کد خبر: ۱۴۶۷۰۳
۰۳ تير ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۱
0
تحقیق جدیدی که انجام شده، نشان می‌دهد، اگر اقدامی برای ثبت خاطرات، ایده‌‌ها و اندیشه‌های خود نکنید، این فشار فکری و انبار کردن اسرار یا اطلاعات، با ایجاد جدالی درونی در دو ناحیه مغز، باعث کاهش عملکرد شناختی شما می‌شوند.
پول‌نیوز- دیوید ایگلمن که دانشمند علوم اعصاب کالج پزشکی بایلور است، به تازگی تحقیقاتی در مورد آثار مخرب حفظ کردن اسرار روی مغز، انجام داده است. تئوری ایگلمن خیلی ساده بود: یک قسمت از مغز می‌خواهد افشاگری و فاش‌گویی کند و از این طریق استرس درونی را کاهش بدهد و قسمت دیگر می‌خواهد رازها را در ناخودآگاه و اعماق ذهن، انبار کند. این دو قسمت با هم جدال دارند و سرانجام یکی پیروز خواهد شد، اما در این فاصله، مغز و عملکردش آسیب می‌بیند.

روان‌شناس دیگری به نام کلایتون کریچر از دانشگاه کالیفرنیا هم بر این عقیده است که حفظ اسرار، به مانند یک فرایند خودتنظیمی است، به عبارت دیگر همان طور که ما در جریان رژیم گرفتن به خود فشار می‌آوریم و از خوردن یک غذای پرکالری و آماده، پرهیز می‌کنیم، برای حفظ اسرار هم این سختی و مرارت را باید بکشیم.

در پژوهشی که نتایج آن منتشر شده، کریچر و همکارانش نشان داده‌اند انرژی لازم برای حفظ اسرار، توانایی شناختی ذهن ما را کاهش می‌دهند. آنها در یک مطالعه شبیه‌سازی نشان دادند چنانچه افرادی، چیزی مثل ترجیح جنسیتی خود را مخفی کنند، در آزمون‌های فیزیکی و نیز در تعاملات اجتماعی ضعیف‌تر خواهند بود. به عبارت دیگر، اگر ما همواره مواظب چیزی باشیم که می‌خواهیم بیان کنیم، مبادا که سری را فاش کنیم، توانایی‌مان در عرصه‌هایی مثل واکنش‌های احساسی، کاهش پیدا خواهد کرد.

در مطالعه دیگری نشان داده شد که نگهداری اسرار، سطح هورمون کورتیزول را که در مواقع مواجهه با استرس بالا می‌رود، افزایش می‌دهد. چیز دیگری که معلوم شد، این بود که حفظ اسرار می‌تواند باعث ایجاد سردرد، تهوع، سردرد و احتمال بیشتر ابتلا به افسردگی و اضطراب شود.

چطور خاطره‌نویسی پادزهر این مشکلات می‌شود؟

مسلما فاش کردن اسرار، کل مشکلات را از بین می‌برد، اما خب، نمی‌شود پیش هر کسی رفت و اسرار را برملا کرد. اینجاست که خاطره‌نویسی به کار می‌آید. هم مطالعات امواج مغزی و هم MRI عملکردی نشان داده‌اند که خاطره‌نویسی، میزان ارتباط بین نیمکره راست و چپ مغز را افزایش می‌دهد. سایر آثار مثبت خاطره‌نویسی شامل موارد زیر می‌شوند:

افزایش عملکرد سیستم ایمنی،

افزایش سلول‌های دفاعی T در بیماران مبتلا به ایدز،

کاهش ویزیت‌های پزشکی ناشی از بیماری‌های مرتبط با استرس،

افزایش سطح حافظه،

افزایش قابلیت مدیریت موقعیت‌های استرس‌زا،

کاهش اشتباهات شغلی.

در کل شاید شما هم به تجربه یافته باشید که نوشتن ایده‌ها و کارهایی که به ذهنتان راه یافته، تمرکز حواس شما را بسیار بیشتر می‌کند. اگر این ایده‌ها را ننویسید، گویی که اپلیکیشنی هستند که قسمتی از توان پردازشی ذهنی را در پشت‌زمینه می‌بلعند و تمرکز شما را کاهش می‌دهند، اما نوشتن آنها برابر است با آسوده‌خیالی از فراموش نکردن آنها و مجال رسیدن به کارهای اصلی.

بنابراین یک دفترچه یادداشت یا یک اپلیکیشن برای نوشتن ایده‌ها و اقدامات را فراموش نکنید.
در متن اصلی البته صحبتی از وبلاگ‌نویسی نشده است، اما به نظر می‌رسد وبلاگ‌نویسی، یکی از مؤثرترین کارها برای کاهش استرس می‌تواند باشد. گرچه در وبلاگ نمی‌توان در مورد همه مسائل و مشکلات و دغدغه‌ها زندگی نوشت، دست‌کم همان قسمتی هم امکان بروز می‌یابند، باری از مغز کم می‌کنند، اما اگر وبلاگ‌نویسی را هم دوست نداشتید، یک دفترچه خاطرات تهیه کنید و سعی کنید هر روز یا چند روز یک بار، چند سطری در آن بنویسید.

منبع: شفا انلاین
برچسب ها: خاطره نویسی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: