کد خبر: ۱۴۴۲۹۶
۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۶
0
رئیس پژوهشکده آمار گفت: نرخ باروری برای افراد با تحصیلات عالی و بیسواد به ترتیب 1.2 و 2.6 فرزند و برای افراد با جایگاه اقتصادی بالا و پایین به ترتیب 1.4 و 2.3 فرزند است.
پول‌نیوز- زهرا رضایی قهرودی روز چهارشنبه در نشست بررسی آماری رفتار فرزندآوری و باروری در ایران که در محل مرکز آمار ایران انجام شد، افزود: نتایج دو طرح نگرش سنجی جوانان و زنان همسردار 15 تا 49 ساله نسبت به فرزندآوری و شناخت عوامل اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی موثر بر آن براساس نظرسنجی سال93 انجام شده است.

وی با اشاره به نتایج طرح های انجام شده، اظهار داشت: با اینکه نرخ باروری در سه دهه اخیر برای همه اقشار جامعه کاهشی بوده اما این نرخ برای شاغلان و غیرشاغلان به ترتیب 1.1 و 1.9 فرزند است.

به گفته رضایی قهرودی، الگوی نرخ باروری در نقاط شهری و روستایی نزدیک به هم شده به طوری که نرخ باروری در دوره 86 تا90 در این نقاط به ترتیب 1.7 و 2.2فرزند و این در حالی است که این نرخ در دوره 71 تا 75 در نقاط شهری و روستایی به ترتیب 2.9 و 4.4 فرزند بوده است.

رئیس پژوهشکده آمار گفت: سن داشتن نخستین فرزند افزایش یافته و زنان شهری تحصیلکرده، شاغل و طبقه اقتصادی و اجتماعی بالا پیشگامان تاخیر در فرزندآوری بوده اند.

وی گفت: میانگین تعداد فرزندان دلخواه مردان و زنان جوان در آستانه ازدواج به ترتیب برابر با 2.4 و 2.2 فرزند است و میانگین تعداد فرزندان دلخواه در نهایت 2.8فرزند است.

وی با اشاره به میانگین تعداد فرزندان دلخواه جوانان در آستانه ازدواج شاغل و غیرشاغل، افزود: این تعداد برابر با 2.3 فرزند است و در صورتی که این رقم در بین زنان همسردار 15تا 49 ساله شاغل و غیرشاغل به ترتیب 2.6 و 2.8 فرزند است.

وی ادامه داد: میانگین تعداد فرزندان دلخواه جوانان در آستانه ازدواج با تحصیلات دکتری 2.3 فرزند و بیسوادان 2.7 فرزند است و در صورتی که این رقم در بین زنان همسردار 15 تا 49 ساله با تحصیلات دکتری و بسیواد به ترتیب 2.4 و 4.1 فرزند است.

رضایی قهرودی گفت: میانگین تعداد فرزندان دلخواه جوانان در آستانه ازدواج با پایگاه اقتصادی بالا و پایین به ترتیب 2.1 و 2.5 فرزند است در صورتی که این رقم در بین زنان 15 تا 49 ساله همسردار با پایگاه اقتصادی بالا و پایین به ترتیب 2.6 و 2.8 فرزند است. بنابراین افراد دارای پایگاه اقتصادی بالاتر، تمایل کمتری به فرزند آوری دارند.

وی افزود: میانگین تعداد فرزندان دلخواه در آستانه ازدواج ساکن در نقاط شهری و روستایی به ترتیب برابر با 2.2 و 2.5 فرزند و برای زنان 15تا 49 ساله در نقاط شهری و روستایی به ترتیب 2.7 و سه فرزند بوده است.
منبع: ایرنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: