کد خبر: ۱۴۰۶۰۴
۲۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۳:۳۵
0
نرخ بليت هواپیما نسبت به نوروز با كاهش زيادي مواجه شده است كه برخي مسافران هم به‌دليل همين ويژگي‌ها اين زمان را براي سفر انتخاب مي‌كنند.
پول‌نیوز - بعد از اتمام سفرهاي نوروزي و فروكش كردن تقاضا براي مسافرت با ناوگان هوايي، ايرلاين‌ها و دفاتر خدمات مسافرتي روزهاي خلوتي را تجربه مي‌كنند. اما اين خلوتي تبعات ديگري هم براي آنها داشته كه مهم‌ترين آنها كاهش قابل‌توجه نرخ بليت هواپيماست.

به گزارش روزنامه تعادل، نوروز هميشه با پيك سفرها در بخش‌هاي مختلف حمل‌ونقل همراه است و تمام زيرمجموعه‌هاي حوزه حمل‌ونقل در تعطيلات عيد مشغول خدمات‌رساني به مسافران هستند و ميليون‌ها مسافر را جابه‌جا مي‌كنند اما مسافرت‌ها پس از پايان نوروز به‌شدت كاهش مي‌يابد و تعداد صندلي‌هاي خالي در حمل‌ونقل عمومي افزايش پيدا مي‌كند.

يكي از انواع حمل‌ونقل كه در نوروز با هجوم تقاضاها روبه‌رو مي‌شود، حمل‌ونقل هوايي است. درواقع به‌دليل كمبود ناوگان در اين صنعت و افزايش روزافزون تقاضا، در دوران پيك سفرها، نسبت عرضه و تقاضا فاصله زيادي پيدا مي‌كند. به‌همين دليل مشكلاتي براي مسافران به‌وجود مي‌آيد.

كمبود ظرفيت در ناوگان هوايي از موضوعاتي است كه در دو سال اخير به اوج خود رسيده زيرا اغلب هواپيماها به‌دليل نبود قطعه زمينگير شده‌اند، بنابراين شركت‌هاي هواپيمايي نمي‌توانند در زمان‌هاي پيك سفر پاسخگويي مناسبي را به تمامي مسافران داشته باشند. در اين ميان، برخي دفاتر فروش بليت و آژانس‌هاي مسافرتي در زمان‌هاي اوج تقاضا از اين فرصت استفاده كرده و بليت را گران به‌دست مسافران مي‌رسانند و از آنجايي كه انحصار فروش يك صندلي را دراختيار گرفته‌اند، مسافران هم در زمان‌هايي مجبور به پرداخت ارقامي بالاتر از نرخ واقعي بليت مي‌شوند.

اين موضوع به‌خصوص در سايت‌هاي فروش بليت بيشتر مشاهده مي‌شود؛ اين سايت‌ها كه با آژانس‌هاي فروش بليت ارتباط دارند، براي برخي روزهاي خاص كه پيك تقاضاست، قيمت‌ها را به‌طور سليقه‌يي تعيين مي‌كنند و از آنجا كه مجوز فروش بليت را از سازمان هواپيمايي دريافت نكرده‌اند، تحت‌نظارت هيچ سازماني هم نيستند.

پروازهايي كه از دست مي‌روند

يكي از مديران شركت‌هاي هواپيمايي مسافرتي در گفت‌وگو با «تعادل» درمورد كاهش شديد تقاضا در دوران‌ بعد از پيك سفر اظهار كرد: كاهش شديد تقاضا بستگي به مسير دارد كه پرواز خارجي يا داخلي است.

در پروازهاي داخلي بعد از ايام نوروز با افتي مواجه مي‌شويم كه البته غير از بازه‌هاي زماني چهارشنبه تا جمعه است. وي ادامه داد: اين افت تا نخستين تعطيلي كه 10 تا 13ارديبهشت است، ادامه دارد و در اين بازه زماني تقاضاي سفر بسيار بالا مي‌رود تا جايي كه چه از لحاظ قيمتي و چه از لحاظ حجم سفرها به دوران نوروز شبيه مي‌شود.

وي درباره نقش واسطه‌ها و اشخاصي كه بليت پروازها را به‌صورت اينترنتي مي‌فروشند، گفت: افرادي كه بليت‌ها را به‌صورت اينترنتي خريداري مي‌كنند، شكل فروش‌شان با آژانس‌هاي مسافرتي كاملا متفاوت است چراكه اين اشخاص از طريق اينترنت بليت‌ها را به فروش مي‌رسانند و در مراحل بعدي هيچ‌گونه مسووليتي را برعهده نمي‌گيرند.

به‌عنوان مثال بارها پيش آمده كه پروازي زودتر از ساعت مقرر حركت كرده و اين فروشندگان اينترنتي به مسافران اطلاع‌رساني نكرده‌اند و مسافران نيز زماني به فرودگاه رفته‌اند كه هواپيما برخاسته و پرواز از دست رفته است.

كاهش شديد تقاضا و صندلي‌هاي خالي

هرچند كه سازمان هواپيمايي كشوري سقف قيمت براي بليت هواپيما را پيش از نوروز تعيين كرد اما بازهم برخي آژانس‌ها كه حتي مجوز فروش بليت هواپيما را از سازمان هواپيمايي كشوري ندارند، با قيمت‌هاي بالاتر از سقف تعيين شده، بليت‌ها را فروختند.

اين روند با پايان تعطيلات سال نو تغيير مي‌كند، به‌طوري كه با كاهش شديد تقاضا در بخش هوايي صندلي‌هاي خالي افزايش پيدا مي‌كند. به‌همين دليل آژانس‌هاي فروش بليت مجبورند با قيمت‌هاي كمتري بليت‌ها را به فروش برسانند تا حداقل هواپيما با صندلي‌هاي خالي پرواز نكند كه اغلب هم با مشاركت با سايت‌هاي اينترنتي بليت‌ها را در فضاي مجازي هم عرضه مي‌كنند كه البته اين سايت‌ها ازسوي سازمان هواپيمايي كشوري مجوزي براي فروش بليت ندارد.

بنا بر گزارش مهر، آژانس‌هاي فروش بليت از قبل، صندلي‌هاي يك هواپيما را خريداري مي‌كنند و پس از آن بنا بر نياز بازار، بليت‌ها را به فروش مي‌رسانند كه در حال حاضر به‌دليل كمبود تقاضا نرخ بليت با كاهش مواجه شده، به‌طوري كه نرخ بليت تهران- كيش از حدود ۷۸هزار تومان شروع مي‌شود و حداكثر تا نرخ ۱۳۵هزار تومان به فروش مي‌رسد.

تداوم روند كاهشي تا تابستان

البته هرچه زمان خريد بليت به زمان سفر نزديك‌تر باشد يا زمان سفر با كمترين مسافر روبه‌رو باشد، بهاي كمتري دريافت مي‌شود اما در مجموع نرخ بليت نسبت به نوروز با كاهش زيادي مواجه شده است كه برخي مسافران هم به‌دليل همين ويژگي‌ها اين زمان را براي سفر انتخاب مي‌كنند.

براين اساس، كاهش بليت هواپيما مي‌تواند تا قبل از سفرهاي تابستاني پابرجا باشد زيرا با شروع سفرها در فصل تابستان و اوج تقاضا براي مسافرت، بازهم قيمت‌ها دستخوش تغييراتي مي‌شود كه مافياي چارتري آن را كنترل مي‌كند.

اين درحالي است كه رييس سازمان هواپيمايي كشوري درخصوص مشكلات پروازهاي چارتري در نشست نوروزانه وزارت راه با خبرنگاران اظهار كرده بود: چارتر اجتناب‌ناپذير است، زيرا در كشور مناطق خاصي داريم كه مردم ترجيح مي‌دهند با تور به آنجا سفر كنند كه براي تورها هم از قبل فروش چارتري انجام مي‌شود.

وي با بيان اينكه علت ناهماهنگي و بي‌نظمي، نبود ضوابط براي چارتر است، گفت: در طول سال‌هاي قبل نيز اعلام شده بود كه يا چارتر ممنوع است يا بايد مجوز بگيرند كه خوشبختانه آيين‌نامه جديد تاسيس شركت‌هاي هواپيمايي هم دو ماه پيش ابلاغ شد. در اين آيين‌نامه پيش‌بيني شده كه شركت‌‌هاي هواپيمايي 10 تا 15درصد پروازها را مي‌توانند چارتر كنند و اگر بيش از اين چارتر داشته باشند، ايرلاين چارتري به‌حساب مي‌آيند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: