May 2024 20 / دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۴۴۱۹۰
۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۰
0
پول‌نیوز- رییس اداره حفاظت محیط زیست اسفراین گفت: یک قلاده پلنگ در منطقه حفاظت شده ساریگل این شهرستان، چوپانی را زخمی و روانه بیمارستان کرد.

حمید فخرانی روز سه شنبه اظهار کرد: در این حادثه که در محدوده 'حوض امام وردی' روی داد، چوپان هنگامی که سرگرم برافروختن آتش برای درست کردن چای بوده از سوی پلنگ مورد حمله قرار گرفته و از ناحیه دست راست زخمی شده و سر و کتف وی نیز آسیب دید.

وی گفت: اکنون وضعیت عمومی چوپان آسیب دیده، خوب است که پس از دریافت خدمات اولیه درمانی، برای مداوای بهتر به بیمارستان امام خمینی (ره) شیروان منتقل شده است.

وی با بیان اینکه سازمان محیط زیست هزینه های درمان این چوپان را تقبل خواهد کرد، گفت: البته پلنگ به راحتی به انسان حمله نمی کند مگر این که از ناحیه انسان احساس خطر کرده باشد.

فخرانی احتمال داد در این حادثه نیز چوپان مزبور به لانه پلنگ نزدیک شده و یا پلنگ توله هایی به همراه داشته که از ناحیه چوپان برای آنها احساس خطر کرده است.

سال 92 نیز یک مورد حمله پلنگ در منطقه حفاظت شده ساریگل به یک چوپان رخ داده بود که چوپان برای نجات سگ از حمله پلنگ، زخمی شده بود.

رییس اداره حفاظت محیط زیست اسفراین با اشاره به این که وقوع حادثه مزبور به دنبال ورود دام عشایر به مراتع حفاظت شده ساریگل و سالوک صورت گرفته، گفت: هر ساله دام عشایر از اوایل خرداد به مناطق حفاظت شده این شهرستان وارد و به مدت حدود 60 روز از مراتع آن استفاده می کنند.

وی افزود: بارها به عشایر توصیه شده که هنگام حضور در این مناطق، از آتش افروختن، حضور در مناطق حساس و سخت گذر که زیستگاه گونه های جانوری از جمله پلنگ و دیگر وحوش است خودداری کرده و در صورت مشاهده پلنگ و گرگ حتما مورد را به محیط بانان گزارش کنند.

فخرانی گفت: از دامداران خواسته ایم در صورتی که پلنگ و گرک به دام آنان حمله کرد کاری به آنها نداشته باشند زیرا سازمان حفاظت محیط زیست در حمایت از حیات وحش، خسارت وارده را پرداخت می کند.

شهرستان اسفراین با پنج هزار و 19 کیلومتر مربع وسعت در جنوب خراسان شمالی قرار دارد که دو پارک ملی و منطقه حفاظت شده ساریگل و سالوک را در خود جای داده است.

منطقه ساریگل با وسعتی معادل 28 هزار هکتار در فاصله هشت کیلومتری شرق اسفراین و 90 کیلومتری مرکز استان قرار گرفته که با توجه به ناهمواری و منابع آب نسبتا فراوان، بویژه از نظر زیست پرندگان، تنوع جانوری قابل توجهی دارد.

پستانداران این زیست بوم اگرچه جزو گونه های استثنایی محسوب نمی شوند، اما تنوع نسبتا خوبی دارند از جمله مهم ترین پستانداران و پرندگان ساریگل می توان به پلنگ، کفتار، گرگ، روباه، گربه وحشی، قوچ اورال، بز، آهو و کبک اشاره کرد.

همچنین منطقه حفاظت شده ساریگل با بیش از 200 گونه گیاهی از تنوع خوبی برخوردار است که قسمت عمده گیاهان منطقه را گونه های گلدار تشکیل می دهد.

پارک ملی و منطقه حفاظت شده سالوک نیز با وسعتی حدود 17 هزار هکتار در شمال غربی شهرستان اسفراین قرار گرفته و فاصله آن تا مرکز استان خراسان شمالی 30 کیلومتر است.

منطقه حفاظت شده سالوک نیز تنوع جانوری خوبی دارد و یکی از مهم ترین مناطق حفاظت شده ایران از لحاظ زیست جانوری است.

شرایط توپوگرافی دشتی - کوهستانی منطقه باعث شده تا این منطقه یکی از متنوع ترین زیستگاه های حیات وحش ایران به شمار آید.

قسمت شمالی پارک سالوک کوهستانی و زیست بوم حیوانات گوناگون کوه زی و قسمت جنوبی آن نیز مناسب زیست حیوانات دشت زی است.

همچنین در کف دره های این پارک گونه های درختی و درختچه ای مانند زرشک، بید، انجیر و گردو و در مناطق مرتفع گونه های ارس به صورت پراکنده و انبوه دیده می شود.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی
منبع: ایرنا
برچسب ها: چوپان ، پلنگ
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: