کد خبر: ۱۴۱۹۲۸
۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۵
0
مشاور شورای عالی رقابت گفت: در صورت توافق نهایی هسته ای در تیرماه امسال، رشد اقتصادی ایران از نیمه دوم سال شدت می یابد.
پول‌نیوز- سید مصطفی صفاری روز چهارشنبه در نشست تخصصی « فرصت های سرمایه گذاری با رویکرد مذاکرات هسته ای » در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان افزود: با پیش بینی های صورت گرفته درباره مذاکرات هسته ای احتمال به توافق رسیدن در تیر امسال زیاد است اما تاثیرات آن از جمله برداشته شدن کامل تحریم ها ممکن است چند ماه طول بکشد.

وی ادامه داد: به همین دلیل از نیمه دوم امسال باید در انتظار شدت گرفتن رشد اقتصادی کشور و مثبت شدن شرایط و تاثیر آن روی فعالیت شرکت ها و تجارت باشیم.

مشاور شورای عالی رقابت با اشاره به اینکه تحریم های علیه ایران در سازمان ملل تصویب شده و برای همه کشورها الزام آور است گفت: به همین دلیل دولت یازدهم می خواهد تا این تحریم ها را از سازمان ملل بیرون آورد تا محدودیتی نداشته باشیم.

صفاری با اشاره به شاخص های مختلف جمعیتی و اقتصادی کشور افزود: هرم جمعیت کشور ما در حال پیر شدن است که یکی از عوامل کاهش قدرت در دنیای امروز بشمار می آید.

این استاد دانشگاه ادامه داد: همین مسائل باعث شده است که دولت آقای روحانی بدنبال توافق در مذاکرات هسته ای و رفع تحریم ها و محدودیت های موجود باشد.

وی بالاترین رشد اقتصادی ایران را در سال 82 با 8.8 درصد و بدترین رشد اقتصادی را در سال 91 با منفی 5.4 درصد اعلام کرد و اظهار کرد: رشد اقتصادی ایران برای امسال سه درصد پیش بینی شده است.

وی با تاکید بر اینکه نوسانات درآمدی کشور با فروش نفت مرتبط است افزود: با توجه به تحولات منطقه بویژه درباره عربستان ، ایران و عراق می توانند جانشین خوبی برای فروش نفت باشند و فروش روزانه خود را به هفت میلیون بشکه در روز برسانند.

صفاری 98 درصد تجارت ایران را با کشورهای همسایه و آسیایی اعلام کرد و گفت : ما از لحاظ اقتصادی بیشتر با آسیا مراوده می کنیم اما در صورت توافق هسته ای سهم بیشتری به اروپا و امریکا نیز خواهد رسید.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه ایران از نظر اقتصادی و جمعیت در رتبه 18 دنیا قرار دارد گفت: با احتساب این رتبه باید سایر شاخص های خود را نیز ارزیابی یا اصلاح کنیم.

* هفت عمل جراحی بزرگ در سیاست اقتصاد ایران

مشاور شورای عالی رقابت همچنین در این نشست تخصصی گفت: ایران اکنون در حال انجام هفت عمل جراحی بزرگ در سیاست های اقتصادی خود است که توافق هسته ای نیز روی آنها تاثیر زیادی می گذارد.

وی این سیاست ها را قانون هدفمندی یارانه ها و اصلاح نظام های مالیاتی، بانکی، گمرکی، توزیع و کار و ارزشگذاری پول ملی برشمرد و افزود: اکنون دولت با استفاده از دو بانک اطلاعاتی بزرگ در حال جمع آوری اطلاعات از همه خانوارهای ایرانی است.

به گفته وی بیشتر پولدارهای کشور باسواد نیستند بلکه میزان تحصیلات آنها در حد دوره راهنمایی و متوسطه است اما به خوبی توانسته اند بر روی شرایط اقتصادی کشور موج سواری کنند.

صفاری با بیان اینکه از 10 دهک شناسایی شده در کشور، شش دهک پایین تر از متوسط کشوری هستند افزود: یارانه هدفمند یعنی اینکه به این شش دهک تعلق یابد.

* بیشترین ریسک سرمایه گذاری در بازار سرمایه

این استاد دانشگاه، بیشترین ریسک سرمایه گذاری را در بازار سرمایه دانست و گفت: پس از آن، بازار مسکن و بعد طلا در رتبه های دوم و سوم ریسک سرمایه گذاری است.

صفاری نرخ متوسط تورم کشور را 18 درصد اعلام و اضافه کرد: سالی که تورم کشور به 40 درصد رسید بدلیل شوک ارزی بود به همین دلیل نرخ بهره سپرده های بانکی با هدف کنترل تورم در آن سال افزایش یافت.

وی با بیان چند توصیه برای سرمایه گذاری اظهار کرد: همه تخم مرغ ها را در یک سبد نگذارید به این معنی که همه سرمایه گذاری روی یک موضوع مانند مسکن نباشد.

وی اضافه کرد: از حرکت بازار مطمئن نباشید، نسبت به ریسک هر سرمایه گذاری مطمئن شوید، سرمایه گذاری خود را بیمه کنید و از تله فقر نجات یابید یعنی برای خودتان حتی به اجبار هم که شده سرمایه گذاری کنید.

صفاری نوع سرمایه گذاری ثروتمندترین افراد دنیا را پنج تا 10 درصد در بخش پول و شبه پول، 50 تا 60 درصد در مسکن و دارایی و 20 تا 40 درصد در سهام دانست و اظهار کرد: در اقتصاد امروز کسی برنده است که ریسک پذیر باشد.

وی چهار انتخاب برای سرمایه گذاری را پول نقد، اوراق مشارکت یا اوراق قرضه ، سهام و دارایی واقعی ( مانند زمین، ساختمان، طلا و ارز) عنوان کرد.

* رونق بازار مسکن از نیمه دوم امسال

این استاد دانشگاه همچنین با استناد به نمودارهای رکود و رونق مسکن در 30 سال گذشته در کشور به این نتیجه رسید که رکود بازار مسکن تا پایان تابستان امسال باقی است اما از نیمه دوم به رونق می رسد.

وی افزود: در سال آینده نیز شاهد رشد قیمت مسکن خواهیم بود.

وی با بیان اینکه ساخت و سازها در دو سال گذشته کاهش یافته است تصریح کرد: به طور معمول هر چهار سال یک بار در کشور شاهد رونق و رکود بازار مسکن بوده ایم.

صفاری بیشترین قیمت مسکن را در تهران و پس از آن در البرز، قم و اصفهان دانست و گفت: با نا امن شدن منطقه بویژه عراق و حملات داعش، تعداد زیادی از کردها به استان های مرزی آمدند و سرمایه خود را وارد کشور کردند به همین دلیل شاهد افزایش یک باره قیمت مسکن تا 38 درصد در استان کردستان بودیم.

وی دو عامل اساسی در بازار مسکن را تقاضا و عرضه خواند و افزود: اکنون حدود 40 درصد مردم کشور مستاجر هستند و تعداد آنها در حال افزایش است.

وی تصریح کرد: این در حالیست که ما بیش از یک میلیون خانه خالی در کشور داریم که بیشترین سهم آن مربوط به استان های تهران و اصفهان است.

مشاور شورای عالی رقابت با بیان اینکه مسکن حرف اول را در هزینه خانوارهای شهری می زند تاکید کرد: اگر دولت یازدهم بتواند این شاخص را اصلاح کند سایر موارد نیز درست خواهد شد.

نشست تخصصی فرصت های سرمایه گذاری با رویکرد مذاکرات هسته ای با محورهای شرایط فعلی و آتی اقتصاد ایران و فرصت های سرمایه گذاری پس از مذاکرات هسته ای در بازار با حضور دانشجویان و استادان دانشگاه برگزار شد.

تیم مذاکره کننده ایران از ششم فروردین امسال در لوزان سوییس با نمایندگان کشورهای 1+5 مذاکرات هسته ای خود را از سر گرفت و این مذاکرات تا بامداد روز 13 فروردین ماه جاری طول کشید و درپایان آن بیانیه ای قرائت شد که نشان دهنده تفاهم اولیه دو طرف در زمینه های مختلف است.

پس از انتشار بیانیه لوزان سوئیس، فرصت تعیین شده برای توافق نهایی هسته ای تیرماه امسال اعلام شده است.
منبع: ایرنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: