May 2024 19 / يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۳۹۱۳۳
۲۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۹
0
وی ادامه داد: به این ترتیب سرمایه صندوق به 2.5 برابر افزایش می یابد که گشایش خوبی برای حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک و پیشرفته است و عزم دولت را برای حمایت از تولیدات دانش بنیان و خروج از رکود صنایع نشان می‌دهد.

پول‌نیوز-مدیر عامل صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک اظهار کرد: با تصویب بودجه سال آینده، 25 میلیون دلار در سال آینده به سرمایه این صندوق اضافه خواهد شد؛ به این ترتیب سرمایه صندوق به 2.5 برابر افزایش می یابد.

به گزارش  ایسنا ، علی وحدت امروز - یکشنبه - در نشستی با بیان این‌که براساس بودجه مصوب مجلس برای سال آینده قرار است 100 میلیون دلار از محل بازپرداخت تسهیلات صندوق توسعه ملی به چهار صندوق زیر مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت که ماموریت حمایتی دارند اختصاص داده شود، گفت: سهم صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک از این اعتبار 25 میلیون دلار است که با نرخ ارز رسمی بیش از 70 میلیارد تومان منابع جدید برای صندوق ایجاد و سرمایه آن را به بیش از 120 میلیارد تومان افزایش می یابد.

وی ادامه داد: به این ترتیب سرمایه صندوق به 2.5 برابر افزایش می یابد که گشایش خوبی برای حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک و پیشرفته است و عزم دولت را برای حمایت از تولیدات دانش بنیان و خروج از رکود صنایع نشان می‌دهد.

اعتبار موجود با نیاز صنایع الکترونیک فاصله زیادی دارد

وحدت با بیان این‌که هنوز اعتبار موجود با نیاز صنایع الکترونیک به صورت عام در کشور فاصله زیادی دارد، گفت:‌ برآورد ما از نیاز صنایع الکترونیک برای سرمایه‌گذاری و سرمایه در گردش بیش از 5000 میلیارد تومان است.

او یادآور شد:‌ سال 1382 سرمایه 50 میلیارد تومانی برای صندوق تصویب شده بود و با گذشت 11 سال پر تورم همراه با جهش نرخ ارز سرمایه ای معادل 600 میلیارد تومان نیاز است تا قدرت خرید آن زمان را بتوان حفظ کرد، ضمن این که صنایع الکترونیک و پیشرفته در کشور رشد و توسعه داشته و نیازمند سرمایه‌های جدیدی برای حمایت از آن‌ها هستیم.

رییس هیات مدیره صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک در عین حال اظهار کرد: افزایش سرمایه صندوق گشایش خوبی را برای حمایت از محصولات دانش بنیان و نوین در صنایع الکترونیکی ایجاد می کند تا علاوه بر پرداخت تسهیلات و صدورضمانت نامه یک بعد دیگر از فعالیت‌های صندوق که تاکنون مغفول مانده بود یعنی حمایت از سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر نیز احیا شود و برنامه دیگر ما علاوه بر افزایش سرمایه، تجهیز و هدایت دیگر منابع برای حمایت از صنایع مورد حمایت است.

پرداخت تسهیلات تا سقف 3 میلیارد تومان به طرح‌های دارای توجیه فنی و اقتصادی

وی با بیان این‌که تا سه میلیارد تومان به طرح های دارای توجیه فنی و اقتصادی تسهیلات می پردازیم، گفت: صنایع مشمول حمایت ما صنایعی هستند که فعالیت‌های آن‌ها در زمینه خرید، انتقال، جذب و توسعه فناوری‌های پیشرفته، مطالعات و تحقیقات اعم از کاربردی و توسعه، آموزش‌های تخصصی کوتاه مدت، برگزاری نمایشگاه‌های داخلی و خارجی، خدمات مهندسی و طراحی، طرح های تولیدی وخدمات صنعتی و انبوه، گسترش همکاری های فنی و اقتصادی بین المللی و ارتقای صادرات و همچنین جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی مورد حمایت صندوق است.

وحدت با بیان اینکه این صندوق وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده و دولتی است، بیان کرد: این صندوق با موضوع سرمایه‌گذاری ریسک پذیر، خدمات کارشناسی، صدور ضمانت نامه و حمایت مالی و اعتباری از تحقیقات و توسعه بخش خصوصی و تعاونی به صورت اعطای تسهیلات فعالیت دارد.

وی با بیان این‌که قانون تاسیس این صندوق در اسفند 1375 به تصویب مجلس رسیده و اساسنامه آن در اسفند 1376 به تایید هیات وزیران رسیده و ابلاغ شد، گفت: سرمایه اسمی صندوق در سال 1382 برابر با 500 میلیارد ریال تعیین شد که تاکنون و با گذشت 11 سال از آن تاریخ تنها در حدود 90 درصد آن تامین شده است و طی این سال ها بیش از 2300 درخواست تسهیلات با مبلغ درخواست بیش از 13 میلیارد ریال بررسی شده که منجر به عقد 960 فقره قرارداد حمایتی به ارزش تقریبی 2000 میلیارد ریال شده که تاکنون در حدود 790 فقره از قراردادها تصویب شده است.

میزان معوقات صندوق حدود 90 میلیارد ریال

وی ادامه داد: گردش مالی کلان صندوق پرداخت قریب به 1710 میلیارد ریال و بازپرداخت 1670 میلیارد ریال بود که در این بین میزان معوقات حدود 90 میلیارد ریال بود که با درصدی در حدود پنج درصد نسبت به وضعیت نهادهای مالی در کشور قابل دفاع است.

مدیر عامل صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک با بیان این‌که مشکل اصلی صندوق طی سالیان گذشته سرمایه اندک آن در مقایسه با نیاز مالی صنایع الکترونیک بود، گفت:‌ بررسی اولیه این صندوق نشان می دهد که سرمایه اسمی آن در مقایسه با نیاز به نقدینگی سالانه صنعت الکترونیک کشور حدود یک درصد است.

آیین نامه‌ سرمایه‌گذاری ریسک پذیر در دستور کار است

وی در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه درسال جاری بیش از 30 میلیارد تومان تسهیلات دادیم و حدود 25 میلیون دلار افزایش سرمایه در قانون بودجه سال آینده برای صندوق در نظر گرفته شده گفت: در تلاشیم آیین نامه‌ های جدیدی مثل آیین نامه سرمایه‌گذاری ریسک پذیر را در سال آینده به تصویب دولت برسانیم و در دولت جدید تاکید بر این است که از این گونه صندوق ها حمایت شود.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که در اولویت‌های حمایتی که هر ساله وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه صنایع مرتبط با الکترونیک اعلام می کند بحث گوشی همراه وجود ندارد، گفت: باید در بخشی وارد شویم که مزیتی برای ما داشته باشد و بتوانیم رقابت کنیم و بهره وری نیز برای ما داشته باشد بنابراین تشخیص حوزه های اولویت دار بسیار مهم است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: