پولنیوز- در بازار خودروهای زیر 100 میلیون تومان ایران همه محصولات رنگ و بویی
یکسان به خود گرفته اند ؛ پیشرانه های ضعیف و امکانات محدود ؛ کرمان
موتور با محصول جدیدی که از برند JAC انتخاب کرده قصد دارد تمام این
معادلات و تفکرات بازار را تغییر دهد و مفاهیم جدید و هیجان انگیزی را در
کلاس شاسی بلندها به مشتریان عرضه کند و تغییر را در کالبد شاسی بلند
جدید S5 به مشتریان ایرانی معرفی کند .ما نیز برای آشنایی بیشتر با این
پدیده تصمیم گرفتیم طی آزمایشی دو روزه با تواناییهای این محصول جدید
بیشتر آشنا شویم لذا آنچه در ادامه خواهید خواند بخشی از تجربه سواری با
JAC S5 است :
طراحی ظاهری :
طراحی ظاهری S5 ترکیبی از جذابیت و سادگی است . خطوط متعدد روی دماغه خودرو
در کنار سپر و ورودیهای بزرگ هوا ظاهری خاص را برای S5 به ارمغان آورده
اند اما در عین حال طراحی نمای جلو این خودرو آنچنان متمایز نیست که در
نگاه نخست بتوان از روبرو آن را شناخت اما نکته بارز این طراحی آن است که
کاستی های یک محصول چینی را به خود نمی بیند.در نمای جانبی تلاش برای نزدیک
کردن این شاسی بلند به حالتی مشابه کوپه محسوس است به گونه ای که این تلاش
در فرم شیشه های عقب و کوچک تر شدن ان ها بی تاثیر نبوده است . در نمای
عقب نیز فرم چراغ ها و دو محفظه بزرگ خروجی اگزوز با قاب های کرومی از اصلی
ترین المان های تمایز S5 با دیگر شاسی بلند های 4 سیلندر موجود در بازار
است .
چه ابعادی دارد ؟
برای لمس ابعاد بدنه و کابین S5 بهتر است بدانید که این خودرو در مقایسه با
دو رقیب کره ای یعنی اسپورتیج و توسان ، طول و عرض کاملا مشابهی دارد و در
ارتفاع حدود 2 سانتیمتر از آن ها بلند تر است که این موضوع زمانی که این
سه خودرو در کنار هم قرار بگیرند کاملا محسوس است . فاصثله بین دو محور نیز
در هر سه خودرو 2.6 متر را نشان می دهد که از فضای مشابه سرنشینان در S5 و
اسپورتیج و توسان خبر می دهد . در حالی که همه اعداد و ارقام برای این سه
خودرو یکسان پیش می رود S5 سعی می کند ظاهرش را بیش تر به شاسی بلند ها
نزدیک کند و به همین جهت ارتفاع آن از سطح زمین به 210 میلیمتر می رسد که
در مقایسه با ارتفاع 174 میلیمتری اسپورتیج ابهت بیش تری به ظاهر این خودرو
می بخشد.
شگفتانه ای در دل S5 :
شاید پیش خودتان بگویید S5 نیز مانند دیگر شاسی بلند های چینی موتروی
معمولی دارد که تنها ظاهر و نام یک شاسی بلند را یدک می کشد اما در حقیقت
اگر بدون آگاهی از موتور ، گیربکس و مشخصات فنی پشت فرمان S5 بنشینید و
کوچک ترنی اشاره ای به پدال گاز کنید مطمئنا شگفت زده خواهید شد چرا که در
این شاسی بلند جدید شما با یک پیشرانه 2 لیتری توربو روبرو هستید . قلب
تپنده S5 با کد HFC4GA3 توسط کمپانی JAC بر پایه یک پیشرانه 134 اسب بخاری 2
لیتری طراحی شده و با اضافه شدن توربو به این مجموعه حداکثر قدرت این شاسی
بلند به 174 اسب بخار رسیده است . قدرتی که در شاسی بلند های کره ای با
پیشرانه 2.4 لیتری کسب خواهید کرد و البته با قیمتی حدود دو برابر S5 !
حداکثر گشتاور S5 نیز از دور موتور 2000 تا 4000 روی عدد 235 نیوتون متر
ثابت است. انتقال قدرت در S5 به محور جلو صورت می گیرد و این وظیفه بر عهده
گیربکسی است که به عنوان دیگر شگفتی فنی S5 شناخته می شود ؛ گیربکس 6
سرعته دستی . در مقایسه با گیربکس های 5 دنده معمول ، دنده ششم در این
گیربکس موجب می شود تا در سرعت های بالا امکان کاهش مصرف سوخت با ضریب سبک
تر گیربکس فراهم شود و رانندگی در سرعت بالا روی دور موتور پایین تر صورت
گیرد به گونه ای که در این شرایط مصرف ترکیبی این کراس اوور توربو حدود 7.7
لیتر اعلام شده است .
تکنولوژیباران !
هر تصوری که از آپشن های یک شاسی بلند زیر 100 میلیون تومان دارید را کنار
بگذارید چرا که S5 در نگاه نخست تمام آن ها را تغییر می دهد . این خودرو
برای اولین بار در بین خودرو های چینی با سامانه کنترل الکترونیکی پایداری
ESC به بازار کشورمان عرضه خواهد شد . علاوه بر آن سیستم ترمز ABS،EBDو
EBAبه صورت استاندارد روی 4 ترمز دیسکی S5 انجام وظیفه می کنند و برای بالا
رفتن و پایین آمدن از شیب های تند سیستم های HAS(کمک شروع حرکت در
سربالایی) و HDC ( کنترل حرکت در سراشیبی ) به کمکتان می آیند . کنترل
لحظه به لحظه فشار باد تایر ها نیز بر عهده سامانه TPMS است تا به صورت
الکترونیکی در صورت نیاز مشکل فشار باد تایر را به شما اطلاع دهد . تمام
این تکنولوژی های ایمنی مواردی هستند که به سختی در خودرو های بالای 150
میلیون تومان یافت می شوند چه برسد به بازار زیر 100 میلیونی ها !
مجموعه آپشن های کاربردی :
همانند تکنولوژی های متعدد وقتی در کابین S5 قدم بگذارید با مجموعه ای کامل
و کاربردی از آپشن ها مواجه خواهید شد به گونه ای که چه برای سفر های درون
شهری و چه سفر های طولانی کمبودی را احساس نخواهید کرد . طراحی کابین با سه
رنگ مشکی ، نقره ای و قهوه ای به هیجان انگیز و دلنواز است و ریسک JAC در
این طراحی کاملا به چشم می خورد . روی داشبورد خطوط منظم و اصلی قرار گرفته
اند و فرم ها چشم نواز هستند . برای یک رانندگی بلند مدت و جلوگیری از
خستگی نمایشگر اطلاعات پشت فرمان از نوع سوپر ویژن با روشنایی شب و روز است
و در کامپیوتر سفری این نمایشگر اطلاعات کاملی مربوط به مصرف سوخت متوسط ،
زمان حدود خروج از پمپ بنزین و ... نشان داده می شود . نمایشگر های درجه
آمپر و میزان سوخت موجود در باک 55 لیتری آن نیز به صورت دیجیتالی به نمایش
در می آیند . در بخش میانی نمایشگری با ابعاد بزرگ قرار گرفته است که به
صورت لمسی کنترل می شود و پایین تر از آن و در مقابل دسته دنده امکان
استفاده از پورت های USB و AUX فراهم می آید . تنظیم برقی آینه های مجهز به
گرم کن از طریق کلید های سمت چپ فرمان امکان پذیر است و علاوه بر آن
راننده می تواند سیستم بلوتوث را برای مکالمه تلفنی از روی فرمان کنترل
کند. صندلی راننده تنظیمات کاملی برای تسلط روی خودرو و جاده را به صورت
دستی فرهم می کند که از مه مترنی ان ها می توان به تنظیم کاربردی ارتفاع
اشاره کرد . سیستم تهویه مطبوع با مکانیزمی دیجیتال به صورت دستی تنظیم می
شود و دریچه های بزرگ آن به خوبی سطح کابین را تحت پوشش قرار می دهند .
روکش صندلی ها ، دسته بنده و فرمان از جنس چرم است و علاوه بر بهره گیری از
مه شکنهای جلو و عقب ، سامانه روشن و خاموش شدن اتوماتیک چراغ ها بر اساس
نور محیط نیز در زمره اپشن های S5 به چشم می خورد . تایر های 225/60
R17زیر این خودرو با رینگ های 17 اینچی آلومینیومی نیز ظاهری جذاب به کراس
اوور جدید JAC در ایران داده اند .
پشت فرمان S5 :
همانطور که در بخش فنی ذکر شد اگر با توانایی های فنی S5 آشنا نباشید در
نخستین لمس پدال گاز S5 شگفت زده می شوید و این موضوع در طول آزمایش و در
تجربه افراد محتلف در رانندگی کوتاه مدت با این محصول کاملا محسوس بود .
حرکت را با فشردن پدال کلاچ و چرخاندن سوییچ آغاز کردیم تا قلب 4 سیلندر
مجهز به توربوشارژر S5 از خواب بیدار شود . نمایشگر اطلاعات پشت فرمان کم
کم روشن شد و به رنگ آبی در آمد به سبک سوپر اسپرت های روز جهان عقربه های
دور و موتور سرعت یک بار تا انتها رفتند و به نقطه شروع بازگشتند . با
قرار دادن USB در ورودی مخصوص زیر بخش میانی کنسول از طریق کنترل لمسی
نمایشگر به بررسی 4 بلند گو سراسر اتاق S5 پرداختیم و با قرار دادن گیربکس
در دنده 1 حرکت را آغاز کردیم ؛ شروع اولیه با فشردن پدال گاز تا انتها ،
طوفانی و دور از انتظار بود . هرزگردی به حدی طولانی بود که برتری موتور به
وزن 1.5 تنی S5 کامل به چشم می آمد . با آغاز حرکت تصمیم گرفتیم هر دنده
را تا بالاترین حد دور موتور بررسی کنیم اما زمانی که در دنده 1 دور موتور
به 5500 رسید با کات آف ناگهانی مواجه شدیم که معمولا برای جلوگیری از فشار
بیش تر روی موتور و افزایش مصرف سوخت در نظر گرفته می شود . توربو معمولا
از دور 3000 تا 3500 وارد مدار می شد و ضربه ناگهانی ورودش به مدار کاملا
محسوس بود . با توجه به فشار پایین و کوچک بودن بازه عملکرد توربو صدای
خاصی از این سیستم به گوش نمی رسید اما صدای نفس آرامی در طول رانندگی با
دور بالا به گوش می رسید . پایداری S5 با توجه به سیستم تعلیق مستقل مک
فرسون در جلو و چند اتصالی مستقل Eشکل در عقب با همراهی سیستم فرمان نرم و
دقیق فراتر از حد انتظار ظاهر شد و در مانور های خیابانی و شتاب جانبی G
فرارتر از 0.5 به راحتی قابل کنترل بود . این سیستم تعلیق در گذر از موانع
متعدد خیابان نیز آرامش اتاق و سرنشینان را حفظ می کرد . در بررسی که روی
شتاب خودرو انجام شد در نهایت به عدد 10.5 ثانیه دست پیدا کردیم که در
مقایسه با شاسی بلند های چینی موجود در بازار حدود 3 الی 4 ثانیه عدد بهتری
را نشان می دهد .
اقایون محترم شما مثل اینکه با چین مشکل دارین اون برجهایی رو که چینیا ساختن دیدید واقعا تاسف به افکارتون.
امکانات خوبی داره البته در این رنج قیمت (:
و برای افرادی که بودجه پولیشون 70 تا 80 میلیونه گزینه ی مناسبیه...
و با 80 میلیون میتونید کیا سراتو سایپا رو بخرید(:
و به پای اس5 نمی رسه...
من امروز جك s5 خريدم خيلي خوشم اومد نسبت به قيمتش خيلي عاليه
اونجوری که من شنیدم این ماشین با این قیمت عالیه والا این ماشینای ایرانی که ما سوار میشیم 90 درصدش جنس دست 3 یا 4 چین
حداقل این ماشینای چینی درجه یک هستن
ماشین جک کیفیتش عالیه
عالی عالی
میدونید چند صد درصد سود روش کشیدن.من که شنیدم
سی ملیون خریدن از چینیا میدن به ما هشتاد م.
500هزارکارکرد
ببخشیدمصرف سوخت این ماشین های جک s5 چقدر؟؟؟