May 2024 19 / يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۳۶۲۵۹
۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۰
0
حالا سهامداران خرد و افراد حقیقی نیز محصولاتی مانند میلگرد و تیرآهن را بدون واسطه از بورس کالا تهیه کنند تا علاوه بر کاهش هزینه برای مصرف‌کننده، زمینه افزایش تقاضا در صنعت فولاد هم در بخش محصولات اولیه و هم در محصول نهایی فراهم آید.
پول‌نیوز، مزدک زادیان - از این هفته قرا شد امکان عرضه خرد محصولات فولادی در بورس کالای ایران به اشخاص حقیقی و حقوقی فراهم و قیمت پایه عرضه محصولات فولادی در بورس کالا براساس میانگین قیمت معاملات در آخرین روز عرضه قبلی تعیین شود، اما عرضه با قیمت اعلامی عرضه‌کننده در مرحله مظنه‌یابی (زرد)، متناسب با قیمت تقاضای ثبت شده انجام گیرد.

حالا سهامداران خرد و افراد حقیقی نیز محصولاتی مانند میلگرد و تیرآهن را بدون واسطه از بورس کالا تهیه کنند که این امکان علاوه بر کاهش هزینه برای مصرف‌کننده، زمینه افزایش تقاضا در صنعت فولاد را هم در بخش بالادستی (تولیدکننده محصولات اولیه) و هم در صنایع پایین‌دستی (محصول نهایی) فراهم می‌آورد.

با اجرایی شدن این مصوبه می‌توان امیدوار بود که سرمایه‌گذاران خرد نیز می‌توانند از این شفافیت قیمت، برای خریدهای خود استفاده کنند و سود مناسبی را به دست آورند و دیگر مجبور نیستند کالای مورد نیازشان را از طریق اشخاص حقوقی یا حتی واردات با هزینه بالا تأمین کنند. علاوه بر ایجاد این مزایا برای خریداران خرد حقیقی، برای کارخانه‌های فولاد نیز این فرصت فراهم می شود که کالای بیشتری را تولید و به دست مصرف‌کننده برسانند.

البته برخی از محصولات شرکت‌های فولادی مانند شمش و تختال که در کارخانه‌های نوردی به محصول نهایی تبدیل می‌شود، به شکل مستقیم قابل استفاده برای مصرف‌کننده حقیقی نیست و این امکان در نگاه اول برای کارخانه‌هایی که محصول نهایی مانند میلگرد و تیرآهن تولید می‌کنند کاربرد دارد اما نکته اصلی این است که وقتی فروش محصولات این دسته از کارخانه‌ها افزایش پیدا کند، کارخانه‌های تولیدکننده محصول اولیه نه‌تنها از افزایش فروش آن‌ها بی‌نصیب نمی‌مانند بلکه تولید در صنایع بالادستی نیز افزایش پیدا می‌کند.

حل مشکلات کارخانه‌های نوردی یکی از گام‌های مثبت برای رشد صنعت فولاد و از آن مهم‌تر اقتصادی کشور است که با این امکان جدید، زمینه افزایش فروش محصولات آن‌ها را فراهم می‌شود، اما قطع به یقین گام‌های دیگری برای رونق این صنعت باید برداشته شود تا این فرآیند کامل شود.

در همین راستا، واردات کالاهای مشابه تولید داخل که امکان تولید آن در کشور وجود دارد مانند ورق 2 و مفتول 6.5 با ارز مبادلاتی و بدون تعرفه واردات مشکل باقی‌مانده این بخش از صنعت فولاد است.

همچنین در شرایط فعلی فضای کسب‌وکار فولاد نیاز به توجه ویژه مسئولان دارد، چون هم با رکود داخلی مواجه هستیم و هم رکود جهانی بر این صنعت و بسیاری از صنایع دیگر سایه انداخته است. بنابراین باید متولیان امر با اتخاذ تصمیمات مهم درخصوص تعرفه‌ها و اختصاص ندادن ارز مبادله‌ای به محصولات وارداتی، به افزایش توان تولید و در نتیجه رقابتی ماندن صنعت فولاد کمک کنند.

هر تمهیدی که به کارخانه‌های نوردی در راستای افزایش فروش محصولات و تأمین نقدینگی مورد نیازشان منتهی شود، باعث افزایش تولید کارخانه‌های فولادی و محصولات نیمه‌نهایی مانند شمش و تختال می‌شود و به صنعت ساختمان نیز برای خروج از این رکود طولانی کمک می‌کند تا بخشی از متقاضیان بازار محصولات نهایی فولاد که تا پیش از این اجازه ورود به بورس و خرید مستقیم از آن را نداشتند، بتوانند بدون واسطه و با هزینه کمتری اقدام به خرید کنند.

تاکنون برای اشخاص حقیقی امکان خرید مسقیم در بورس فراهم نبود و آن‌ها از سایر بازارها و حتی از طریق بنادر و با محصولات وارداتی نیاز خود را تأمین می‌کردند، اما وقتی کانال توزیع محصولات کوتاه‌تر شود و هزینه توزیع هم کمتر شود و محصول ارزانتر به دست متقاضی برسد، شاهد رشد تقاضا و افزایش تولید محصولات شرکت‌های فولادی خواهیم بود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: