کد خبر: ۱۳۹۸۲۰
۱۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۰
0
متابولیسم یا سرعت سوخت و ساز بدن نقشی کلیدی در کمک به کاهش وزن و تناسب اندام دارد. اما نگران نباشید چون افزایش متابولیسم بدن به معنی انجام تمرین های سنگین و رژیم های طاقت فرسا نیست. فراموش نکنید هر چیزی قانونی دارد از میزان خواب گرفته تا غذایی که انتخاب می کنید.
پول‌نیوز، حسین نظری مهر- متابولیسم یا سرعت سوخت و ساز بدن نقشی کلیدی در کمک به کاهش وزن و تناسب اندام دارد. اما نگران نباشید چون افزایش متابولیسم بدن به معنی انجام تمرین های سنگین و رژیم های طاقت فرسا نیست. فراموش نکنید هر چیزی قانونی دارد از میزان خواب گرفته تا غذایی که انتخاب می کنید.

در ادامه 12 راه ساده برای تنظیم متابولیسم بدن را معرفی می کنیم:


12 راه برای افزایش متابولیسم بدن


1. متعهد به انجام مستمر ورزش شوید:

اگر در برنامه روزانه تان ورزش قرار ندارد، یک تقویت کننده بسیار مهم متابولیسم را از دست داده اید. برای ورزش، اجباری به رفتن باشگاه یا دویدن در پارک نیست اما مطمئن شوید که هر طور شده تحرک لازم را داشته باشید. متابولیسم سالم نیازمند ورزش مستمر و برنامه ریزی شده است. در ادمه چند راه برای تحرک مستمر پیشنهاد می شود:

- با استفاده از گام شمار روزانه 10000 قدم پیاده روی کنید
- آسانسور را فراموش و از پله ها استفاده کنید
- هنگامی که احساس خستگی کردید آب بنوشید
- هر 1ساعت حرکات کششی انجام دهید حتی اگر پشت میز کار نشسته اید


12 راه برای افزایش متابولیسم بدن


2. صبحانه بخورید:

روزتان را با خوردن یک صبحانه مناسب شروع کنید. تحقیقات نشان داده است که اکثر افرادی که 30 پوند (6/ 13 کیلوگرم)  وزن کم کرده اند و تا 5 سال یا بیشتر بدون تغییر بوده اند، هر روز صبحانه می خوردند.

صبحانه حاوی کربوهیدرات و پروتئین بدون چربی به 3 طریق موجب افزایش سوخت و ساز بدن می شود:

      1) بدن شما در طی هضم و جذب غذا کالری می سوزاند
      2) با خوردن صبحانه سطح انرژی بدن بالا می رود که به افزایش کالری سوخته در طول روز کمک می کند
      3) صبحانه باعث ایجاد انرژی بدن در طول روز می شود و بدن را از به کار انداختن ماهیچه های کالری سوز بی نیاز می کند

از غذاهای سرشار از پروتئین مانند تخم مرغ و آجیل در برنامه صبحانه تان استفاده کنید که از پر خوری در طول روز جلوگیری می کند. همچنین از خوردن حبوبات شکری و شیرینی های پرقند اجتناب کنید چرا که موجب گرسنگی می شود.


12 راه برای افزایش متابولیسم بدن

3. خواب کافی داشته باشید:

کم خوابی هورمون های تحریک کننده اشتها را افزایش می دهد و باعث تنبلی متابولیسم بدن می شود. از همین رو انرژی بدن تحلیل می رود و موجب کم تحرکی خواهد شد. توصیه می شود 7 الی 8 ساعت خواب داشته باشید.

12 راه برای افزایش متابولیسم بدن

4. ورزش کنید:

ورزش باعث افزایش سوخت و ساز بدن، کاهش فشار خون، کلسترول و استرس می شود. هر چه بیشتر عضلانی شوید متابولیسم بالاتری خواهید داشت.

12 راه برای افزایش متابولیسم بدن

5. چای بنوشید:

خوردن چای علاوه بر افزایش متابولیسم بدن دارای خواص مفید برای قلب نیز است. خوردن چای سبز باعث افزایش ایمنی بدن، کاهش ریسک ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و افزایش سوخت و ساز بدن می شود.

یک مطالعه در دانشکده پزشکی دانشگاه بوستون نشان داده است که فلاونوئیدهای موجود در چای سیاه مانع از تشکیل پلاک در دیواره عروق می شود. مطالعه دیگری در یونان نشان داده نوشیدن چای سبز به طور قابل توجهی موجب انبساط  عروق در مدت 30 دقیقه می شود.


12 راه برای افزایش متابولیسم بدن

6. به غذاها ادویه اضافه کنید:

ادویه هایی مثل خردل تند، فلفل قرمز، چیلی متابولیسم بدن را تا ساعت ها پس از مصرف غذا بالا می برد و همچنین موجب تقویت خلق و خو می شود.

غذاهای تند گیرنده های درد در دهان را فعال می کند که موجب ترشح اندورفین یا هورمون ایجاد حس خشنودی در بدن می شود.

12 راه برای افزایش متابولیسم بدن

7. استرس را از زندگی حذف کنید:

استرس خطر بیماری های قلبی عروقی را زیاد و متابولیسم بدن را کاهش می دهد. تحت شرایط استرس بدن کالری موجود را ذخیره ومی کند و وزن را افزایش می دهد، حتی در صورتی که مصرف غذایتان را زیاد نکرده باشید.


12 راه برای افزایش متابولیسم بدن


8. به مقدار زیاد آب بنوشید:

نوشیدن 0/5 لیترآب، 30% متابولیسم بدن را افزایش می دهد. همچنین خوردن غذاهای مایع به دلیل پر شدن معده از آب به شما حس سیری می دهد و از پرخوری جلوگیری می کند.


12 راه برای افزایش متابولیسم بدن


9. غذا را با امگا3 مصرف کنید:

امگا3 علاوه بر سلامت قلب و متابولیسم، نقش به‌سزایی در سوزاندن چربی های بدن دارد. توصیه می شود ماهی های روغنی، گردو، سبزی های تیره و سویا در غذا استفاده کنید که به تعادل قند خون و متابولیسم بدن کمک می کند.

خواص امگا3 شامل موارد زیر نیز می شود:

- کاهش فشار خون
- کاهش تری گلیسیرید (نوعی چربی در بدن که افزایش آن مشکل آفرین خواهد بود)
- جلوگیری از مسدود شدن شریان های عروقی
- کاهش بی نظمی ضربان قلب
- کاهش احتمال سکته قلبی 20 تا 45%


12 راه برای افزایش متابولیسم بدن


10. از کربوهیدرات های مفید استفاده کنید:

به جای استفاده از آرد سفید، سیب زمینی سفید، شکر، برنج سفید و... که کربوهیدرات های مضرند، از کربوهیدرات های مفید مثل شکلات تلخ، غلات، حبوبات، سیب زمینی شیرین، برنج قهوه ای استفاده کنید.


12 راه برای افزایش متابولیسم بدن

11. لوبیا مصرف کنید:

لوبیاها سرشار از پروتئین و سیرکننده بسیار عالی هستند  که باعث می شود کمتر در طول روز احساس گرسنگی کنید. همچنین سرشار از ویتامین ب و کاهنده کلسترول است.


12 راه برای افزایش متابولیسم بدن


12. از چربی ها و روغن های سالم استفاده کنید:

چربی های اشباع نشده مانند روغن زیتون، آجیل، آوکادو را به سبد غذایی اضافه کنید. چربی های اشباع شده متابولیسم بدن را کاهش می دهد. این چربی ها در گوشت قرمز، کره، لبنیات، روغن های هیدروژنه و... وجود دارد.

توجه داشته باشید که متابولیسم هر فردی متفاوت کار می کند و راهکارهای اشاره شده باعث افزایش سطح متابولیسم در حدی معقول است اما اگر تصمیم به کاهش وزن دارید، توصیه ما به شما خوردن کمتر و تحرک بیشتر است.

منبع: better homes and gardens

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: