May 2024 05 / يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۴۳۳۳۸
۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۸
0
پول‌نیوز- آویشن یکی از گرانبهاترین گیاهان دارویی است، چرا که مواد گوناگون و فوق العاده مؤثری در آن وجود دارد که در درمان بیماری‌های مختلف اعجاز می‌کند.

آویشن درختچه‌ای کوتاه و پر شاخه است.

آویشن گیاهی است که به طور طبیعی در شرایط مزرعه‌ای در نواحی نیمه خشک تا معتدل گرم در دماهای بالا و تشعشع شدید آفتاب رشد می‌کند.

آویشن باغی، گیاهی است از تیره نعناعیان که خلط آور است و برای معالجه سرفه، گلودرد، برونشیت و آسم استفاده فراوان می‌شود.

گیاه آویشن به‌ دلیل خواص درمانی از قبیل نقش آن در درمان آکنه و فشارخون بالا شناخته شده است.

افرادی که به آکنه مبتلا هستند مواد دارویی بسیاری را برای درمان این عارضه پوستی امتحان می‌کنند که اغلب نتیجه خوبی نمی‌گیرند. اما آویشن به‌ دلیل دارا بودن خواص ضد باکتریایی ممکن است در آینده به عنوان عنصر مقابله‌ کننده با آکنه مورد استفاده قرار گیرد.

همچنین بررسی‌ها حاکی از آن است که این گیاه یک روش طبیعی بهتر از داروهای شیمیایی ضدآکنه برای درمان این عارضه عمل خواهد کرد.

از سوی دیگر نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد عصاره آویشن به‌ طور چشمگیر میزان ضربان قلب را در موش‌های مبتلا به فشارخون بالا کاهش می‌دهد و همچنین به پایین آوردن میزان کلسترول کمک می‌کند.

کارشناسان توصیه می‌کنند یکی از روش‌های مطمئن استفاده از آویشن برای کاهش ضربان قلب جایگزین کردن آن با نمک در مواد خوراکی است.

از تقویت معده و اعصاب تا افزایش هوش و حافظه با مصرف آویشن

محسن پویان پژوهشگر گیاهان دارویی در خراسان جنوبی در گفت و گو با ایسنا گفت: شاخه‌های علفی آویشن پوشیده از برگ‌هایی در قسمت فوقانی ساقه است و گل‌های سفید ریز آن به طور چتری و منفرد می‌رویند.

پژوهشگر گیاهان دارویی اظهار کرد: آویشن گیاهی است که در تقویت معده و اعصاب و افزایش هوش و حافظه مفید است.

پویان با بیان اینکه ساقه‌های آویشن پوشیده از کرک و برگ‌های کوچک زیادی است، ادامه داد: برگ‌های آن کوچک، لوزی شکل، نوک تیز و به صورت متقابل، بر روی ساقه قرار دارند که این برگ‌ها به رنگ خاکستری روشن و با بوی بسیار نافذ است و دارای دم برگ‌های کوچکی نیز است.

وی یادآور شد: قسمت مورد استفاده‌ گیاه، گل و به ویژه برگ‌های آن بوده و این گیاه، به طور محدود و برای تهیه‌ی داروها، در ایران کشت می‌شود.

پژوهشگر گیاهان دارویی با بیان اینکه مصرف خوراکی آویشن دارای اثر خلط آور و ضد سرفه‌ خوبی است، گفت: به همین دلیل محصولات زیاد به ویژه به صورت شربت از آن تهیه می‌شود.

پویان تصریح کرد: همچنین در بعضی محصولات موضعی، به عنوان ضد خارش، ضد میکروب، مالشی قرمز کننده و محرک، محلول‌های حمام و محلول‌های غرغره برای کاهش تورم دهان و گلو، مصرف می‌شود.

وی افزود: کاربرد دیگر آویشن، مصرف آن به صورت پودر در بعضی ادویه‌جات و ترشی‌هاست، هم چنین به طور مستقیم و یا همراه با دیگر گیاهان، به عنوان بو، مزه و ضد نفخ در صنایع غذایی مصرف زیادی دارد.

محاسن و مضرات آویشن از منظر طب سنتی

مریم نواب زاده پزشک و محقق طب اسلامی نیز به ایسنا گفت: در طب سنتی از این گیاه به عنوان ضداسپاسم، رفع تنگی نفس و سرفه و بدگوارشی ودرمان سیاه سرفه، برونشیت، عفونت ریه، سرماخوردگی، آنفلوآنزا و برای درمان نفخ و گرفتگی‌های عضلانی استفاده می‌شود.

معده و گوارش

وی افزود: همچنین آویشن خواص ضد میکروبی و ضدانگلی وضد قارچی دارد و این به خاطر وجود ماده‌ای به نام تیمول است که اگر در خوردن آن زیاده روی شود، فرد دچار مسمومیت خواهد شد.

پزشک و محقق طب اسلامی اظهار کرد: آویشن دارای طبعی گرم و خشک و ضد سرفه است.

نواب‌زاده ادامه داد: استفاده امروزی و ثابت شده گیاه آویشن برای درمان آسم، سرفه‌های خشک مکرر، آمفیزم و برونشیت است.

وی افزود: چای دم کرده آن را نیز برای درمان عفونت گوش میانی، نفخ و تهوع استفاده می‌کنند، عصاره آویشن حاوی ماده‌ای به نام "تیمول" است که برای بیماری آسم مفید است.

پزشک و محقق طب اسلامی اظهار کرد: برای مصرف این گیاه، ۱ تا ۴ گرم پودر خشک گیاه را در یک لیوان آب جوش دم کرده "به مدت ۲۰ دقیقه" بریزید، پس از صاف کردن محلول را شیرین کرده و ۳ بار در روز مصرف شود.

نواب‌زاده با بیان اینکه آویشن در التهاب حنجره و لوزه‌ها و برای درمان آفت به صورت غرغره کردن استفاده می‌شود، گفت: برای این منظور، یک استکان از پودر گیاه را در چهار استکان آب جوش آهسته به مدت ۲۰ دقیقه جوشانیده و پس از صاف کردن، برای شست‌وشوی دهان استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه آویشن برای جلوگیری از ریزش مو نیز موثر است، تصریح کرد: آویشن عامل تصفیه‌کننده خوبی بوده و در درمان بی‌خوابی موثر است.

پزشک و محقق طب اسلامی با اشاره به اینکه مصرف آویشن برای زنان باردار توصیه نمی‌شود، گفت: مصرف آویشن برای افراد سرد مزاج مناسب‌تر است.

پیش بینی برداشت 43 تن آویشن در خراسان جنوبی

حبیب الله شریفی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیز داری خراسان جنوبی نیز به ایسنا گفت: پیش بینی می‌شود بیش از 43 تن آویشن از 67 هزار هکتار از رویشگاه‌های استان برداشت شود.

وی افزود: بیشترین برداشت آویش در شهرستان‌های طبس و بشرویه است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیز داری خراسان جنوبی اظهار کرد: آویشن خراسان جنوبی به استان‌های شیراز و یزد صادر می‌شود.

شریفی تصریح کرد: آویشن از گونه‌های گیاهی و دارویی مجاز و مشروط است که بهره برداری از آن باید با کسب مجوز از منابع طبیعی باشد.

وی، خاصیت گندزدایی، ضد التهاب، ضد قارچ، درمان دردهای مفصل و گرفتگی‌های عضلانی را از جمله خواص آویشن برشمرد.

تهیه از سپیده قلندری اسفدن، خبرنگار ایسنای خراسان جنوبی
منبع: ایسنا
برچسب ها: خواص گیاه آویشن
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: