کد خبر: ۱۳۸۲۸۸
۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۱
0
فضای اتاق بازرگانی با مجلس تفاوت دارد؛ چرا که در این جایگاه دغدغه مسائل و مشکلات دیگر حوزه‌ها همچون مسایل، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی وجود ندارد و همه اعضای آن فعالان اقتصادی و به دنبال طرح و پیاده‌سازی دیدگاه‌های خود هستند.
دکتر علی سنگینیان - در این دوره از انتخابات، مشارکت فعالان بازار سرمایه برای عضویت در اتاق پر رنگ شده که می توان دو عامل را برای این اقبال مطرح کرد.

نخست اینکه بخش خصوصی احساس کرده دولت یازدهم به دلیل کاهش درآمدهای ارزی به این بخش توجه بیشتری نشان داده و علاقمند به تحرک بیشتر بخش خصوصی است. بنابراین، فعالان بخش خصوصی در پاسخ به تمایل دولت، مشارکت بیشتری از خود نشان داده‌اند.

در وهله دوم نیز باید اشاره کرد که اتاق بازرگانی برای حمایت از فضای کسب و کار ظرفیت های خوبی دارد و طبق قوانین موجود می توان از این موقعیت برای توسعه کسب و کار به ویژه در حوزه شرکت های فعال در بازار سرمایه بهره برد. اما به دلیل فضای سنتی حاکم، و خط کشی‌های موجود، تاکنون از این ظرفیت ها استفاده نشده است.

به دلیل فرهنگ حاکم بر کسب و کار از گذشته، بخش خصوصی به دلیل سرمایه مورد نیاز کمتر و ریسک پایین‌تر بیشتر علاقمند به فعالیت در حوزه بازرگانی بوده است و دوم اینکه صنعتی شدن در کشور و به‌ویژه در بخش خصوصی سابقه طولانی ندارد. از این‌رو این اتاق در شروع به عنوان اتاق بازرگانی شناخته می‌شده و بخش‌های صنعت، معدن و کشاورزی، بعدا به اتاق اضافه شده‌اند.

بنابراین بیشتر تمرکز اتاق بر حوزه بازرگانی بوده است تا صنعت. البته باید ذکر کنم حوزه بازرگانی کشور اگرچه شرایط بهتری از صنعت و معدن دارد اما مشکلات این بخش هم اندک نیستند. علاوه بر این به مرور زمان این ایده در اتاق بازرگانی شکل گرفته که اعضای اتاق فقط خود را نماینده بخش خصوصی فعال در کسب و کارهای کوچک می دانند؛ حال آنکه اتاق نماینده بخش خصوصی است و سایز و اندازه و نوع فعالیت واحدها و بنگاه های اقتصادی در آن تعیین کننده نیست.

بنابراین انتظار می‌رود اتاق از شرکت های فعال در بازار سرمایه که عمدتا شرکت‌های بزرگ کشور و تولید کننده حدود 80 درصد از محصولات و خدمات کشور هستند نیز حمایت و پشتیبانی کند.

همچنین باید به این نکته مهم توجه داشت که اگر اتاق خود را نماینده تنها 15 درصد از اقتصاد کشور بداند، حاکمیت نیز به همان اندازه در حمایت و توسعه آن تمرکز می کند و اگر این نسبت مثلا به 50 درصد افزایش یابد، در ایجاد قدرت رقابتی و تقویت جایگاه اتاق بازرگانی در اقتصاد کشور نیز اثر گذار خواهد بود؛ از این رو لازم است با حضور نمایندگانی از بازار سرمایه و هلدینگ‌های بزرگ در اتاق نگرش اعضای آن اصلاح شود تا شرکت های بزرگتر نیز از فرصت استفاده از ظرفیت‌های اتاق را برای تعامل نزدیک‌تر با حاکمیت برخوردار شوند.

بر اساس قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار، دولت مكلف است در مراحل بررسي موضوعات مربوط به محيط كسب و كار براي اصلاح و تدوين مقررات و آيين‌نامه‌ها، نظر كتبي اتاق را دریافت کند. در حالی که در دو سه سال گذشته مصوباتی در دولت و مجلس به ضرر شرکت‌های پالایشی، پتروشیمی و معدنی تصویب شده است. اما متاسفانه شاهد هیچ صدایی از اتاق بازرگانی برای مقابله با این تصمیمات نبودیم. از طرف دیگر کمیسیون‌های مرتبط در اتاق هم ارتباط چندانی با فعالان بازار سرمایه ندارند و از نظرات آن‌ها ناآگاه هستند. حضور فعالان بازار مالی در اتاق باعث تقویت ارتباط اتاق با این بخش از اقتصاد و همچنین استفاده موثر از ظرفیت‌های اتاق خواهد شد.

فضای اتاق بازرگانی با مجلس تفاوت دارد؛ چرا که در این جایگاه دغدغه مسائل و مشکلات دیگر حوزه ها همچون مسایل، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی وجود ندارد و همه اعضای آن فعالان اقتصادی هستند که به دنبال طرح و پیاده سازی دیدگاه های مرتبط خود با این حوزه هستند . پس اتفاق نظر بیشتری میان اعضای آن وجود دارد و تفاوت ها تنها در برنامه‌ها و دیدگاه‌های آنهاست .

*کارشناس اقتصادی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: