May 2024 05 / يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۴۳۱۸۲
۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۰
0
براساس یافته‌‌های مرکز آمار ایران در گروه میلگرد از مصالح ساختمانی میلگرد ساده با 17 درصد و در گروه آجر ماشینی سوراخ‌دار با حدود 27 درصد بیشترین افزایش قیمت را در نیمه دوم سال قبل داشته‌اند.
پول‌نیوز- بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، در این قسمت، کمترین و بیشترین درصد تغییرات قیمت مصالح ساختمانی مورد آمارگیری در سطح شهرستان تهران در نیمه دوم 1393، به تفکیک گروه‌های مختلف نسبت به نیمه قبل (نیمه اول 1393) و نیمه مشابه در سال قبل (نیمه دوم 1392) ارائه می‌شود.

گروه خاک، مصالح سنگی بتن و بنایی و سنگ‌های ریشه‌دار


براساس نتایج آمارگیری از قیمت مصالح ساختمانی در نیمه دوم 1393، در 3 گروه «خاک»، «مصالح سنگی بتن و بنایی» و «سنگ‌های ریشه‌دار»، به جز دو قلم، متوسط قیمت تمامی اقلام مورد آمارگیری، نسبت به دوره قبل افزایش داشته است. در بین اقلام این گروه‌ها، «سنگ قلوه» با 6.8 درصد دارای بیشترین افزایش متوسط قیمت بوده است. «خاک رس طبیعی»‌با 3.7 درصد دارای بیشترین کاهش قیمت بوده است.

در این سه گروه، متوسط قیمت تمام اقلام به جز دو قلم، نسبت به دوره مشابه سال قبل افزایش داشته است. در این میان، بیشترین افزایش متوسط قیمت مربوط به «ماسه طبیعی (ماسه کفی)» با 12.0 درصد و بیشترین کاهش متوسط قیمت مربوط به «خاک رس طبیعی» با 0.9 درصد بوده است.

گروه سنگ‌های تخت پلاک


مقایسه متوسط قیمت اقلام در گروه «سنگ‌های تخت پلاک» در نیمه دوم 1393 با نیمه قبل حاکی از کاهش متوسط قیمت تمامی اقلام به جز یک قلم می‌باشد. در بین اقلام این گروه، تنها قلم دارای افزایش قیمت «سنگ پلاک صیقلی تراور تن سفید - سفید - درجه یک» بوده که رشد آن معادل با 9.9 درصد بوده است. «سنگ پلاک صیقلی مرمریت کرم یا صورتی کرمان - درجه یک» با 9.6 درصد دارای بیشترین کاهش قیمت در این گروه بوده است.

در این گروه، مقایسه نتایج حاصل از آمارگیری نیمه دوم 1393 با دوره مشابه سال قبل، نشان‌دهنده افزایش متوسط قیمت تمامی اقلام است که بیشترین افزایش مربوط به «سنگ پلاک صیقلی تراورتن سفید - درجه یک» با 37.1 درصد بوده است و «سنگ پلاک صیقلی مرمریت کرم یا صورتی کرمان- درجه یک» با 0.5 درصد دارای کمترین افزایش قیمت در این گروه بوده است.

با مقایسه اقلام گروه «آجر و سفال» در این دوره نسبت به دوره قبل، مشاهده می‌شود متوسط قیمت تمامی اقلام به جز یک قلم، کاهش داشته است. در این میان، «آجر ماشینی سوراخدار سفید 5.5 سانتی» با 21.6 درصد تنها قلم دارای افزایش قیمت بوده است. «بلوک سفالی سقفی به ابعاد 20*25*40» با 7.3 درصد دارای بیشترین کاهش قیمت در این گروه بوده است.

در مقایسه نتایج حاصل از آمارگیری نیمه دوم 1393 با دوره مشابه سال قبل، هم شاهد افزایش و هم شاهد کاهش متوسط قیمت اقلام مورد بررسی در این گروه هستیم. «سفال کفشک فوندوله به ابعاد 4.5*13*25» با 3.9 درصد، دارای بیشترین کاهش قیمت و «آجر ماشینی سوراخدار سفید 5.5 سانتی» با 26.8 درصد دارای بیشترین افزایش متوسط قیمت بوده است.

گروه لوله و پروفیل‌های فولادی مورد مصرف در سازه

در گروه «لوله و پروفیل‌های فولادی مورد مصرف در سازه» عمدتاً شاهد کاهش قیمت‌ها هستیم. بیشترین افزایش قیمت نسبت به دوره قبل مربوطه به «تیرآهن نمره 30» با 26.4 درصد و بیشترین کاهش قیمت مربوط به «ناودانی نمره 18»با 38.1 درصد بوده است.

با مقایسه متوسط قیمت‌های اقلام این گروه در این نیمه نسبت به نیمه مشابه سال قبل، شاهد نوسانات کاهشی یا افزایشی قیمت‌ها هستیم. بیشترین افزایش متوسط قیمت، همچنان مربوط به «نبشی نمره 30» با 14.8 درصد و بیشترین کاهش متوسط قیمت مربوط به «ناودانی نمره 18» با 36.4 درصد بوده است.

گروه میلگرد


در گروه «میلگرد»، متوسط قیمت تمامی اقلام نسبت به دوره قبل دارای کاهش بوده است در بین اقلام این گروه بیشترین کاهش متوسط قیمت مربوط به «میلگرد ساده نمره 6» با 17.2 درصد و کمترین کاهش مربوط به «میلگرد ساده نمره 10» با 0.1 درصد بوده است.

مقایسه نتایج حاصل از آمارگیری نیمه دوم 1393 با دوره مشابه سال قبل، نشان‌دهنده افزایشی بودن متوسط قیمت‌ها برای اکثر اقلام است. در این میان بیشترین افزایش و بیشترین کاهش متوسط قیمت به ترتیب مربوط به «میلگرد ساده نمره 10» با 14.9 درصد و «میلگرد ساده نمره 6» با 7.3 درصد بوده است.

گروه ورق‌های فلزی

در گروه «ورق‌های فلزی»، شاهد نوسان قیمت‌ها گاه به صورت افزایشی و گاه به صورت کاهشی هستیم. بیشترین افزایش قیمت نسبت به دوره قبل مربوط به «پروفیل برنزی توخالی» با 37.0 درصد و بیشترین کاهش قیمت مربوط به «ورق برنز» با 5.4 درصد بوده است.

با مقایسه متوسط قیمت‌های اقلام این گروه در این نیمه نسبت به نیمه مشابه سال قبل هم، شاهد نوسانات کاهشی یا افزایشی قیمت‌ها هستیم بیشترین افزایش متوسط قیمت مربوط به «ورق سیاه به ضخامت بیش از 3 میلی‌متر» با 9.0 درصد و بیشترین کاهش متوسط قیمت مربوط به «پروفیل برنزی تو خالی» با 27.6 درصد بوده است.

گروه ورق‌های گالوانیزه


در گروه «ورق‌های گالوانیزه»، مقایسه متوسط قیمت اقلام در این دوره قبل و دوره مشابه سال قبل حاکی از افزایش یا ثبات قیمت اقلام آن می‌باشد. در بین اقلام این گروه،‌بیشترین افزایش متوسط قیمت نسبت به دوره قبل مربوط به «ورق گالوانیزه کرکره‌ای» با 3.6 درصد بوده است.

با مقایسه متوسط قیمت‌های اقلام این گروه در این نیمه نسبت به نیمه مشابه سال قبل مشاهده می‌شود، بیشترین کاهش متوسط قیمت نسبت به دوره مشابه در سال قبل مربوط به «ورق گالوانیزه با موج ذوزنقه» با 13.0 درصد و بیشترین افزایش مربوط به «ورق گالوانیزه کرکره‌ای» با 6.3 درصد بوده است.

گروه قطعات پیش ساخته سیمانی و بتنی

در گروه «قطعات پیش ساخته سیمانی و بتنی»، مقایسه متوسط قیمت اقلام در نیمه دوم 1393 با نیمه قبل نشان می‌دهد که متوسط قیمت تمام اقلام افزایش داشته است در بین اقلام این گروه، بیشترین افزایش متوسط قیمت مربوط به «لوله سیمانی معمولی نمره 15» با 54.7 درصد بوده است و «کف پوش بتونی» با 4.9 درصد دارای کمترین افزایش بوده است.

مقایسه نتایج حاصل از آمارگیری در نیمه دوم 1393 با دوره مشابه سال قبل نیز نشان می‌دهد که متوسط قیمت تمامی اقلام دارای افزایشی بوده است که بیشترین افزایش به «لوله سیمانی معمولی نمره 15» با 117.7 درصد و کمترین افزایش به «کف‌پوش بتونی» با 41.1 درصد دارای تعلق دارد.

گروه موزاییک

نتایج آمارگیری نیمه دوم 1393 نمایانگر آن است که در گروه «موزاییک»، متوسط قیمت تمامی اقلام مورد آمارگیری نسبت به دوره قبل افزایش داشته است. در این میان، بیشترین افزایش متوسط قیمت‌ مربوط به «موزاییک سیمانی ساده به ابعاد 40*30» با 8.7 درصد می‌باشد کمترین افزایش قیمت نیز با 2.2 درصد به «موزاییک ایرانی با سنگ موزاییک معمولی به ابعاد 40*40» تعلق دارد.

مقایسه نتایج حاصل از آمارگیری در نیمه دوم 1393 با دوره مشابه سال قبل نشان می‌دهد که متوسط قیمت تمامی اقلام نسبت به دوره مشابه سال قبل افزایش داشته است در این گروه بیشترین افزایش، مربوط به «موزاییک ایرانی آجدار برای فروش محوطه به ابعاد 30*30» با 57.2 درصد و کمترین افزایش، مربوط به «موزاییک ایرانی با سنگ معمولی به ابعاد 30*30» با 23.4 درصد بوده است.

گروه چوپ، مصالح ساخته شده چوبی و قطعات پیش‌ ساخته چوبی


مقایسه نتایج این آمارگیری با دوره پیش حاکی از آن است که در گروه «چوب»، «مصالح ساخته شده چوبی» و «گروه قطعات پیش ساخته چوبی» تمامی اقلام دارای افزایش قیمت بوده‌اند. بیشترین افزایش قیمت در این سه گروه، مربوط به «تراورس ایرانی» با 42.3 درصد و کمترین افزایش مربوط به «الوار ایرانی» با 8.5 درصد بوده است.

نتایج حاصل از آمارگیری در این سه گروه در نیمه دوم 1393 نشان می‌دهد که متوسط قیمت تمامی اقلام نسبت به دوره مشابه سال قبل دارای افزایش بوده است. در این میان، بیشترین افزایش متوسط قیمت مربوط به «تخته ایرانی به ابعاد 10*10» با 70.8 درصد و کمترین افزایش مربوط به «چوب  چهار تراش خارجی» با 28.0 درصد بوده است.

گروه محصولات پلاستیکی پوشش کف و دیوار

نتایج آمارگیری نیمه دوم 1393 نماینگر آن است که در گروه «محصولات پلاستیکی پوشش کف و دیوار»، قیمت هر دو قلم مورد آمارگیری نسبت به دوره قبل افزایش داشته است که بیشترین افزایش مربوط به «کفپوش پلاستیکی از نوع وینیل به ابعاد 25*25 و ضخامت 2 میلی‌متر به صورت تایل» با 7.7 درصد است.

گروه‌های مصالح پلاستیکی و لاستیکی


در گروه «مصالح پلاستیکی و لاستیکی»، متوسط اقلام هم دارای افزایش و هم دارای کاهش بوده است، به نحوی که بیشترین افزایش قیمت مربوط به «پلاستوفوم (یونولیت) 20 کیلوگرم در متر مکعب» با 14.2 درصد و بیشترین کاهش مربوط به «ورق بدون موج پلی استایرن به ضخامت حدود 10 میلی‌متر» با 4.3 درصد بوده است.

مقایسه نتایج حاصل از آمارگیری در نیمه دوم 1393 با دوره مشابه سال قبل نشان می‌دهد که متوسط قیمت «پلاستوفوم (یونولیت) 20 کیلوگرم در متر مکعب» با 47.1 درصد دارای بیشترین افزایش و قیمت «ورق بدون موج پلی‌ استایرن به ضخامت حدود 10 میلی‌متر» با 2.6 درصد دارای بیشترین کاهش قیمت بوده است.

گروه چتایی


نتایج آمارگیری نیمه دوم 1393 نمایانگر آن است که در گروه «چتایی»، متوسط قیمت تمامی اقلام مورد آمارگیری نسبت به دوره قبل افزایش داشته است در این میان، بیشترین افزایش متوسط قیمت مربوط به «گونی چتایی 45*9» با 10.5 درصد می‌باشد. کمترین افزایش قیمت نیز با 6.3 درصد به «گونی چتایی 40*7» تعلق دارد.

همچنین شاهد افزایش متوسط قیمت تمامی اقلام مورد آمارگیری در این گروه نسبت به دوره مشابه سال قبل هستیم. در بین اقلام این گروه، بیشترین افزایش متوسط قیمت مربوط به «گونی چتایی 40*10» با 20.2 درصد می‌باشد و کمترین افزایش قیمت نیز با 11.4 درصد به «گونی چتایی 45*11» تعلق دارد.

در ادامه این نشریه، حداقل، حداکثر و متوسط قیمت مصالح ساختمانی در دوره مورد بررسی و درصد تغییرات آن نسبت به نیمه قبل (نیمه اول 1393) و نیمه مشابه سال قبل (نیمه دوم 1392» برحسب گروه‌های مختلف در جدول‌های 1 تا 11 و حداقل، حداکثر و متوسط قیمت مصالح ساختمانی برحسب گروه‌های مختلف برای کل سال 1393 در جدول‌های 12 تا 22 ارایه شده است.
منبع: فارس
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: