرکت آب منطقه ای مازندران هزینه نصب سامانه کنترل هوشمند مصرف آب روی هر چاه را یک میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: با نصب این سامانه و مشخص شدن میزان مصرف آب به نوعی از اضافه برداشت منابع آب زیر زمینی جلوگیری می شود.

وی تعداد چاه های موجود در مازندران را 85 هزار حلقه چاه اعلام کرد و افزود: 96 درصد این چاه ها تامین کننده آب کشاورزی مورد نیاز استان و بقیه برای تامین آب شرب هستند.

خدیر میزان تخلیه سالانه آب از این تعداد چاه را یک میلیارد متر مکعب اعلام کرد و گفت: چاه ها از جمله منابع اصلی تامین آب برای آبیاری زمین های کشاورزی مازندران به شمار می روند.

وی با تاکید بر حفظ منابع و سفره های آب زیر زمینی مازندران از حفاران خواست تا با مراجعه به اداره امور آب شهرستان ها از نظر کارشناسان نیز بهره مند شوند.

مدیر دفتر حفاظت وبهره برداری آب شرکت آب منطقه ای مازندران از حفر غیراصولی چاه انتقاد کرد و گفت: همجواری سفره های زیرزمینی با آب شور دریای خزر سبب می شود تا در صورت حفر غیر اصولی و غیرکارشناسی چاه ، لوله های چاه به قسمت فسیلی آب شور هدایت شده و سبب وارد کردن خسارت به اراضی کشاورزی شود.

وی از مازندران به عنوان استان برخوردار از نزولات جوی و رودخانه ها نام برد و گفت: بهشهر، نکا و گلوگاه تنها بخش هایی از مازندران هستند که به دلیل کمبود بارندگی اجازه حفر چاه به این مناطق داده نمی شود و برداشت آب سفره های زیرزمینی در این مناطق امکان پذیر نیست.

خدیر از مسدود کردن حدود 2 هزار حلقه چاه غیر مجاز در مازندران خبر داد و افزود: به منظور جلوگیری از حفاری غیرمجاز چاه، گشت بازرسان شرکت آب منطقه ای مازندران انجام و منجر به مسدود شدن این تعداد چاه غیرمجاز شد.

براساس آمار شرکت آب منطقه ای مازندران از 85 هزار چاه موجود در این استان 80 درصد آنها کمتر از 20 متر عمق دارند و بیش از پنج هزار چاه دارای عمق بالای 50 متر هستند.
منبع: ایرنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: