May 2024 06 / دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
با وجود انتقادات گسترده انجام می‌گیرد:
کد خبر: ۱۳۶۳۸۳
۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۵
0
پیگیری ها نشان می دهد که واگذاری شرکت پخش فرآورده های نفتی ایران در اولویت قرار ندارد، اما شرکت های پالایشی و پتروشیمی کماکان در فهرست واگذاری های سال 93 و سال آینده قرار دارند و قرار است موج جدید واگذاری ها از سال آینده آغاز شود.
پول‌نیوز - با وجود انتقادات گسترده نسبت به واگذاری های شرکت های نفتی و خصوصی سازی غیرکارشناسی در سال های گذشته، قرار است موج جدید واگذاری ها از سال آینده با واگذاری شرکت های پالایشی و پتروشیمی آغاز شود.

به گزارش گروه بورس پول‌نیوز، اجرای درست خصوصی سازی و تقویت بخش خصوصی واقعی در کشور می تواند روند توسعه کشور را شتاب بخشیده و به رهانیدن کشور از اقتصاد دولتی کمک کند، اما انحراف در مسیر خصوصی سازی، نه تنها دستاوردی نداشته بلکه سبب می شود که صنایع واگذار شده را با مشکلات و معضلات عمده ای مواجه سازد.

همزمان با روند گسترده خصوصی سازی در صنعت نفت، انتقادات گسترده ای نیز نسبت به آن مطرح شده است به طوری که برخی کارشناسان معتقد هستند که خصوصی سازی در صنعت نفت به طور مطلوب اجرا نشده و حتی در برخی موارد به ضرر صنعت نفت کشورمان منجر شده است.

بررسی ها نشان می دهد که واحدهای تولیدی و خدماتی صنعت نفت از شرکت های تخصصی خود گرفته شده و به اسم خصوصی سازی به سازمان های غیر مرتبط مانند شستا، سازمان های بازنشستگی، نیروهای مسلح، نهادهای نظامی وشبه دولتی واگذار شده اند.

وزارت نفت از آغاز روند خصوصی سازی از سال ١٣٨٠ تا پایان سال ١٣٩٢، در مجموع ٤٤ درصد از کل واگذاری های انجام شده را به خود اختصاص داده است.

آمارها نشان می دهد که شرکت ملی صنایع پتروشیمی 25.5 درصد ارزش کل واگذاری ها را به خود اختصاص داده است و رتبه بعدی در اختیار شرکتهای ایمیدرو با ٢١.٢ درصد و توانیر با ١٤ درصد است.

واگذاری شرکت های پتروشیمی به بخش خصوصی از مهم ترین مصادیق سیاست ناموفق خصوصی سازی در صنعت نفت شناخته می شود به طوری که با این واگذاری ها، زنجیره خوراک و تولید در صنعت پتروشیمی دچار گسست شد.

با خصوصی سازی واحدهای پتروشیمی، نه تنها تولید در پتروشیمی دچار مشکلات شد، بلکه به جایگاه صنعت پتروشیمی کشورمان در عرصه بین المللی نیز خدشه ای غیرقابل جبران وارد شد.

عباس شعری مقدم معاون وزیر نفت با انتقاد از نحوه خصوصی سازی های انجام شده در صنعت پتروشیمی، می گوید: خصوصی سازی نامطلوب، همان بلایی را بر سر صنعت پتروشیمی آورد که شاه با انجام اصلاحات ارضی خود بر سر کشاورزی مملکت آورد.

مخالفت زنگنه با خصوصی سازی غیرکارشناسی

بیژن نامدار زنگنه، پس از استقرار در وزارت نفت، دستور بازنگری در سیاست واگذاری را صادر و رایزنی هایی را برای توقف واگذاری دو شرکت بزرگ شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران و شرکت پشتیبانی ساخت و تهیه کالای نفت انجام داد.

علاوه بر دو شرکت های فوق، قرار است شرکت های دیگری نیز از فهرست واگذاری خارج شوند.

به عقیده وزارت نفت، برخی از شرکت هایی که در فهرست واگذاری قرار دارند، جزو شرکت های حاکمیتی به شمار رفته و خصوصی کردن آنها مشکلاتی را در حوزه خدمات رسانی ایجاد خواهد کرد.

البته روند خصوصی سازی در صنعت نفت به طور کامل متوقف نشده و هنوز فهرست طولانی از شرکت های در معرض واگذاری قرار دارد که وزارت نفت، صرفا مخالفت خود را با تعداد معدودی از آنها اعلام کرده است.

هممزمان با ادامه خصوصی سازی در صنعت نفت، وزارتخانه های نفت و اقتصاد به دنبال آن هستند تا برخی شرکت ها که جنبه حاکمیتی دارند و باید در مجموعه دولت باقی بمانند بتوانند از فهرست واگذاری ها خارج سازند.

شرکت پالایشی و پتروشیمی در صف واگذاری

پیگیری ها نشان می دهد که واگذاری شرکت پخش فرآورده های نفتی ایران در اولویت قرار ندارد، اما شرکت های پالایشی و پتروشیمی کماکان در فهرست واگذاری های سال 93 و سال آینده قرار دارند.

زیر مجموعه های شرکت پخش فرآورده های نفتی مانند جایگاه های سوخت کماکان درمسیر خصوصی سازی در حال واگذاری بوده و ماه گذشته نیز چند جایگاه دولتی به بخش خصوصی واگذار شده است.

همچنین بر اساس توافق های انجام شده، ٢٠ درصد باقی مانده سهام هلدینگ خلیج فارس از فهرست واگذاری ها خارج شده و واگذاری آن، تنها با مصوبه هیئت وزیران امکان پذیر خواهد بود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: