پولنیوز- هواپیمای بدون سرنشین طرلان واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد با هدف اجرای ماموریت تعریف شده در خصوص پرواز و فیلمبرداری از سطح زمین، به همت دانشجویان واحد علوم و تحقیقات متشکل از محمد مهدی خندان، مصطفی تکبیری، حامد اسماعیلی علیائی، محمد علی انصاری جعفری و با راهنمایی فرشاد پازوکی طراحی و به مرحله ساخت رسید.
ماموریت پیش بینی شده برای این پرنده، فیلمبرداری، ثبت و ارسال اطلاعات به صورت زنده به ایستگاه زمینی است و در 2 ارتفاع مختلف به صورت خودکار با مداومت پروازی دو ساعت پرواز می کند و این پرنده قادر به حمل محموله ای به وزن 2 کیلوگرم است.
گفتنی است سطح خارجی این پرنده از جنس کامپوزیت بوده و در مقاطع حساس، با استفاده از الیاف کربنی تقویت شده است.
همچنین دم T شکل آن به وسیله یک بوم کربنی به انتهای بدنه متصل شده است. قدرت جلو برندگی این هواپیما را یک موتور بنزینی با قدرت 3.5 اسب بخار و حداکثر دور موتور rpm7200 تامین می کند.
طول بدنه190 سانتی متر، طول دهانه بال 3 متر، ارتفاع65 سانتی متر، یک عدد موتور بنزینی 3.5 اسب بخار، بدنه سبک تمام کامپوزیتی،تقویت شده با لایه های کربنی(فایبر گلس و کولار) از مشخصات ظاهری این هواپیمای بدون سرنشین است.
همچنین وزن برخاست 12 کیلوگرم، مداومت پروازی 120 دقیقه، وزن محموله 2 کیلوگرم، حجم سوخت1 لیتر، سقف پروازی 3 کیلومتر و تجهیز به خلبان خودکار از مشخصات فنی این پرنده است.
تصویر برداری و ارسال آنلاین تصاویر به ایستگاه زمینی، گشت زنی در ارتفاع و یا شعاع ثابت، قابلیت جدا شوندگی تمام اجزا پرنده (تقسیم شدن به 5 قسمت جهت حمل و نقل آسان)، قابلیت راه اندازی پرنده در کمتر از 3 دقیقه با 2 اپراتور و راه اندازی ایستگاه زمینی در کمتر از 4 دقیقه از ویژگی های متمایز آن به شمار می رود
این هواپیمای بدون سرنشین در جنگلبانی، مرزبانی، کنترل ترافیک شهری، کنترل و بازرسی خطوط نفت، نقشه برداری از عوارض زمین و ... کاربردهای فراوانی دارد.